لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

ترامپ: ادامه غنی‌سازی در ایران گام خیلی بدی است


رئيس‌جمهور آمریکا همچنین می‌گوید اگر ایران بتواند رابرت لوینسون را برگرداند، گام بسیار مثبتی خواهد بود
رئيس‌جمهور آمریکا همچنین می‌گوید اگر ایران بتواند رابرت لوینسون را برگرداند، گام بسیار مثبتی خواهد بود

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا می‌گوید مشغول بودن جمهوری اسلامی ایران به غنی‌سازی اورانیوم «گام بسیار بدی» است.

او در توئتیی که روز دوشنبه ۲۰ آبان منتشر کرده، نوشته است که هم اطلاعات این‌طور نشان می‌دهد و هم باور ما می‌گوید که «ایران در حال غنی‌سازی بوده و هست و این گام خیلی بدی است».

در همین روز علی‌اکبر صالحی، رئیس برنامه هسته‌ای ایران به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ایران اکنون با راه‌اندازی مجدد یک آزمایشگاه زیرزمینی در فردو، روزانه مقادیر بیشتری اورانیوم با درجه خلوص کم تولید می‌کند.

تهران بر اساس توافق هسته‌ای روزانه حدود ۴۵۰ گرم یا تقریباً ۱ پوند اورانیوم کم‌غنی‌شده تولید می‌کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه در تهران به خبرنگار آسوشیتدپرسگفت که ایران «اکنون روزانه حداقل ۵٫۵ کیلوگرم یا حدود ۱۲ پوند» اورانیوم کم‌غنی‌شده تولید می‌کند.

سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان اعلام کرد که «گازدهی به سانتریفیوژها و جمع‌آوری اورانیوم غنی شده در سایت فردو آغاز شده است».

بر اساس تصمیم تازه دولت ایران به ۶۹۶ سانتریفیوژ آی.آر.۱ موجود در تاسیسات فردو گاز تزریق شده و غنی‌سازی در این سایت به ۴.۵ درصد رسیده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه ۱۸ آبان در یک نشست خبری گفت فعلا به سازمان انرژی اتمی ایران دستور داده شده که غنی‌سازی اورانیوم را در حد ۵ درصد پیگیری کند ولی این سازمان «ظرفیت غنی‌سازی ۲۰ درصد یا ۶۰ درصد را هم دارد».

بر اساس توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵، تهران متعهد شده است که بیش از ۳۰ سانتریفوژ پیشرفته «آی‌‌آر-۶» به کار نگیرد و این ممنوعیت تا سال ۲۰۲۳ ادامه دارد.

اقدام ایران چهارمین مرحله از اقدامات این کشور در عدول از تعهدات هسته‌ای خود بوده است.

تصمیم تازه مقامات حکومت ایران با واکنش منفی کشورهای اروپایی هم مواجه شده است و در این رابطه امانوئل مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه گفته است ایران و آمریکا راه خروج از برجام را انتخاب کرده‌اند.

شورای وزیران اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه ۲۰ مرداد در بروکسل جلسه‌ای برای بررسی تحولات ایران و غرب آسیا تشکیل داد.

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان در حاشیه این جلسه به خبرنگاران گفته است ما مایل به حفظ برجام هستیم ولی برای این کار « ایران باید به توافق پایبند باشد».

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای با تاکید بر افزایش فشار بر ایران، نوشته است: « «گسترش فعالیت‌های حساس اشاعه‌دهنده جنگ‌افزار هسته‌ای توسط ایران این نگرانی را پیش می‌آورد که ایران در حال رساندن خود به موقعیتی است تا گزینه دست‌یابی سریع به سلاح هسته‌ای برایش فراهم شود.»

او از کشورهای جهان خواسته است که با توجه به «تحرکات هسته‌ای و پرشمار ایران» برای افزایش فشار به حکومت ایران و رد «اخاذی هسته‌ای» این کشور اقدامی جدی انجام دهند.

واکنش ترامپ به پرونده لوینسون

رئيس‌جمهور آمریکا در توئیت روز دوشنبه خود همچنین نوشته است که «اگر ایران بتواند موجب بازگشت رابرت ای. لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا که گروگان گرفته شده و ۱۲ سال پیش در ایران مفقود شده بشود، این گام بسیار مثبتی خواهد بود.»

پرونده رابرت لوینسون در روزهای اخیر پس از اینکه برخی رسانه‌ها گزارش دادند که مقام‌های جمهوری اسلامی در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل اعلام کرده‌اند که او در تهران «پرونده‌ای باز» دارد، مورد توجه قرار گرفت.

در همین حال عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیر روز یک‌شنبه ۱۹ آبان درخصوص این‌که لوینسون در ایران پرونده‌ای در دادگاه انقلاب دارد، گفت: «آقای لوینسون هیچ پرونده قضایی یا کیفری در هیچ‌یک از محاکم ایران ندارد.»

او گفت پرونده موجود در دادگاه انقلاب درباره «مفقود شدن» رابرت لوینسون است و ایران از سرنوشت او اطلاعی ندارد.

محمدحسین آقاسی، وکیل آقای لوینسون در ایران هم در این باره به رادیو فردا گفت که «از نظر مسئولان قضایی رسیدگی‌کننده به این پرونده، جرمی در این باره اتفاق نیفتاده که قابل پیگیری باشد».

او می‌گوید برای پرونده تشکیل‌شده هم «قرار منع پیگرد» صادر شده ولی به این حکم اعتراض کرده و در انتظار نتیجه این اعتراض است.

XS
SM
MD
LG