لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

آمریکا می‌گوید مایل به افزایش تنش‌ها با ایران نیست


دیوید شنکر می‌گوید، حمله به پادگان‌های کتائب حزب‌الله در عراق پیامی برای ایران بود.
دیوید شنکر می‌گوید، حمله به پادگان‌های کتائب حزب‌الله در عراق پیامی برای ایران بود.

بعد از حمله به پادگان‌های کتائب (گردان‌های) حزب‌الله در عراق، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، ایالات متحده تمایلی به افزایش تنش‌ها با ایران ندارد.

دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه ۹ دی‌ماه اعلام کرد ایالات متحده در پی افزایش مناقشات تنش‌آلود خود با ایران نیست.

وی گفت حملات به پایگاههای حزب‌الله، متحد ایران در عراق، بعد از ماه‌ها خویشتنداری دولت دونالد ترامپ، پیامی برای ایران بود.

بگفته وی این حملات که بر اساس گزارش‌ها منجر به کشته شدن ۲۵ نفر شده است، در واقع تلافی کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی در کرکوک با موشک‌های گروه کتائب بود.

آقای شنکر در ادامه گفت «ما فکر کردیم با حمله به هدفی مهم پیام آشکاری به ایران بدهیم تا بدانند چه قدر در حفظ جان آمریکایی‌ها جدی هستیم».

وی حمله به پایگاه‌های گردانهای حزب‌الله را «متناسب و جدی» خواند، اما گفت آمریکا در پی تنش‌افزایی با ایران نیست و می‌خواهد تنش‌ها فروکش کند.

بعد از حمله روز یکشنبه به پادگان‌ها کتائب، مقامات وزارت خارجه ایران به شدت این حملات را محکوم کردند و گروههای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق نیز تهدید به تلافی‌جویی کرده‌اند.

برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه اعلام کرد از اکتبر سال جاری نیروهای مورد حمایت ایران ۱۱ موشک به مواضع نیروهای آمریکایی یا متحدین آن شلیک کرده‌اند، اما واشنگتن خویشتنداری کرده است. «رئیس‌جمهور (دونالد ترامپ) بسیار بردبار بود و شکیبایی فوق‌العاده‌ای نشان داد، اما ما بسیار امیدوار بودیم که ایران خویشتنداری آمریکا را به حساب ضعف و واهمه از خود نگذارد. بعد از حملات متوالی، نهایتا رئیس‌جمهوری دستور داد پاسخی قابل درک برای رژیم ایران داده شود».

هوک گفت آمریکا حملات به نیروهای آمریکایی، یا شرکا و متحدین خود را تحمل نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های امنیتی عراق و منابع خبری وابسته به شبه‌نظامیان می‌گوید در سه حمله‌ای که در خاک عراق انجام گرفته، دست‌کم ۲۵ تن از شبه‌نظامیان کشته و ۵۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. بنا بر این گزارش دست‌کم چهار تن از فرماندهان کتائب حزب‌الله نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

این حملات پس از آن صورت گرفت که پرتاب راکت به یک پایگاه ارتش عراق در کرکوک که محل حضور نیروهای ایالات متحده نیز هست، به کشته‌شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی انجامید.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز دوشنبه با اشاره به این موضوع گفت: «ما هرگونه نقش‌آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب می‌کنیم. این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین‌المللی باشد.»

منابع: رویترز، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG