لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

«سقوط» یک هواپیما در غزنی افغانستان؛ ارتش آمریکا: بررسی می‌کنیم


گفته می‌شود سقوط هواپیما در ولایت غزنی افغانستان روی داده است
گفته می‌شود سقوط هواپیما در ولایت غزنی افغانستان روی داده است

در حالی که گزارش‌های خبرگزاری‌های جهانی حاکی است، امروز دوشنبه ۷ بهمن، یک فروند هواپیمای «مسافربری» در مسیر پرواز از هرات به کابل در ولایت غزنی سقوط کرده است، سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان می‌گوید هیچ‌یک از پروازهای مسافری این کشور روز دوشنبه دچار سانحه نشده است.

تاکنون مقام‌های مختلف افغان روایت‌های ضد و نقیضی در مورد خبر وقوع سانحه بیان کرده‌اند و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ارتش آمریکا اعلام کرده که در حال بررسی گزارش‌های مربوط به این سانحه است.

سرلشکر بت ریوردان، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، گفته است که هنوز معلوم نیست هواپیمای سقوط‌کرده مربوط به چه کسی بوده است.

ریوردان از اظهار نظر دیگر در این مورد خودداری کرد. ارتش آمریکا در واکنش به این مساله، اعلام کرد، سرگرم بررسی گزارش‌ها درباره هواپیمای سقوط کرده در منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان است.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با صدور بیانیه‌‌ای مدعی شده که این هواپیما توسط این گروه ساقط شده است.

در این بیانیه آمده که همه سرنشینان این هواپیما کشته شده‌اند ولی به تعداد آنها اشاره نشده است.

در همین حال، تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که ظاهراً محل سقوط را نشان می‌دهد و در آن بقایای یک هواپیمای بمباردیه ای-۱۱اِی دیده می‌شود؛ ارتش ایالات متحده برای نظارت الکترونیکی بر افغانستان از این نوع هواپیما استفاده می‌کند.

خبرگزاری‌ها و منابع محلی متعدد گفته‌اند که این رویداد در ولسوالی (شهرستان) ده‌یک غزنی در نزدیکی روستای سَدوخیل رخ داده است. شهرستان ده‌یک، در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق شهر غزنی در کنترل گروه طالبان است.

هنوز اطلاعاتی از تلفات احتمالی و علت سقوط احتمالی هواپیما گزارش نشده است.

منابع مختلف تعداد سرنشینان هواپیما سقوط‌کرده را بین ۸۳ تا ۱۱۰ نفر گزارش کرده‌اند.

عارف نوری سخنگوی استاندار غزنی به خبرگزاری فرانسه گفته است که این سقوط در ساعت یک و ده دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی روی داده و هواپیما همچنان در حال سوختن در آتش است و روستاییان می‌کوشند آتش آن را خاموش کنند.

او در ادامه گفته است که هنوز مشخص نیست که این پرواز از نوع نظامی بوده است یا تجاری.

در حالی که وحیدالله کلیمزی، والی غزنی، در گفت‌وگو با رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد گفته است که این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمای آریانا است، میرویس میرزاکوال، سرپرست شرکت آریانا در گفت‌وگو با رادیو آزادی این امر را تکذیب کرده است.

آقای میرزاکوال تأکید کرده است که هر دو پرواز این شرکت که یکی از هرات به کابل و دیگری از هرات به دهلی نو بوده به حالت عادی انجام شده است.

استان کوهستانی غزنی در کوهپایه هندوکش قرار دارد و در زمستان به‌شدت سرد است.

آخرین سقوط بزرگ هواپیمای مسافری در افغانستان در سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد که در پی برخورد یک هواپیمای شرکت کام‌ایر به کوه در پرواز از هرات به کابل رخ داد.

وضعیت جنگی در منطقه اما پیش از این چندین بار باعث سقوط هواپیماهای نظامی در افغانستان شده است.

ازجمله در سال ۲۰۱۳ یک هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ آمریکایی کمی پس از برخاستن از پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل در مسیر دبی به امارات متحده عربی سقوط کرد و همه هفت خدمه آن کشته شدند.

صنعت هوانوردی افغانستان در زمان حاکمیت طالبان با تحریم‌های سنگین روبه‌رو بود و تنها شرکت هواپیمایی آن کشور، آریانا، تنها اجازه پرواز به عربستان سعودی برای حج را داشت.

از زمان سرنگونی حکومت طالبان، در کنار شرکت آریانا چند شرکت هواپیمایی کوچکتر نیز در افغانستان فعال شده‌اند.

XS
SM
MD
LG