لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

آغاز حملات ارتش ترکیه به نیروهای بشار اسد


کاروان نظامی ترکیه در استان ادلب سوریه
کاروان نظامی ترکیه در استان ادلب سوریه

وزارت دفاع ترکیه روز پنج‌شنبه اول اسفند از آغاز حملات ارتش ترکیه و شورشیان به نیروهای بشار اسد خبر داد.

روز گذشته رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری اعلام کرده بود که «عملیات علیه ارتش سوریه در هر لحظه می‌تواند آغاز شود». وی نیروهای اسد را به عقب‌نشینی از منطقه ادلب فراخواند.

وزارت دفاع ترکیه طی گزارشی که منتشر کرده می‌گوید نیروهای ترکیه و اپوزیسیون در روز پنج‌شنبه روستای نیرب را که ۱۷ روز پیش به کنترل ارتش سوریه درآمده بود، بعد از درگیری سنگینی آزاد کرده است.

این روستا در ۱۰ کیلومتری شهر ادلب و شش کیلومتری شهر استراتژیک سراقب قرار دارد.

بر اساس توافق سپتامبر ۲۰۱۸ میان ترکیه و روسیه، قرار شد منطقه ادلب، به عنوان آخرین پایگاه شورشیان از تنش‌ها مصون بماند، اما از دسامبر پارسال ارتش سوریه با حمایت هوایی جنگنده‌های روسی پیشروی به ادلب را آغاز کرده است.

ترکیه می‌گوید طی این مدت ۱۷۰۰ نفر در ادلب کشته شدند و بیش از ۱.۷ میلیون نفر مجبور به فرار به مرزهای ترکیه شده‌اند. ترکیه هم‌اکنون میزبان بیش از ۳.۷ میلیون سوری است.

اوایل ماه جاری همچنین حملات نیروهای بشار اسد به پست‌های دیدبانی ترکیه در ادلب، به کشته شدن ۱۲ سرباز ترک انجامید. وزارت دفاع ترکیه می‌گوید به تلافی این رخداد حملات سنگینی را به ده‌ها موضع نیروهای بشار اسد انجام داده و ده‌ها نفر را نیز کشته است.

روز پنج‌شنبه همچنین وزارت دفاع ترکیه از کشته شدن دو سرباز این کشور و زخمی شدن ۵ نفر دیگر در درگیری‌های ادلب خبر داد و اعلام کرد ۵۰ هدف از جمله پنج تانک، دو خودرو زرهی و دیگر ادوات نیروهای سوری را به تلافی آن مورد حمله قرار داده است.

همزمان روسیه طی بیانیه‌ای از حملات نظامی به «تروریست‌ها» در ادلب خبر داده و گفته است این عملیات باعث شد نیروهای بشار اسد با موفقیت حملات شورشیان را دفع کنند.

ترکیه شورشیان مخالف بشار اسد را «تروریست» می‌خواند و از ترکیه می‌خواهد حمایت از آنها را متوقف کند.

وزارت دفاع روسیه نیز پنج‌شنبه ترکیه را متهم کرد که شورشیان را با تسلیحات سنگین مجهز می‌کند.

با استفاده از اطلاعیه وزارت دفاع ترکیه و گزارش‌های خبرگزاری تاس، روزنامه دیلی صباح؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG