لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

مقام آمریکایی: روسیه به درگیری‌ها در ادلب سوریه پایان دهد


سازمان ملل متحد می گوید صدها هزار نفر از منطقه ادلب گریخته‌اند.
سازمان ملل متحد می گوید صدها هزار نفر از منطقه ادلب گریخته‌اند.

جیمز جفری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه روز چهارشنبه ۱۶ بهمن به روسیه در خصوص رویکرد این کشور در شمال سوریه هشدار داده است.

به گزارش رویترز، این مقام آمریکایی تاکید کرده است که اقدامات روسیه در شمال سوریه حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه به چالش کشیده و نقض توافقات برای کاهش تنش است.

نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه طی هفته های اخیر عملیاتی در بخش‌هایی از استان ادلب و استان مجاورش، حلب، آخرین پایگاه‌های مخالفان مسلح حکومت بشار اسد،‌آغاز کرده است.

جیمز جفری گفته است که ایالات متحده بسیار، بسیار، نگران عملیات ارتش سوریه با حمایت روسیه است. وی بار دیگر از مسکو خواسته است تا به این درگیری‌ها پایان دهد.

نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه تاکید کرده است: این درگیری خطرناک است. می بایست پایان یابد . روسیه می بایست سیاست های خود را تغییر دهد.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار نشست شورای امنیت در روز پنجشنبه برای بررسی درگیری‌ها در استان ادلب سوریه شده‌اند.

به گزارش رویترز،‌ آمریکا هم اکنون در حدود ۶۰۰ نیروی نظامی برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی یا داعش در سوریه دارد. اما این نیروهای در شمال حضور ندارند. این در حالی است که نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی روسیه در حال تحکیم مواضع خود در این منطقه هستند.

تاکنون چندین بار آتش بس در استان ادلب نقض شده است و دور تازه درگیری در این استان از بیش از یک ماه پیش آغاز شده است.

شاهدان عینی گفته‌اند که نیروهای دولتی سوریه در عملیات خود برای باز پس گیری از استان ادلب از مخالفان مسلح، روز چهارشنبه توانستند شهر «سراقب» در این استان را تصرف کنند.

جیمز جفری می گوید، نه تنها روس‌ها بلکه نیروهای ایرانی و حزب الله لبنان در عملیات نظامی نیروهای ارتش سوریه مشارکت دارند. ما هنوز نمی‌دانیم هدف این عملیات تصرف جاده‌های «ام ۴» و «ام ۵» است یا به مناطق دیگر هم گسترش خواهد یافت.

این دو جاده حلب را به حماه و لاذقیه متصل می‌کنند.

نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه همچنین می‌گوید، روس‌ها می‌توانند با تغییر سیاست خود بدون برکناری بشار اسد همه خواسته‌های جامعه بین المللی را محقق کنند. چنین خواسته‌هایی غیر عقلانی نیستند . آنها حکومت بشار اسد را ملزم به تغییر رفتار می‌کنند. این حکومت بدون کمک روسیه حتی یک هفته هم دوام نخواهد آورد.

مقامات سازمان ملل متحد هفته پیش گفتند بحران انسانی در ناحیه ادلب که آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان سوری است تشدید شده و طی چند هفته گذشته حدود ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان سوری از محل سکونت خود گریخته‌اند

جنگ سوریه که از بهمن ۸۹ آغاز شد تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است. روسیه و ایران دو متحد اصلی حکومت بشار اسد در این جنگ بوده‌اند و ترکیه از برخی مخالفان مسلح حکومت سوریه حمایت کرده است.

منابع: رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG