لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

«غافلگیری» سازمان گردشگری ایران از مصوبه مالیات بر سفرهای خارجی


در حالی که سازمان گردشگری اعلام کرده از تصویب مصوبه اخذ مالیات از گردشگران خروجی از ایران «غافلگیر» شده، دو نماینده مجلس می‌گویند این مالیات همان «عوارض خروج» است و مسافران مجبور به پرداخت وجه اضافی نیستند.

نمایندگان مجلس ایران روز سه‌شنبه، اول بهمن، تصویب کردند که بابت خروج هر مسافر ایرانی از مرزهای هوایی و دریایی و زمینی ایران، «وجوهی به عنوان مالیات» دریافت شود.

مبلغ دقیق مالیات سفرهای خارجی هنوز تعیین نشده، ولی پس از انتشار خبر تصویب این قانون گزارش شده بود که این مالیات با عوارض خروج متفاوت است.

این در حالی است که به گزارش روز چهارشنبه، دوم بهمن، در خبرگزاری مهر، محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته است که مالیات بر سفرهای خارجی «موضوع جدیدی» نیست.

این نماینده مجلس پس از آن در این باره توضیح داد که خبر پرداخت وجه اضافه برای خروج از کشور با واکنش منفی کاربران در شبکه‌های اجتماعی ایران مواجه شد.

به گفته آقای پورابراهیمی، پیش از این، این مبلغ در «قالب عوارض خروج از کشور اخذ می‌شد که با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، [اکنون] در قالب مالیات اخذ می‌شود.»

روز چهارشنبه ایسنا هم به نقل از فرید موسوی، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نوشت که مصوبه جدید مجلس برای اخذ مالیات خروج از کشور «همان عوارض خروجی است».

آقای موسوی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که «چون عوارض باید به شهرداری‌ها پرداخت شود، صرفا نام آن به مالیات تغییر کرد تا منابع به خزانه کشور واریز شود.»

با این حال خبرگزاری مهر در گزارش دیگری به نقل از ولی تیموری، معاون گردشگری ایران نوشت که این سازمان «در جریان مصوبه اخذ مالیات از مسافران خروجی» نبوده و «غافلگیر» شده است.

آقای تیموری هشدار داد که «گردشگر خروجی با گردشگر ورودی ما روند تعاملی دارد. اگر ما از این طرف تعداد گردشگران خروجی‌مان به کشور مقصد را کم کنیم دیگر نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که آن کشور، تعداد گردشگران ورودی که برای ما می‌فرستد را افزایش دهد.»

وی در ادامه با بیان این که اخذ مالیات از مسافران خروجی، تعامل در گردشگری را «از حالت متوازن خارج می‌کند» از فراکسیون گردشگری مجلس انتقاد کرده است.

آقای تیموری مالیات یادشده را جدا از عوارض خروجی دانسته و گفت: «برای خروج از کشور عوارض گرفته می‌شود، دوباره اضافه کردن این هزینه لازم نبود.»

این مصوبه جدید در مجلس، واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی نیز به دنبال داشته است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی به طور ویژه پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی که منجر به کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین آن شد، به این مصوبه واکنش نشان داده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG