لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

شمار قربانیان کرونا در ایران به چهار نفر رسید؛ شناسایی ۱۳ مورد جدید


تصویری از ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها در تهران، عکس از خبرگزاری ایسنا.
تصویری از ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها در تهران، عکس از خبرگزاری ایسنا.

کیانوش جهان‌پور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت از مرگ دو بیمار دیگر که مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند، خبر داد و گفت ۱۳ مورد جدید نیز قطعی شده است.

او که روز جمعه دوم اسفند با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کرد، مشخص نکرده که این دو بیمار در کدام شهر فوت کرده‌اند.

آقای جهان‌پور همچنین از مراجعه هزاران نفر به بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: «بیش از ۷۳۵ مورد، با علائم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفته و بستری شدند».

به گفته این مقام وزارت بهداشت از میان ۱۳ مورد جدید، «۷ مورد مربوط به شهر قم، ۴ مورد از بیماران بستری در شهر تهران و دو مورد نیز در استان گیلان هستند».

علیرضا وهاب‌زاده، خبرنگار سلامت که مشاور رسانه‌ای وزارت بهداشت است در اکانت توییتر خود نوشته که دو نفر از افراد مبتلا به ویروس در استان گیلان در شهر رشت بوده‌اند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین گفته دو نفر مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

پیش از این هم اعلام شده که پنج نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که دو نفرشان فوت کردند. بنابراین تعداد افراد مبتلا به این ویروس تاکنون ۱۸ نفر هستند که چهار نفر از آنها فوت کرده‌اند.
در همین حال، حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی استاندار تهران، روز جمعه، دوم اسفندماه، گفت درباره ویروس کرونا در تهران «نگرانی وجود ندارد».

او همچنین از برگزاری اولین جلسه «اضطراری» در روز جمعه برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خبر داد و از مردم خواست تا به «شایعات» توجه نکنند.

در همین حال، کریم همتی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت هم گفته است مراجع امنیتی در حال پیگیری «نامه‌های جعلی» و «خبرهای کذب» هستند. او روز جمعه با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرده است، گفته است نامه‌هایی که به وزیر بهداشت و معاونت درمان وزارت بهداشت منتسب شده، جعلی هستند.

صابر نجومی، دادستان شهرستان دهلران در استان ایلام هم روز جمعه دوم اسفند گفته است چند نفر به دلیل «انتشار فایل صوتی مبنی بر شیوع ویروس کرونا» بازداشت شده‌اند.

او به تعداد افراد بازداشت‌شده اشاره نکرده ولی گفته با افرادی که موجب «رعب و وحشت» مردم شوند، «برخورد می‌شود».

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد نیز اطلاعیه‌ای صادر کرده و از رسانه‌ها خواسته است که «مانع از انعکاس گمانه و اطلاعات ناقص» درباره شیوع کرونا شوند.

در این بیانیه از رسانه‌ها خواسته که صرفا به انتشار «اخبار رسمی» به ویژه از طریق وزارت بهداشت اقدام کنند و «از نشر و درج نظرات» افرادی که «متخصص و یا مرتبط با موضوع نیستند» خودداری کنند.

همزمان شرکت هواپیمایی ماهان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که پروازهای اخیر این شرکت به مقصد چین به «درخواست دولت» بوده و تنها برای «ارسال کمک‌های بشردوستانه» صورت گرفته است. این شرکت اعلام کرده که پروازهای مسافربری‌اش به چین «از چند هفته پیش لغو شده» و تا «اطلاع ثانوی» انجام نمی‌شود.

خبر ارسال کمک‌های بشردوستانه به چین در حالی منتشر می‌شود که یک مقام‌ وزارت بهداشت از «مراجعه پرتعداد» مردم برای تهیه ماسک و ژل ضدعفونی خبر داده و گفته است «در مواردی شاهد اعتراض به همکاران نیز بوده‌ایم».

غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو تاکید کرده کمبودی وجود ندارد و مسئولان داروخانه با «رعایت اخلاق حرفه‌ای» در حال توزیع و عرضه این اقلام هستند.

مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند ۱۵ شرکت تولیدکننده ماسک در ایران فعال هستند و روزانه یک و نیم ملیون عدد ماسک تولید می‌کنند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران از کارخانجات تولیدکننده ماسک خواسته که به «صورت سه‌شیفت» تولید کنند تا نیازهای مردم تامین شود.

با وجود این تاکیدات، گران‌فروشی این محصولات در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

در همین زمینه محمد مساعد روزنامه‌نگار ساکن تهران در توییتی نوشت روز جمعه ۲ اسفند برای خرید ماسک رفته است و از یک داروخانه در شهر تهران ماسک سه هزار تومانی را به قیمت ۱۵ هزار تومان خریده است. فروشنده به او گفته است که ماسک را به قیمت ۱۳ هزار تومان خریده است.

حسن جهانشاهلو، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس در کرج در صفحه اینستاگرام خودش نوشته است که «عده‌ای ماسک و ژل ضدعفونی را به قیمت چندین برابر می‌فروشند». او گفته است که با بازرسی‌های نامحسوس در حال برررسی اوضاع است.

منابع: خبرگزاری‌های مهر، ایسنا، فارس/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG