لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

فوران آتشفشان در نیوزیلند حداقل ۵ کشته بر جای گذاشت


تصویری از فوران آتشفشان در جزیره وایت نیوزیلند
تصویری از فوران آتشفشان در جزیره وایت نیوزیلند

فوران آتشفشان در جزیره وایت نیوزیلند باعث کشته‌شدن حداقل ۵ نفر شده است و بنا بر گزارش‌ها تعداد زیادی از گردشگرانی که در محل حضور داشتند نیز مفقود شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این حادثه روز دوشنبه ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت محلی رخ داده است.

یک مقام پلیس گفته است حدود ۵۰ نفر که احتمالاً بیشتر آنها گردشگر بوده‌اند، پیش از فوران آتشفشان در نزدیکی این محل بوده‌اند.

پلیس تاکنون موفق به نجات ۱۸ نفر شده است. برخی از افراد نجات‌یافته دچار سوختگی‌ شدید شده‌اند و حال یکی از آنها وخیم اعلام شده است. در میان این افراد هم شهروندان نیوزیلندی هستند و هم گردشگران خارجی.

این گردشگران با کشتی گردشی «رویال کاریبین اینترنشنال» به این جزیره آمده بودند. این کشتی مسافربری هفته گذشته از سیدنی حرکت کرده بود و قرار بود دوشنبه شب به ولینگتون، پایتخت نیوزیلند، برسد اما شرکت کشتیرانی مربوطه اعلام کرده است که کشتی قرار است تا اطلاع ثانوی در بندر تاورانگا بماند.

این فوران دود و خاکستر را تا ارتفاع ۳۶۶۰ متری به هوا فرستاده است. زلزله‌شناسان پیش از وقوع این انفجار، سطح هشدار در مورد فوران آتشفشان جزیره سفید را اول بالا برده بودند اما کمی پیش از انفجار سطح هشدار را پایین آورده بودند.

جزیره وایت در شمال شرقی شهر تاورانگا در جزیره شمالی، یکی از دو جزیره اصلی نیوزلند قرار دارد. کارشناسان می‌گویند این فعال‌ترین آتشفشان مخروطی نیوزلند است و حدود ۷۰٪ این آتشفشان در زیر دریا قرار دارد. در سال ۱۹۱۴ در هنگام استخراج گوگرد، ۱۲ نفر در این جزیره کشته شدند. در آن هنگام بخشی از یک طرف دهانه آتشفشان فروریخت و این زمین‌لغزش روستای معدنچیان و خود معدن را ویران کرد.

این جزیره در سال ۱۹۵۳ به یک مکان گردشگری با مدیریت خصوصی تبدیل شد و هرساله ۱۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کنند. نام بومی این جزیره در زبان مائوری «واکاری» است.

XS
SM
MD
LG