لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

اعتصاب‌ها در فرانسه؛ دولت از تغییر نظام بازنشستگی عقب‌نشینی نمی‌کند


روز پنجشنبه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از فرانسوی‌ها در راهپیمایی‌های اعتراضی شرکت کردند
روز پنجشنبه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از فرانسوی‌ها در راهپیمایی‌های اعتراضی شرکت کردند

همزمان با گسترش اعتصاب‌ها در فرانسه که بر اثر آن حمل و نقل عمومی در اکثر نقاط کشور متوقف شده دولت این کشور روز جمعه ۱۵ آذر اعلام کرد که مصمم است طرح اصلاحات گسترده در نظام بازنشستگی را اجرا کند.

این اعتصاب‌ها یکی از بزرگترین اعتراضات فرانسوی‌ها طی چندین سال اخیر است. بخش اعظم سرویس‌های قطارهای سریع السیر لغو شده، تعداد زیادی از پروازها مختل شده و رفت و آمد قطارها در اکثر خطوط متروی پاریس نیز متوقف شده است.

این اعتراضات برای اصلاحات گسترده امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه چالش بزرگی خواهد بود.

روز پنجشنبه بیش از ۸۰۰ هزار نفر در راهپیمایی‌های اعتراضی شرکت کردند. اعتصاب‌ها قرار است حداقل تا روز سه‌شنبه ادامه یابد. قرار است در آن روز راهپیمایی‌های گسترده دیگری به دعوت اتحادیه‌های کارگری برگزار شود.

آقای مکرون تاکنون در مورد این اعتصاب‌ها اظهار نظر نکرده ولی ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه تاکید کرد دولت از طرح اصلاح نظام بازنشستگی که بر اساس آن «فرانسوی‌ها باید مدت طولانی‌تری کار کنند» عقب نشینی نخواهد کرد.

او تعهد داد که در همکاری با اتحادیه‌های کارگری طرح جدید و یکسان نظامی بازنشستگی را به اجرا خواهد گذاشت که «عادلانه‌تر» خواهد بود و ۴۲ مقررات ترجیحی و ویژه را که در حال حاضر رانندگان قطار، پرسنل نظامی و بخش‌های دیگری از شاغلان را شامل می‌شود، لغو خواهد کرد.

نخست وزیر فرانسه گفت دولت در اجرای این اصلاحات بسیار مصمم است و به اعتقاد او مردم فرانسه با قوانین فعلی بازنشستگی که به برخی از شاغلان امکان می‌دهد زودتر و با حقوق بیشتری بازنشسته شوند موافق نیستند.

او در عین حال تاکید کرد طرح جدید که روز چهارشنبه رسما جزییات آن اعلام خواهد شد «به مرور و بدون سختگیری» اجرا خواهد شد. آقای فیلیپ افزود: «منطق من هیچ گاه تقابل نبوده است.»

روز جمعه بسیاری از مدارس و شبکه‌های حمل و نقل عمومی تعطیل و چهار پالایشگاه از مجموع هشت پالایشگاه فرانسه نیز مسدود بود.

۹۰ درصد از سرويس قطارهای سریع السیر لغو شده و فروش بلیط قطار برای روزهای شنبه و یکشنبه به حالت تعلیق درآمده است.

حرکت نیمی از قطارهای یورواستار بین پاریس و لندن و تعدادی از قطارهایی که بین پاریس با بروکسل و آمستردام رفت و آمد می‌کنند نيز لغو شده است.

تحت تاثیر اعتصاب کارمندان، کنترل پرواز تعداد قابل توجهی از پروازهای شرکت‌های هوایی از جمله ۳۰ درصد از پروازهای داخلی و ۱۰ درصد پروازهای خارجی ایرفرانس نیز لغو شد.

در سال ۱۹۹۵ اعتصاب‌های گسترده در اعتراض به تغییر نظام بازنشستگی حدود سه هفته فرانسه را فلج کرد و در نهایت دولت مجبور به عقب‌نشینی شد. باید دید که آیا اعتصاب‌های فعلی نیز می‌تواند چنین ابعاد و نتایجی داشته باشد.

اعتصاب‌های اخیر که از روز پنجشنبه شروع شد جدیدترین موج مخالفت با طرح‌های امانوئل مکرون برای اصلاح اقتصاد فرانسه است. در سال جاری علاوه بر تظاهرات هفتگی «جلیقه زردها» با هدف بهبود سطح معیشت مردم، معلمان، کارمندان بیمارستان‌ها، ماموران پلیس و آتشنشانی و وکلا نیز اعتصاب کرده بودند.

اتحادیه‌های کارگری می‌گویند در نتیجه طرح آقای مکرون برای تغییر نظام بازنشستگی میلیون‌ها شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی مجبور خواهند شد پس از سن بازنشستگی که ۶۲ سال است کماکان به کار ادامه دهند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG