لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

حملات آمریکا به کتائب حزب‌الله؛ هشدار در مورد «اقدامات بیشتر در صورت لزوم»


مقام‌های ارشد آمریکا، از راست: رئیس ستاد مشترک ارتش، وزیر دفاع و وزیر خارجه، در حال توضیح وقایع ۷۲ ساعت گذشته، پس از اطلاع‌رسانی به دونالد ترامپ
مقام‌های ارشد آمریکا، از راست: رئیس ستاد مشترک ارتش، وزیر دفاع و وزیر خارجه، در حال توضیح وقایع ۷۲ ساعت گذشته، پس از اطلاع‌رسانی به دونالد ترامپ

در پی حملات آمریکا به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه، وزیر دفاع ایالات متحده در مورد «اقدامات دفاعی بیشتر در صورت لزوم» هشدار داده و مایک پومپئو گفته کشورش در قبال اقدامات جمهوری اسلامی «بی‌تفاوت نخواهد ماند».

ایالات متحده هشتم دی اعلام کرد با هواپیمای جنگنده به پنج مقر نیروهای شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران، در عراق و سوریه حمله کرده است. در این حملات چندین تن از اعضای کتائب (گُردان‌های) حزب‌الله از جمله برخی فرماندهان آن کشته شده‌اند.

این حملات پس از آن صورت گرفت که پرتاب راکت به یک پایگاه ارتش عراق در کرکوک که محل حضور نیروهای ایالات متحده نیز هست، به کشته‌شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی انجامید.

مقام‌های ارشد دولت و مشاوران امنیتی دونالد ترامپ، روز یک‌شنبه هشتم دی ماه، رئیس‌جمهوری آمریکا را در استراحتگاهش در فلوریدا، از روند وقایع مطلع کردند.

پس از اطلاع‌رسانی به آقای ترامپ مایک پومپئو، وزیر خارجه، مارک اسپر، وزیر دفاع، و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا توضیحاتی ارائه کنند.

آقای پومپئو گفته است «ما در قبال اقدامات جمهوری اسلامی ایران که جان مردان و زنان آمریکایی را با خطر روبه‌رو می‌کند، بی‌تفاوت نخواهیم ماند».

آقای اسپر گفته حملات در عراق «موفق» بودند ولی به ترامپ اطلاع داده شده که در صورت لزوم ممکن است اقدامات نظامی بیشتری انجام دهند.

وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید «ما با او در مورد گزینه‌های دیگری که در دسترس است گفت‌وگو کردیم».

او ادامه داده «می‌خواهم این را هم بیافزایم که ما برای دفاع از خود و جلوگیری از رفتارهای سوء از طرف شبه‌نظامیان یا از طرف ایران، در صورت لزوم اقدامات بیشتری را پی خواهیم گرفت».

رویترز به نقل از مقام‌های امنیتی عراق و منابع خبری وابسته به شبه‌نظامیان می‌گوید در سه حمله‌ای که در خاک عراق انجام گرفته، دست‌کم ۲۵ تن از شبه‌نظامیان کشته و ۵۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. بنا بر این گزارش دست‌کم چهار تن از فرماندهان گردان‌های حزب‌الله نیز در میان کشته‌شدگان هستند. یکی از این حملات مقر فرماندهی کتائب در نزدیکی مرز سوریه را هدف قرار داده‌است.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به رخدادها و اظهارات مقام‌های آمریکایی نشان نداده‌اند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در مورد حمله روز جمعه به پایگاه ارتش اظهار نظری نکرده است. او اما حملات روز یک‌شنبه آمریکا به شبه‌نظامیان را «نقض حاکمیت ملی عراق» توصیف کرده و گفته «بر تنش‌ها به طور خطرناکی می‌افزاید و امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند».

آقای عبدالمهدی گفته وزیر دفاع آمریکا تقریبا نیم ساعت پیش از انجام حملات با او تماس گرفته و او را مطلع کرده است.

دولت عراق و خود عادل عبدالمهدی چند هفته است که هدف اعتراضات گسترده‌ای در داخل کشور قرار گرفته‌اند. معترضان خواستار تغییرات ساختاری در سیستم کشور هستند. صدها نفر در جریان اعتراضات در عراق کشته شده‌اند.

بنا بر بیانیه دولت عراق، رئیس‌جمهوری آن کشور نیز از طریق یک دیپلمات آمریکایی در جریان برنامه حمله قرار گرفته و او نیز خواستار توقف این حملات شده بود که البته درخواست‌ها جلوی حملات را نگرفته است.

بر پایه گزارش رویترز، هیل، خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس
XS
SM
MD
LG