لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

عبدالرشید دوستم خواهان تظاهرات عليه انتخاب مجدد اشرف غنی شد


عبدالرشید دوستم که از جنگسالاران قدیمی افغانستان است از دهه هفتاد میلادی تاکنون بارها موضع خود را تغییر داده
عبدالرشید دوستم که از جنگسالاران قدیمی افغانستان است از دهه هفتاد میلادی تاکنون بارها موضع خود را تغییر داده

عبدالرشید دوستم، معاون رییس جمهور افغانستان، از هوادارانش خواست در اعتراض به انتخاب مجدد اشرف غنی به مقام ریاست جمهوری تظاهرات کنند.

اما گزارش‌ها از نقاط مختلف افغانستان حاکی از آن است که با وجود درخواست آقای دوستم نشانه چندانی از برگزاری اعتراضات و یا جشن در رابطه با نتایج انتخابات دیده نمی‌شود و مردم از طولانی شدن روند اعلام نتایج خسته شده‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن، تقریبا ۵ ماه پس از برگزاری رای‌گیری، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اشرف غنی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. دلیل این تاخیر طولانی بازشماری آرا به دلیل شکایات مربوط به تقلب گسترده در شمارش اولیه آرا بود.

اعلام نتایج انتخابات به سرعت با مخالفت عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت فعلی و رقیب اصلی اشرف غنی و همینطور عبدالرشید دوستم، نامزد معاونت ریاست جمهوری وشریک انتخاباتی آقای عبدالله روبرو شد.

عبدالله عبدالله روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک دولت دیگر و «فراگیر» تشکیل خواهد داد. این اقدام او یادآور اختلافات شدید دو طرف در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ است که در آن نیز آقای غنی به پیروزی رسید.

آقای عبدالله روز چهارشنبه در نامه‌هایی که برای سفارت کشورهای خارجی در کابل ارسال کرد از آنها خواست نتایج «غیرقانونی» این انتخابات را به رسمیت نشناسند.

عبدالرشید دوستم نیز روز چهارشنبه گفت نتایج رسمی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام شد به منزله یک «کودتا» است.

آقای دوستم در سخنرانی خود در ولایت جوزان از هوادارنش خواست «به خیابان‌ها بیایند» و آنچه را که او پیروزی عبدالله عبدالله توصیف کرد جشن بگیرند.

او گفت: «من به عنوان رهبر شما از شما می‌خواهم که با تمام وجود و قدرت خود از دکتر عبدالله حمایت کنید.»

جامعه بین المللی تاکنون در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سکوت کرده است.

عبدالرشید دوستم در انتخابات سال ۲۰۱۴ به عنوان شریک انتخاباتی و معاون اشرف غنی شرکت کرد. ولی آقای دوستم که از جنگسالاران قدیمی افغانستان است از دهه هفتاد میلادی تاکنون بارها موضع خود را تغییر داده است.

او مدتی در کنار نیروهای شوروی علیه مجاهدین افغانستان می‌جنگید و بعدها در کنار نیروهای موسوم به ائتلاف شمال علیه رژیم طالبان جنگید.

آقای دوستم طی سال‌های اخیر فقط در ظاهر معاون رییس جمهور بوده و در پی متهم شدن به تجاوز و ربودن افراد بخش اعظم این چهار سال را در تبعید گذرانده است.

XS
SM
MD
LG