لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

واکنش در تهران و مسکو به اظهارات هوک درباره قاآنی: «تروریسم دولتی»، «تهدید غیر قابل قبول»


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی و همتای روس او روز پنج‌شنبه به اظهار نظر تازه برایان هوک درباره فرمانده سپاه قدس واکنش نشان داده و آن را «تهدید» و نشانه «تروریسم دولتی» از طرف آمریکا دانستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز پنج‌شنبه، سوم بهمن‌ماه، گفت که سخنان برایان هوک درباره فرمانده نیروی قدس سپاه «پرده‌برداری آشکار از تروریسم هدفمند و دولتی» است.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، پیشتر در همین روز در گفت‌وگو با نشریه الشرق‌الاوسط گفته بود که اگر اسماعیل قاآنی که در نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران جانشین قاسم سلیمانی شده، راه او را «در کشتن آمریکایی‌ها» ادامه دهد، به سرنوشت قاسم سلیمانی دچار خواهد شد.

آقای هوک در عین حال اضافه کرد که این «تهدید جدیدی» نیست.

در پاسخ، عباس موسوی رفتارهای دولت آمریکا را «نشانه ضعف، استیصال و سردرگمی» دانسته و خواستار محکومیت جهانی «تشویق به تروریسم دولتی» شد.

در واکنشی دیگر به سخنان آقای هوک، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نیز اظهارات این مقام آمریکایی را «خارج از قانون و عرف» توصیف کرد و گفت این تهدیدات «قابل قبول نیست».

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، همراه با ابومهدی المهندس، از اعضای بلندپایه گروه حشد الشعبی، و هشت نفر دیگر بامداد ۱۳ دی هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد بر اثر شلیک راکت به خودروهایشان کشته شد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را اقدامی دفاعی در راستای حفاظت از پرسنل نیروهای ایالات متحده دانست.

برایان هوک در مصاحبه‌اش همچنین تاکید کرده بود که اگر حمله‌ای به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا صورت بگیرد، دونالد ترامپ به آن «واکنش قاطع» نشان خواهد داد.

دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا، پس از مرگ قاسم سلیمانی این اقدام را «دفاع از کشورش» خواند و گفت: «قاسم سلیمانی در حال توطئه برای انجام حملات شرورانه علیه دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی بود.»

او همچنین در سخنرانی‌هایش قاسم سلیمانی را «عاشق بمب کنار جاده‌ای»، «قاتل سادیست» و عامل «قتل دسته‌جمعی»توصیف کرد و گفت دلیل این‌ که «بسیاری از زنان و مردان پا و دست ندارند، به خاطر کارهای سلیمانی است».

به گفته آقای ترامپ، بسیاری از سربازان آمریکایی در عراق در جریان انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای دست و پای خود را از دست دادند و عاملان این بمبگذاری‌ها نیروهای وابسته به ایران در عراق بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG