لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

کارشناسان سازمان ملل: حوثی‌ها تسلیحاتی مشابه سلاح‌های ساخت ایران دریافت می‌کنند


پیش از این چندین بار سلاح‌هایی به مقصد حوثی‌ها کشف شده و انگشت اتهام به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته است اما ایران چنین اتهامی را رد می‌کند / تصویری از یکی از قبایل هم‌پیمان حوثی‌ها در مراسمی برای نام‌نویسی نیروهای بیشتر؛ اکتبر ۲۰۱۶
پیش از این چندین بار سلاح‌هایی به مقصد حوثی‌ها کشف شده و انگشت اتهام به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته است اما ایران چنین اتهامی را رد می‌کند / تصویری از یکی از قبایل هم‌پیمان حوثی‌ها در مراسمی برای نام‌نویسی نیروهای بیشتر؛ اکتبر ۲۰۱۶

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند ویژگی‌های فنی برخی از سلاح‌ها و قطعات پهپادهایی که به شورشیان حوثی در یمن می‌رسد، به تسلیحات ساخت ایران شباهت دارد.

گزارش کارشناسان سازمان ملل درباره جنگ یمن به‌تازگی به شورای امنیت این سازمان ارائه شده و آسوشیتدپرس می‌گوید نسخه‌ای از آن را روز جمعه، ۱۱ بهمن، به دست آورده است.

بر اساس گزارش کارشناسان سازمان ملل، مسیر اصلی قاچاق سلاح و قطعات پهپاد «ظاهرا از طریق خاک عمان و ساحل جنوبی یمن، و سپس از مسیر مناطق تحت کنترل دولت یمن به صنعاست».​

در گزارش کارشناسان سازمان ملل همچنین به ارسال سلاح برای حوثی‌ها «از طریق دریا» اشاره شده و از جمله مورد آذرماه گذشته یادآوری شده است که در جریان آن، از یک قایق بادبانی در دریای عرب سلاح‌هایی به مقصد حوثی‌های یمن کشف شد.

نوامبر گذشته (چهارم آذر ۹۸) رسانه‌های بین‌المللی گزارش کردند که موشک‌های ضدتانک و برخی سلاح‌های دیگر از یک قایق بادبانی که رهسپار یمن بود در دریای عرب کشف شده است.

چند هفته پس از آن خبرگزاری رویترز گزارش داد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی محرمانه به شورای امنیت این سازمان اطلاع داده است که دو موشک‌انداز ضدتانک کشف‌شده از این محموله ظاهرا ساخت ایران است و زمان تولید آن‌ها نیز به سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ باز می‌گردد.

ایران پیش از این نیز چندین بار به ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن متهم شده است. با این حال تهران به رغم تأکیدش بر حمایت از شبه‌نظامیان حوثی، ارسال جنگ‌افزار برای حوثی‌ها و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت را رد می‌کند.

از سوی دیگر، در پی حملات شهریور گذشته به تأسیسات نفتی آرامکو در خاک عربستان سعودی نیز کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند با وجود آن‌که حوثی‌ها مسئولیت این حملات را قبول کرده‌اند، اما سلاح‌های به‌کاررفته ساخت یمن نیست.

آمریکا و عربستان سعودی، ایران را مسئول این حملات دانسته‌اند، اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کند.

از سوی دیگر، به نوشته آسوشیتدپرس، گزارش جدید کارشناسان سازمان ملل درباره یمن به جنبه‌های دیگر جنگ یمن نیز اشاره دارد.

این گزارش همچنین اشاره کرده است که در سال ۲۰۱۹ حوثی‌ها و دولت یمن، هیچ‌کدام، نه موفق شد از نظر نظامی بر دیگری چیره شود و نه دو طرف توانستند به یک توافق سیاسی دست یابند.

کارشناسان سازمان ملل در بخش‌ دیگری از گزارش خود به موضوع رفتار سیاسی حوثی‌ها در مناطق تحت کنترل خود پرداخته و از جمله گفته‌اند: «شورشیان با استفاده از "امکانات امنیتی گسترده" و سرکوب وحشیانه مخالفان قبیله‌ای و سیاسی، همچنان به کنترل سیاسی و نظامی خود در این مناطق ادامه می‌دهند».

به‌گفته کارشناسان سازمان ملل، حوثی‌ها در مواجهه با زنان مخالف سیاسی خود نیز به طور سازمان‌یافته از «خشونت جنسی» استفاده می‌کنند و در ۱۱ مورد، زنان مخالف حوثی‌ها به دلیل گرایش‌های سیاسی‌شان یا شركت در فعالیت‌ها و تظاهرات سیاسی مورد «بازداشت، پرونده‌سازی، ضرب و شتم، شكنجه یا سوء استفاده جنسی» قرار گرفته‌اند.

کارشناسان سازمان ملل همچنین افزوده‌اند که «این زنان در صورت ادامه فعالیت علیه حوثی‌ها، با اتهام روسپیگری یا جرایم سازمان‌یافته تهدید شده‌اند».

حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ بخش‌های وسیعی از یمن، شامل صنعا را تحت کنترل خود درآوردند و از سال ۲۰۱۵ ائتلاف عربی به رهبری عربستان در حال نبرد با این گروه است.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ با حمله به دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری آن کشور، کنترل صنعا را در دست گرفتند. درگیری نظامی بین دو طرف از آن زمان آغاز شد و ائتلافی منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ به پشتیبانی از دولت منصور هادی، به جنگ حوثی‌ها و متحدانش رفته است.

جمهوری اسلامی از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند و آمریکا و شماری از کشورهای منطقه با انتقاد از «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران، از حوثی‌ها به عنوان یکی از گروه‌های نیابتی ایران یاد کرده‌اند.

منابع: آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا / ر.ش/ج
XS
SM
MD
LG