لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

محمود صادقی: برخی دانشجویان «به صورت پیشگیرانه» بازداشت شده‌اند


محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی
محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، خبر داد که در جریان اعتراضات اخیر، برخی دانشجویان با وجود عدم حضور در تجمعات «به صورت پیشگیرانه» بازداشت شده‌اند.

آقای صادقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا که روز دوشنبه، ۱۱ آذر منتشر شده، گفت: «باید بازداشت دانشجویانی که در تجمعات حضور نداشتند اما برای جلوگیری از اقدامات، پیشگیرانه دستگیر شده‌اند مورد بررسی قرار گیرد، این کار به هیچ عنوان محل قانونی ندارد و باید مشخص شود که چرا صورت گرفته است.»

همزمان با اعتراضات سراسری اخیر در ایران به افزایش سه‌برابری قیمت بنزین، بازداشت گسترده دانشجویان در تهران نیز آغاز شد و حداقل ۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران بازداشت شدند.

محمود صادقی با انتقاد از «امنیتی‌شدن سریع» موضوع افزایش قیمت بنزین در ایران، گفت که حتی به نمایندگان مجلس نیز «اجازه» طرح این موضوع در صحن علنی داده نشد.

آقای صادقی افزود که «مردم به تبعیت از صحبت‌های رهبری سکوت کردند اما به وضع موجود اعتراض دارند.»

به گفته وی، «اصلاح‌طلب و اصولگرا به این طریق تصمیم‌گیری اعتراض دارند که باید به آنها بر اساس همان چیزی که مطرح می‌شود یعنی حق بیان اعتراضات فرصت داده شود، اما به هیچ فردی اجازه بیان اعتراض در صدا و سیما داده نمی‌شود.»

این عضو فراکسیون امید، روز گذشته نیز در گفت‌و‌گو با ایلنا گفته بود که مجلس شورای اسلامی دیگر در رأس امور قرار ندارد که اشاره‌ای به اتخاذ تصمیم افزایش قیمت بنزین از جانب سران قوای سه‌گانه و بدون اطلاع و مشورت با نمایندگان مجلس است.

صادقی در ادامه گفت‌و‌گوی امروز خود هشدار داده که نارضایتی‌های تعمیق‌شده همچون شعله زیر خاکستر، بار دیگر «شعله‌ور» خواهند شد و تنها «راه» مقابله با «التهاب‌ها، اقناع مردم و ارائه توجیهات» قانع‌کننده برای آنها است.

وی در ادامه از اینکه «یک سلیقه و باند و گروه خاصی» در رادیو و تلویزیون حکومتی ایران وجود دارد که سال‌ها است بر «مبنای نگرش خودشان، روایت‌ها و گزارش‌ها را تقطیع و تحریف شده» ارائه می‌دهند نیز انتقاد کرده است.

این نماینده، این شیوه برخورد را موجب «فاصله گرفتن مردم و بدبینی آنان به نظام» دانسته و خواستار تحقیق و تفحص از حوادث اخیر، به ویژه پیگیری بازداشت دانشجویان شده است.

این نماینده در عین حال از سخنان عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران مبنی بر ضرورت پخش «اعترافات» بازداشت‌شدگان در تلویزیون انتقاد کرد و گفت وی در حالی این سخنان را مطرح کرده که فراکسیون امید مجلس، طرح «ممنوعیت پخش اعترافات از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری» را چندی پیش در مجلس مطرح کرد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در عین حال افزوده طبق آئین دادرسی کیفری، «محدودیت و ممنوعیتی وجود دارد مبنی بر این که تا اتهام افراد ثابت نشده است نباید مشخصات متهمان را منتشر کرد.»

صادقی، وادار کردن افراد به اعترافات آن هم برای پخش از تلویزیون را «خلاف موازین قانونی» خواند و گفت که این موضوع در «هیج مورد پذیرفته نیست» و «راه کنترل و مهار اوضاع هم روی آوردن به پخش اعترافات تلویزیونی نیست.»

وی فقدان اجازه نقد در ایران را «عمیق‌تر و دنباله‌دارتر از این حرف‌ها» دانسته و گفته ماجرای بنزین، تنها یک نمونه است.

خبرگزاری ایسنا نیز امروز به نقل از محمدعلی وکیلی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نوشته دولت، وزارت کشور و قوه قضائیه «باید حتما پیرامون اتفاقاتی که طی هفته‌های گذشته در کشور رخ داد، از جمله تعداد افرادی که در جریان آن اتفاقات کشته شده‌اند» پاسخی روشن بدهند.

آقای وکیلی، بزرگترین خسارت در این ماجرا را «برخورد مسئولان با موضوع» دانسته که به باور وی حتی «فراتر از خسارت‌های جانی و مالی رخ داده است و جبران‌پذیر نیست.

او افزوده «همه کسانی که در شورای عالی سران قوا دور میز نشستند و تصمیم گرفتند... مسئولیتی مشترک پیرامون آن تصمیم دارند و به حکم وظیفه و مسئولیت تضامنی باید سهم یکسانی در پذیرش عواقب آن تصمیم‌گیری داشته باشند.»

اعتراض‌ها به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در ایران، به شدت از سوی نیروهای امنیتی و نظامی به خشونت کشیده و سرکوب شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در تیتر نخست وب‌سایت خود در روز یک‌شنبه ۱۰ آذر، با اشاره به کشته‌شدن دست‌کم ۱۸۰ تن در اعتراضات آبان‌ماه، وقایع را «بدترین» ناآرامی در ایران طی چهار دهه گذشته توصیف کرده‌ است.

منابع: ایلنا، ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ

XS
SM
MD
LG