لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

نتانیاهو طرح احداث ۳ هزار خانه جدید در نزدیکی اورشليم را اعلام کرد


بنیامین نتانیاهو می‌گوید که شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن و دره اردن را به خاک اسرائیل ضمیمه خواهد کرد
بنیامین نتانیاهو می‌گوید که شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن و دره اردن را به خاک اسرائیل ضمیمه خواهد کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه اول اسفند گفت در حال بررسی طرح احداث ۳ هزار خانه جدید برای یهودیان در حوالی اورشليم/ بیت المقدس شرقی است. این طرح در گذشته به دلیل مخالفت‌های بین المللی متوقف شده بود.

آقای نتانیاهو وعده داده که شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن و دره اردن را که بخشی از طرح صلح پیشنهادی دونالد ترامپ است به خاک اسرائیل ضمیمه خواهد کرد. فلسطینیان طرح رییس جمهور آمریکا موسوم به «معامله قرن» را به عنوان یک طرح جانبدارانه به نفع اسرائیل رد کرده اند.

طرح احداث این سه هزار خانه قرار است در گیوات هاماتوس، منطقه‌ای در نزدیکی محله فلسطینی نشین بیت صفافا اجرا شود. مخالفان می‌گویند اجرای اين طرح ارتباط بخش‌هایی از اورشليم/بیت المقدس شرقی با شهر بیت الحم واقع در مناطق اشغالی ساحل غربی رود اردن را قطع می‌کند.

احداث دو هزار و ۶۱۰ خانه برای یهودیان در گیوات هاماتوس در سال ۲۰۱۴ توسط کمیته شهرسازی اورشليم/ بیت المقدس تایید شد. اما در پی انتقاد دولت آمریکا و اتحادیه اروپا، دولت اسرائیل اجرای این طرح را متوقف کرد.

بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه به دنبال دیدار از یک منطقه مشرف به شهرک‌های یهودی نشین در حومه اورشليم/بیت المقدس در ویدئویی که در صفحه رسمی او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد گفت: «امروز احداث ۳ هزار خانه در گیوات هاماتوس را تایید کردم که هزار مورد از آن به زودی به معرض فروش گذاشته خواهد شد.»

او افزود هزار واحد مسکونی نیز در بیت صفافا برای عرب‌ها احداث خواهد شد. برای شروع ساختمان‌سازی هیچ یک از این طرح‌ها تاریخ دقیقی اعلام نشده است.

نخست وزیر اسرائیل افزود که در هارهوما، نقطه دیگری در مناطق اشغالی ساحل غربی رود اردن که مثل گیوات هاماتوس که اسرائیل پس از جنگ ۱۹۶۷ آن را به اورشليم ضمیمه کرده است دو هزار و ۲۰۰ خانه دیگر ساخته خواهد شد.

نبيل ابو ردينة، یک سخنگوی محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینیان در واکنش به سخنان نخست وزیر اسرائیل گفت: «اصرار نتانیاهو بر احداث هزاران خانه برای شهرک نشینان یهودی، نابود کردن سیستماتیک راه حل دو کشور و در راستای اجرای طرح دونالد ترامپ است.»

فلسطینیان و بخش اعظم جامعه بین المللی شهرک سازی اسرائیل را در مناطقی که این کشور در جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرده است، طبق قوانین بین المللی غیرقانونی می‌دانند ولی دولت‌های آمریکا و اسرائیل این را قبول ندارند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG