لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

تبادل زندانی بین ایران و آمریکا: مسعود سلیمانی در برابر ژیائو وانگ


محمدجواد ظریف به مسعود سلیمانی (چپ) خوش‌آمد می‌گوید
محمدجواد ظریف به مسعود سلیمانی (چپ) خوش‌آمد می‌گوید

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۱۶ آذرماه، در توییتر از آزادی مسعود سلیمانی از زندانی در ایالات متحده خبر داد.

مسعود سلیمانی، پژوهشگر در زمینه سلول‌های بنیادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در مهرماه ۹۷ هنگام ورود به آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران بازداشت شد.

وزارت خارجه آزادی مسعود سلیمانی را از راه آزاد کردن ژیائو وانگ، زندانی آمریکایی در ایران، به دست آورده است.


آقای ظریف در پیام توییتری خود از دولت سوئیس تشکر «ویژه» کرده است.

از آنجا که ایالات متحده در ایران سفارت ندارد، سوئیس در ایران نقش حافظ منابع این کشور را بازی می‌کند.

وزیر خارجه ایران در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «بسیار خوشحالم که استاد دکتر مسعود سلیمانی و آقای وانگ به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند. از همه کسانی که در این امر دخیل بودند، به ویژه دولت سوئیس، قدردانی می‌کنم.»


ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، که در ازای بازگشت مسعود سلیمانی آزادی خود را بازیافته در ایران به ده سال زندان محکوم شده بود.

ژیائو وانگ در کنار خانواده‌اش
ژیائو وانگ در کنار خانواده‌اش


روز شنبه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم به همین مناسبت پیامی توییتری منتشر کرد و در آن از جمله از رویکرد «سازنده» ایران که به آزادی آقای وانگ منتهی شد ابراز خشنودی کرد.

خردادماه امسال نیز ایران نزار زکا، شهروند لبنانی را که اقامت دائم آمریکا را دارد و به اتهام جاسوسی بازداشت و زندانی شده بود آزاد کرد و این اقدام با استقبال کاخ سفید مواجه شد، اگرچه آمریکا از ایران خواست دیگر زندانیان آمریکایی را نیز آزاد کند.

آمریکا خواستار آن است که ایران علاوه بر آقای وانگ، رابرت لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا را که گفته می‌شود ۱۲ سال پیش در کیش ربوده و بازداشت شده به همراه سیامک و باقر نمازی از شهروندان ایرانی-‌آمریکایی آزاد کند.

ایران طی سال‌های گذشته تعدادی از شهروندان دوتابعیتی یا خارجی را بازداشت کرده و آنهایی که آزاد شده‌اند، معمولا پای مبادله با زندانیان ایرانی در میان بوده است.

به همین دلیل آمریکا و برخی کشورهای اروپایی جمهوری اسلامی را به گروگانگیری متهم کرده‌اند.

منابع: خبرگزاری ایرنا، توئیتر، رویترز، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG