لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

انتخابات مجلس یازدهم شاهد «پایین‌ترین نرخ مشارکت» پس از انقلاب بهمن ۵۷ بود


عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین میزان مشارکت در شهر تهران را ۲۵.۴ درصد اعلام کرد؛ عکس از بایگانی
عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین میزان مشارکت در شهر تهران را ۲۵.۴ درصد اعلام کرد؛ عکس از بایگانی

وزیر کشور ایران میزان مشارکت سراسری در انتخابات مجلس یازدهم را ۴۲.۵ درصد و در تهران ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت مسائلی چون کرونا، حوادث آبان و هواپیمای اوکراینی باعث کاهش مشارکت در این انتخابات شد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی روز یکشنبه چهارم اسفند در نشست خبری‌اش همچنین تعداد کل رأی‌دهندگان را ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر اعلام کرد.

وزیر کشور ایران با اعلام اینکه واجدان شرایط رأی در این انتخابات ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر بود، گفت که میزان مشارکت در کل کشور ۴۲.۵۷ درصد بوده است.

این رقم پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ظرف ۴۱ سال گذشته است و نسبت به انتخابات مجلس دهم نیز ۱۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

آقای رحمانی فضلی همچنین میزان مشارکت در شهر تهران را ۲۵.۴ درصد (یک میلیون و ۸۴۱ هزار نفر) اعلام کرد.

این میزان مشارکت حدود نصف مشارکت در انتخابات مجلس دهم است. در آن انتخابات میزان مشارکت ۵۰ درصد بود.

پیش از این کمترین میزان مشارکت در شهر تهران ۳۱ درصد و مربوط به انتخابات مجلس هشتم بود.

بر اساس آمار وزیر کشور ایران، میزان مشارکت در استان تهران ۲۶ درصد بوده که پایین‌ترین میزان در استان‌های کشور است. مشارکت در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز ۷۱ درصد اعلام شده که بالاترین رقم در میان استان‌های ایران است.

آقای رحمانی فضلی همچنین گفت در قم بیش از ۴۳ درصد از افراد واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند که «لازم است از آنان هم تشکر شود که با توجه به ورود کرونا این مشارکت انجام شد».

پیشتر رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته بود که شهر قم یکی از «شلوغ‌ترین» حوزه‌های انتخابیه بود.

این سخنان در حالی بیان شده که میزان مشارکت در استان قم یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها را نشان می‌دهد و در میان ۳۱ استان رده ۲۴ را از نظر میزان مشارکت به خود اختصاص داده است.

شهر قم کانون شیوع ویروس کرونا در ایران اعلام شده است. میزان مشارکت در انتخابات مجلس نیز در شهر قم ۴۳ درصد اعلام شده است که نسبت به دوره قبل ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG