لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

کارنامه فروردین ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در فروردین ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

«طرح جمع آوری کودکان،‌ طرحی شکست خورده است»

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با اعلام اینکه طرح جمع آوری کودکان کار، طرحی شکست خورده است، خواستار تصمیم های واقع گرایانه‌تر و بهتر در زمینه کودکان‌کار از سوی مسئولان شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم سیاوشی از سیاست دولت درباره جمع آوری کودکان کار و اخراج کودکان کار مهاجر از ایران،‌ گفت: بخش دولتی نمی‌پذیرد که طرح جمع آوری کودکان کار شکست خورده است و هر سال در فصل تابستان با بودجه قابل توجهی به جمع آوری آنان پرداخته می شود.

این نماینده مجلس اشاره کرد که این برخوردها به زیرزمینی شدن کار این کودکان منجر شده است.

او گفت: اکنون این سیاست مجددا در شرایط بحران کرونا از سوی دولت تکرارمی شود و اعلام کرد این سیاست شکست خورده شاید بیش از ۳۰ بار در خیابان های تهران انجام شده و دوباره هم درحال تکرار شدن است.

به نوشته ایسنا، جمع زیادی از فعالان حقوق کودک، پژوهشگران اجتماعی، هنرمندان و فعالان سیاسی و مدنیدر ایران اخیرا در بیانیه‌ای از وزیر کشور خواستند اجرای طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان کار و اخراج کودکان کار مهاجر متوقف شود.

حوادث در معادن در ایران در سال ۹۸، جان دست‌کم ۴۵ کارگر را گرفت

دست‌کم ۴۵ کارگر معدن در ایران در سال گذشته ۹۸، در حوادث ضمن کار کشته شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا در این مورد اشاره کرد که ۱۹ معدنچی در نیمه نخست سال گذشته و ۲۶ تن دیگر نیز در نیمه پایانی آن، در مناطق مختلف جان کشته شدند.

این خبرگزاری نوشت: خیلی از این حوادث در معادن کوچک رخ می‌دهند یا به علت منفعت‌طلبی معدن‌داران به گوش رسانه‌ها نمی‌رسند. به ویژه که نبود تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری و ناظران ایمنی و بهداشت از بین خود کارگران موجب شده است تا دست کارفرمایان در پنهانکاری آمار و عدم رعایت موارد ایمنی باز باشد.

ایلنا با اعلام اینکه تعداد واقعی کشته شدگان در حوادث ضمن کار در معادن ایران بیش از این رقم است، نوشت: مشکل مهم درباره ایمنی معادن، نبود نظارت کافی بازرسان کار بر معادن و نظارت‌های بدون تاثیر بازرسان در محیط کارگاهی است.

«کمک معیشتی برای بیماری کرونا هنوز پرداخت نشده است»

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی گفت: مستمری ماهانه همراه با عیدی پرداخت شده اما کمک معیشتی برای بیماری کرونا هنوز پرداخت نشده زیرا فعلا اعتبار مالی آن تامین نشده است.

محمد نفریه در این مورد که آیا کمک هزینه به معلولانی که دستفروش هستند یا به علت شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، پرداخت می‌شود، گفت: آنها مانند دیگر اقشار جامعه هستند و اگر برای همه کمک هزینه در نظر گرفته شود به این افراد هم تعلق می گیرد.

او تاکید کرد: هنوز از سوی سازمان بهزیستی چنین کمکی پیش بینی نشده ولی پیگیر آن است.

XS
SM
MD
LG