لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

کارنامه فروردین ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در فروردین ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

پنج فعال کارگری در کامیاران به ستاد خبری اطلاعات احضار و بازجویی شدند

پنج عضو هیات مدیره انجمن‌ صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کامیاران به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار و بازجویی شدند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، احضار و بازجویی این پنج فعال کارگری، راه‌اندازی کمپینی با عنوان «قرنطینه بدون تامین معیشت، یعنی گرسنگی» بوده است. این کمپین پس از آن راه‌اندازی شد که با شیوع ویروس کرونا، هزاران کارگر ساختمانی در سراسر ایران بیکار شدند.

به دنبال انتشار ده‌ها عکس از همبستگی فعالان کارگری و مردم با این حرکت در کانال تلگرامی این کمپین، ستاد خبری اداره اطلاعات کامیاران پنج عضو این کمپین را احضار و بازجویی کرد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، بازجویان ضمن تهدید این فعالان کارگری، گوشی‌های تلفن همراه آنها را ضبط و اقدام به حذف تصاویر در کانال تلگرامی کمپین «قرنطینه بدون تامین معیشت، یعنی گرسنگی» و انتشار یک بیانیه جعلی به نام کمپین کردند.

انتقاد سندیکای کارگران شرکت واحد از بی‌توجهی مدیریت شرکت

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه براساس شواهد و گزارش‌های ارسالی رانندگان، اقدام مدیریت شرکت واحد در قرار دادن نایلونی کوچک بین کابین راننده و جایگاه مسافرین برای پیشگیری از ابتلا رانندگان به ویروس کرونا را بی‌اثر دانست.

این سندیکا افزود: اگر قصد مدیریت، نمایش نباشد باید برای حفاظت رانندگان از ابتلا به ویروس کرونا، کابین راننده با چند متر نایلون از سقف تا کف و از طرفین تا شیشه‌های بغل از جایگاه مسافرین جدا شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه اشاره کرد که دو تن از رانندگان شرکت واحد به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته و ۴۰ تن دیگر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

این تشکل کارگری همچنین نوشت که وضعیت در اتوبوس‌های بخش خصوصی به مراتب بدتر از اتوبوس‌های ملکی شرکت واحد است.

تجمع گروهی از رانندگان اتوبوس در کرمانشاه

گروهی از رانندگان اتوبوس در مقابل استانداری و شهرداری کرمانشاه تجمع کردند.

به گزارش شماری از تشکل های کارگری، در این تجمع خواست‌هایی مانند برخورداری از حق بیمه بیکاری و یارانه سال گذشته مطرح شد.

این رانندگان گفتند که دو ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار بوده‌اند.

«حداقل مبلغ دریافتی، کفاف نیازهای روزانه بازنشستگان را نمی‌دهد»

سندیکای کارگران هفت‌تپه در بیانیه‌ای نوشت: بازنشستگان مانند کارگران شاغل و تهی‌دستان جامعه در وضعیت بد معیشتی قرار دارند و حداقل مبلغ دریافتی، کفاف نیازهای روزانه بازنشستگان را نمی‌دهد.

این تشکل کارگری با اشاره به تورم افسار گسیخته، گرانی روز افزون، نداشتن سرپناه مناسب، عدم تامین کالری مناسب و لازم روزانه برای زنده ماندن و تندرستی، فشار های معیشتی سرسام آور و صد ها مشکل دیگر نوشت: کسانی که در تمام دوران جوانی و عمر مفید خود در عرصه‌های مختلف کار کردند، امروز در نهایت فقر، تنگدستی، یاس و ناامیدی دچار روز مرگی شده‌اند.

سندیکای کارگران هفت‌تپه در بخشی از بیانیه خود بر داشتن زندگی مناسب همراه با استانداردهای جهانی، برخورداری از تمامی خدمات پزشکی، درمانی، بهداشتی و تامین اجتماعی و نگهداری و تامین امکانات مخصوص برای سالمندان تاکید کرد.

قابل دسترس بودن مسافرت های تفریحی و علمی با هزینه دولت و رایگان بودن تمام هزینه ایاب و ذهاب شهری، داشتن فضای مناسب و استاندارد برای ورزش های مناسب سالمندان و داشتن حداقل ۹ میلیون تومان حقوق ماهانه، از دیگر بخش هایی هستند که این سندیکا بر انجام آنها تاکید کرده است.

«کارگران فصلی و روزمزدی با بیکاری و ترس از بیماری مواجه شده‌اند»

خبرگزاری ایرنا نوشت: کارگران فصلی و روزمزد در شرایط کنونی که قشرهای مختلف جامعه با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، با بیکاری و ترس از بیماری مواجه شده‌اند و نیازمند توجه ویژه ای هستند.

ایرنا در این ارتباط در تشریح وضعیت موجود به نقل از حسن، کارگر روزمزد در شهر بیرجند، نوشت: اکنون که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است حتی کسی کارگر نمی‌خواهد و اکثر کارفرمایان از ما می‌ترسند و اگر کاری باشد با اکراه ما را می‌برند.

او اضافه کرد: اگر مجبور نباشیم در این اوضاع، در این محیط آلوده جمع نمی‌شویم. اگر کار نکنم از کجا شکم دو بچه و خانواده را سیر کنم. نه بیمه هستم و نه مانند کارمندان دولت در آخر ماه حقوق و مزایا دارم. پس باید تحت هر شرایطی کار کنم.

رضا، یک کارگر دیگر،‌ هم گفت: تا وقتی خانواده من نیاز به مواد غذایی دارند نمی‌توانم در خانه بمانم. پس کرونا معنا ندارد.

وضعیت دشوار کارگران ساختمانی در زیر سایه کرونا

خبرگزاری فارس نوشت: شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد برخی از اقشار جامعه تاثیر جدی گذاشته است و در این ارتباط به کارگران ساختمانی اشاره کرد.

به نوشته این خبرگزاری، برخی میادین در شهرها، محل تجمع حدود ۲۰۰ کارگر ساختمانی منتظر کار هستند و در این حال، شاید روزی کمتر از چهار تن از آنان موفق به کار یک یا چند روزه در پروژه ساختمانی شوند.

در این ارتباط، رضا مرادی، یکی از کارگران ساختمانی فصلی در شهر ایلام گفت: تا قبل از شیوع این ویروس، حداقل روزی ۵٠ هزار تومان کار می‌کردم که آن هم هزینه خانواده می‌شد، ولی الان تنها کمک خرج زندگی من یارانه است.

وی افزود: دو تن از فرزندانم دانشجو هستند و نمی‌دانم بعد از بازگشایی دانشگاه چه طور آنان را راهی کلاس درس کنم. همچنین دو تن از دخترانم به ناچار ترک تحصیل کرده‌اند.

در همین حال، کمپین اعتراضی انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان کامیاران با انتشار فراخوانی نوشت: وظیفه دولت است که در ایام قرنطینه، مایحتاج جامعه را به صورت رایگان تامین کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس: دولت با برنامه‌ریزی صحیح مانع از اعتراض‌های صنفی و ناآرامی در ایران شود

مرکز پژوهش‌های مجلس روز سه‌شنبه در گزارشی با هشدار درباره بیکاری ناشی از بحران کرونا پیشنهاد کرد که دولت با برنامه‌ریزی صحیح مانع از آنچه بروز اعتراض‌های صنفی و ناآرامی در ایران شود.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس،‌ همچنین گفته شد صادرات ایران در اسفند ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

در گزارش این مرکز، از کاهش قابل توجه تراکنش‌های بانکی در هفته دوم اسفند ۹۸ نسبت به هفته پیش از آن و فشار بالای اقتصادی بر حوزه‌های خدماتی به عنوان دیگر پیامدهای اقتصادی کرونا نام برده شده است.

در این گزارش تاکید شد که دولت برای عادی‌سازی در بخش اقتصادی، اقدام به اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و تعدیل مقررات کرده است ولی درباره موفقیت آن ابراز تردید جدی کرد.

به گفته ستاد ملی مدیریت کرونا، از روز ۲۳ فروردین، طرح فاصله‌گذاری هوشمند که نسبت به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، سخت‌گیری‌های کمتری دارد، به جای آن اجرا می‌شود.

۱۴۶ انجمن صنفی کارگران ساختمانی خواستار تامین امکانات بهداشتی در محیط‌های کار شدند

۱۴۶ انجمن صنفی کارگران ساختمانی در بیانیه‌ای از دولت خواستند: امکانات بهداشتی در محیط‌های کار را تامین کند و تمام کارگران را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه با اعلام اینکه کارگران ساختمانی هنوز یارانه کرونایی از دولت دریافته نکرده‌اند، آمده است: کارگران، بیکاران و گرسنگانی که نان روزانه خود را ندارند، نمی‌توانند امکانات بهداشتی خریداری کنند، در منازل بمانند و قرنطینه شوند.

این انجمن‌های صنفی از دولت خواستند: تمام کارگران، به‌ویژه کارگران و استادکاران ساختمانی را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد. بر اساس آمار رسمی، ‌یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در ایران وجود دارند.

آنها همچنین خواستار رایگان شدن مخارج آب و برق و گاز و تلفن تا پایان شرایط بحران بیماری کرونا، ارائه کمک‌های نقدی بلاعوض و تأمین بسته‌های مواد خوراکی و‌ غرامت ایام بیماری شدند.

۴۰ مبتلا به کرونا در شرکت اتوبوس‌رانی تهران؛ ۲ راننده جان باخته‌اند

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران روز شنبه اعلام کرد که دو تن از رانندگان اتوبوس های عمومی و خصوصی پایتخت ایران در پی ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمود ترفع گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۴۰ تن در شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران به کرونا مبتلا شدند و اشاره کرد که آنها از بخش‌های مختلف از اداری و مالی تا راننده بودند.

او هفته پیش به خبرگزاری فارس گفته بود که ۲۰ راننده اتوبوس در تهران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

در همان زمان،‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران خبر داده بود که گزارش‌های متعددی از بروز علائم در همکاران به سندیکا رسیده است و به نظر می‌رسد آمار افراد مشکوک به ابتلا به کرونا در میان رانندگان شرکت واحد بسیار بیش از افرادی است که ابتلا آنان به کرونا قطعی شده است.

این سندیکا همچنین این پرسش را مطرح کرده بود که چرا مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه هیچ آمار و گزارشی از ابتلا رانندگان بخش خصوصی و مامورین کنترل بلیط در ایستگاه‌های خطوط بی‌آرتی ارائه نمی‌کند و نوشته بود:‌ این کارگران تحت مدیریت شرکت واحد مشغول کارند و مدیریت شرکت باید خود را متعهد به حمایت از این کارگران بداند.

در این حال، سندیکای کارگران واحد اتوبوس‌رانی تهران روز شنبه با اعلام اینکه هنوز هم در جداسازی رانندگان با مسافرین که با کشیدن پلاستیک معمولی قابل انجام است، کوتاهی شده است،‌ نوشت: نحوه ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها در مقصد و مبدا و پایان کار با دقت انجام نمی‌شود و اقلام بهداشت فردی برای حفاظت رانندگان در مقابل ویروس کرونا از سوی مدیریت و مسئولین شرکت جدی گرفته نشده است.

دبیرکل یک تشکل کارگری خواستار تشکیل فوری نشست شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران شد

دبیرکل کانون‌عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در نامه ای به وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و اعضای شورای عالی کار خواستار تشکیل فوری این شورا و تعیین حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هادی ابوی در این نامه با انتقاد از پیشنهاد کارفرمایان برای منجمد شدن دستمزدها تا پایان بحران کرونا نوشت: مگر هزینه‌های معیشتی و روزمره کارگران‌ منجمد شده است که مزد آنان هم منجمد شود؟

آقای ابوی همچنین به تسنیم گفت: مشکلات متعددی کارگران برای تأمین معاش زندگی، می‌تواند تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نامطلوبی را به‌همراه داشته باشد.

نشست شورای عالی کار در روزهای پایانی سال ۹۸ برای تعیین حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال جاری به دلیل اختلاف نظرها درباره میزان افزایش دستمزدها به نتیجه نرسید. پس از آن گفته شد که نشست شورای عالی کار تا ۱۵ فررودین ماه تشکیل می شود که این جلسه برگزار نشد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG