لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

ادعای وزیر راه درباره موضوع فایل صوتی پرواز آسمان


محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی

در واکنش به انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی خلبان پرواز خط «آسمان» با برج مراقبت درباره شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی، وزیر راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی روز سه‌شنبه ادعا کرد که «پرواز شرکت آسمان بعد از حادثه هواپیمای اوکراین انجام شده» است.

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس ایران روز سه‌شنبه مقامات دولتی از جمله مسئولان هواپیمایی کشوری را به دروغ‌گویی متهم کرده و خواستار ورود قوه قضائیه به این موضوع شد.

شامگاه یک‌شنبه گذشته تلویزیون اوکراین یک فایل صوتی مربوط به یکی از پروازهای نزدیک به هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده در نزدیکی تهران را منتشر کرد که بلافاصله در صدر اخبار مربوط به ایران قرار گرفته و با واکنش منفی مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد.

مکالمه خلبان شرکت آسمان با برج مراقبت فرودگاه تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:24 0:00


در واکنش به این فایل صوتی، خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه به نقل از محمد اسلامی، وزیر راه، نوشت که «پرواز شرکت آسمان بعد از حادثه هواپیمای اوکراین انجام شده» و به همین دلیل «تا قبل از بررسی آن نمی‌توان اظهار نظر کرد».

این ادعای وزیر راه در حالی مطرح می‌شود که خلبان پرواز آسمان در فایل صوتی مشخصا اشاره می‌کند که شاهد شلیک موشک و حتی انفجار آن است.

در مقابل بهرام پارسایی، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، نیز بر نظر غالب کاربران در شبکه‌های اجتماعی صحه گذاشته و گفت که این فایل صوتی «صراحتاً نشان می‌دهد سازمان هواپیمایی از دلایل وقوع حادثه خبر داشته و ابهامی در این موضوع وجود ندارد».

آقای پارسایی در ادامه این پرسش را مطرح کرد: «چطور رئیس سازمان هواپیمایی این موضوع را می‌دانسته، ولی وزیر راه و شهرسازی و خود دولت از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند تنها چند ساعت قبل از اطلاعیه ستاد کل از این موضوع اطلاع پیدا کردند. این ابهامی است که دولت باید رسماً درباره‌ آن به افکار عمومی پاسخ دهد.»

این نماینده مجلس در ادامه تأکید کرد: «قطع همکاری با اوکراین در اختیار رئیس کمیته بررسی سانحه نیست و او مطلقاً حق اظهار نظر از طرف دولت و دستگاه دیپلماسی را ندارد.»

در نخستین واکنش رسمی به انتشار فایل صوتی، حسن رضایی‌فر، مقام سازمان هواپیمایی کشوری ایران، با اشاره به این که از انتشار این فایل «متعجب» شده گفت: «این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم.»

XS
SM
MD
LG