لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

واکنش اتحادیه اروپا به تصمیم ترامپ برای رفع محدودیت در به‌کارگیری مین‌های ضد نفر


اتحادیه اروپا در اقدامی کم‌سابقه، تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای رفع محدودیت از به‌کارگیری مین‌های ضدنفر را محکوم کرد.

اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود با محکومیت تصمیم ترامپ اعلام کرد که استفاده آمریکا از مین‌های ضدنفر در خارج از مرزهای کره جنوبی قوانین بین‌المللی علیه استفاده از مین‌های ضدنفر را تضعیف می‌کند.

بر اساس توافق سال ۱۹۹۹ تاکنون حدود ۱۶۴ کشور استفاده از مین‌های ضدنفر را ممنوع کرده‌اند. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، نیز سال ۲۰۱۴ استفاده از این مین‌ها را ممنوع اعلام کرد، اما فرمان آقای اوباما شامل یک استثنا بود، یعنی شبه جزیره کره که هدف از آن حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه مرزی کره شمالی و جنوبی عنوان شد.


با این حال دولت دونالد ترامپ ۳۱ ژانویه، هفته گذشته، اعلام کرد که ممنوعیت استفاده از مین‌های ضدنفر را برای ارتش آمریکا لغو می‌کند تا بدین وسیله احتمال به خطر افتادن سربازان خود را کاهش دهد. کاخ سفید استفاده از این مین‌ها را در برخی ماموریت‌ها «حیاتی» خوانده است.

اتحادیه اروپا اما می‌گوید ممنوعیت استفاده از مین‌های ضدنفر، جان ده‌ها هزار نفر را طی دو دهه گذشته از مرگ نجات داده و حال استفاده از مین‌های ضدنفر در هر زمان و توسط هر کشوری کاملا غیرقابل قبول است.

این بیانیه می‌گوید اروپا و آمریکا هر دو از بزرگترین یاری ‌دهنده‌های مالی برای مین‌زدایی در جهان، ارائه دهنده آموزش‎‌های جهانی برای کاهش ریسک مین‌ها، کمک‌کننده به قربانیان و نهایتا امحا کننده حجم عظیمی از این تسلیحات بوده‌اند و تصمیم جدید ترامپ در تضاد با کارهای سابق است و قوانین بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

اتحادیه اروپا اظهار امیدواری کرده است که آمریکا همچنان به ممنوعیت استفاده از مین‌های ضدنفر پای‌بند بماند.

۳۲ کشور عضو سازمان ملل تاکنون از امضای کنوانسیون اتاوا ۱۹۹۹ برای توقف استفاده از مین‌های ضدنفر خودداری کرده‌اند که روسیه، چین، ایران و آمریکا جزو آنها هستند. با این حال، آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما استفاده از این نوع مین‌ها در ارتش خود را ممنوع کرد.

بر اساس آمارهای صلیب سرخ، مین‌ای ضدنفر سالانه جان صدها غیرنظامی، خصوصا کودکان را می‌گیرد. این نهاد بین‌المللی می‌گوید که بعد از امضای کنوانیسون اتاوا تاکنون ۵۷ میلیون مین ضدنفر منهدم شده است، اما برخی کشورها کماکان به حفظ ذخایر مین‌های ممنوعه اصرار دارند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، هنوز هم ۱.۴ میلیون نفر در جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که آلوده به مین‌های ضدنفر هستند.

نگاهی به آمار کشته‌ها و زخمی‌های انفجار مین‌های از سال ۱۹۹۹ نشان می‌دهد که بالاترین آمار مربوط به سال ۲۰۱۶ است.

«کمپین بین المللی ممنوعیت مین‌های زمینی» دو سال پیش طی گزارشی اعلام کرد که سال ۲۰۱۶، شمار قربانیان مین، چه کشته‌ها و چه زخمی‌ها، به هشت هزار و ۶۰۵ تن رسیده است. آمار مجزای کشته‌شدگان نیز نزدیک به دو هزار و ۱۰۰ تن است.

با استفاده از وبسایت‌های اتحادیه اروپا، صلیب سرخ و سازمان ملل؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG