لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

کارنامه فروردین ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در فروردین ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

کارفرمایان خواستار تعیین حداقل دستمزد سال ۹۹ پس از پایان بحران کرونا هستند

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: پیشنهاد کارفرمایان، کماکان موکول کردن افزایش دستمزد به پایان بحران کروناست.

اصغر آهنی‌ها حفظ اشتغال را به منجمد کردن دستمزدها مشروط کرد و افزود: ممکن است تا پایان فروردین ماه، جلسات تعیین دستمزد برگزار شود، اما معتقدیم جلسات به زمان خروج از بحران موکول شود تا تصمیم‌گیری درستی انجام شود.

او اضافه کرد: در غیر این صورت، بخش کارفرمایی امکان پرداخت عدد و رقم بالا را ندارد و با اجرایی شدن این مورد، بسیاری از شغل‌ها از بین می‌رود.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در دفاع از آنچه منجمد کردن دستمزدها نامید، گفت: برخی معتقدند افرادی که کار می‌کنند باید دستمزد بیشتر دریافت کنند در حالی که معتقدیم در شرایط موجود بهتر است افراد بیشتری مشغول شوند و حقوق کمتری بگیرند.

نشست‌ شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال جاری در روزهای پایانی سال گذشته بدون نتیجه پایان یافت.

پیشتر کمیته مزد شورای عالی کار در بهمن سال ۹۸، سبد معیشت ماهانه خانوار را چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین کرد. فرامرز توفیقی،‌ از اعضای این کمیته،‌ هم اعلام کرد افزایش قیمت‌ها در پی شیوع کرونا سبب شده هزینه سبد معیشت به پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد.

از سوی دیگر، تشکل‌های مستقل کارگری که دستمزد کارگران هر سال بدون حضور آنان، ‌در شورای علی کار تعیین می شود، پیش از شیوع ویروس کرونا و افزایش جهشی بهای اقلام خوراکی و بهداشتی خواستار آن شده بودند که حداقل دستمزد سال ۹۹ ‌باید ۹ میلیون تومان تعین شود تا هزینه زندگی میلیون ها کارگر و خانواده های شان تامین شود.

اینها در شرایطی بود که رقم مورد مذاکره در شورای عالی کار در روزهای پایانی اسفند سال گذشته، بسیار کمتر از ارقام درخواستی بود که به آنها اشاره شد.

در این ارتباط،‌ نکته ای که بر اساس قانون کار، باید از سوی اعضای شورای عالی کار رعایت شود، لحاظ کردن نرخ تورم و هزینه ماهانه زندگی یک خانوار کارگری است. این دو موضوع در ماده ۴۱ قانون کار مورد تاکید قرار گرفته اند. این در شرایطی است که به گفته بسیاری از فعالان و تشکل های کارگری، موضوع دوم، یعنی هزینه ماهانه زندگی، سال هاست که در محاسبات نمایندگان دولت و کارفرمایان جایی ندارد.

در این ارتباط می توان به حداقل دستمزد ماهانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی کارگران در سال گذشته اشاره کرد. این در شرایطی بود که سبد هزینه ماهانه کارگران در سال قبل از آن، سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود ولی از سوی شورای عالی کار نادیده گرفته شد.

«نگرانی از سلامت جانی زندانیان روز به روز افزایش پیدا کرده است»

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و از جمله در زندان‌های ایران نوشت: نگرانی از سلامت جانی زندانیان روز به روز افزایش پیدا کرده است.

این تشکل کارگری با اعلام اینکه هیچیک از افراد جامعه از خطر ابتلا به این بیماری مصون نیستند، افزود: زندانیان در شرایط بسیار وخیمی قرار دارند چون نه تنها به امکانات بهداشتی دسترسی ندارند بلکه به خاطر تراکم زندانیان و زندگی جمعی اجباری و استفاده از وسایل، توالت، حمام و آشپزخانه مشترک و محدود، در وضعیت بسیار خطرناکی به خاطر امکان ابتلا به بیماری قرار دارند.

در این بیانیه آمده است: اعتراض‌های زیادی از سوی خانواده‌های زندانیان و نهادهای اجتماعیِ داخلی و بین‌المللی انجام شد که در نهایت منجر به آزادی موقت و یا دائم تعدادی از زندانیان تحت عناوین مرخصی و یا عفو شد. اما با توجه به ادعای آزادی بیش از ۱۰۰ هزار زندانی، تنها تعداد بسیار محدودی از زندانیان سیاسی و عقیدتی آزاد شده و بقیه بلاتکلیف در زندان‌ها مانده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام اینکه تعداد زیادی از کارگران، معلمان و معترضانی که در تظاهرات سالیان اخیر بازداشت شده بودند و یا احکام زندان برای‌شان صادر شده است، در زندان‌ هستند، اشاره کرد که بسیاری از فعالان حقوق بشری و دانشجویی و کنشگران سیاسی و عقیدتی زندانی‌اند.

بر اساس این بیانیه، یکی از این زندانیان، جعفر عظیم زاده، رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، است که به اتهام‌های امنیتی به شش سال زندان محکوم شده است. از دیگر فعالان زندانی،‌ محمد حبیبی، ‌از اعضای کانون صنفی معلمان تهران،‌ است که او نیز به اتهام‌های امنیتی به زندان محکوم شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بخشی از بیانیه خود خطاب به نهادهای حکومتی گفت که باید بدانند چشمان جامعه نسبت به سلامت زندانیان گشوده است و اِهمال کاری و تعلل در آزادی زندانیان را برنمی‌تابد.

این تشکل کارگری نوشت: چنانچه زندانیان فورا آزاد نشوند، مسئولیت عواقب خطرناک آن به عهده سران دولت و قوه قضائیه خواهد بود و تاکید کرد: واضح است که تا ابد نمی‌توانند با استفاده از وضعیت خطرناک به وجود آمده به دلیل شیوع کرونا، مردم و خانواده‌های زندانیان را از اعتراض و تجمع برای آزادی آنان بازدارند.

رئیس اتحادیه صیادی استان خوزستان درباره فقر شدید صیادان هشدار داد

رئیس اتحادیه صیادی استان خوزستان درباره گرفتاری صیادان در فقر شدید به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب‌و‌کار‌ها هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، غلامرضا دهقانی گفت پس از شیوع بیماری کرونا در ایران، فعالیت‌های صیادی به شدت کاهش یافته و درآمد دهها هزار صیاد هم کاهش چشمگیری یافته است.

او صیادان را جزء اقشار آسیب‌پذیر معرفی کرد و افزود آنها مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند و کاهش فعالیت‌شان می‌تواند منجر به فقر شدید‌شان شود.

فعالیت‌های اقتصادی در ایران در پی شیوع ویروس کرونا کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

در این ارتباط،‌ عباس علوی راد،‌ عضو انجمن اقتصاددانان ایران، با اشاره به تبعات و آسیب‌های شیوع ویروس کرونا گفته است شغل و درآمد بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر ساده در ایران تهدید می‌شود.

پرداخت مستمری فروردین کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی به تعویق افتاده است

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی با انتقاد از به تعویق افتادن پرداخت مستمری فروردین ماه بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در شرایط فعلی، دولت از آنها همانند سایرین حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر بیات با اعلام اینکه بازنشستگان، ازکار افتادگان و بازماندگان مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی منتظر اجرای قانون همسان‌سازی پس از گذشت سال‌ها بودند اضافه کرد: با وقوع بحران کرونا و این وضعیت، باید نگران دریافت به موقع مستمری خود باشند.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی از آنچه سیاست یک بام و دو هوا و وعده‌های توخالی حکومت نامید، انتقاد کرد و افزود: دود این کار به چشم بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی می‌رود.

وی این پرسش را مطرح کرد که سه میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته این کانون با این همه مشکلات معیشتی و درمانی در کجای تصمیمات حمایتی آقایان قرار دارند؟

آقای بیات هشدار داد: هر عاملی که باعث شود پرداخت مستمری بازنشستگان توسط تأمین اجتماعی مختل شود، نگرانی این جمعیت و بروز چالش‌ها و هزینه‌های جانبی را در پی خواهد داشت.

ابتلای ۲۰ راننده شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران به ویروس کرونا

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه از ابتلای ۲۰ راننده اتوبوس پایتخت ایران به ویروس کرونا خبر داد و گفت: هیچ مورد فوتی در میان مبتلایان نداشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود ترفع با اشاره به آنچه تمهیدات شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه برای پیشگیری از ابتلای رانندگان به کرونا نامید، افزود: تحویل ماسک‌های ویژه ضد ویروس به رانندگان اتوبوس آغاز شده است.

او گفت که قرار است کابین رانندگان اتوبوس با ورق پلاستیکی از مسافران جدا شود تا علاوه بر ایمنی بیشتر مسافر و راننده، از شیوع هر چه بیشتر کرونا جلوگیری شود و اضافه کرد: در گام نخست، این اقدام برای اتوبدس‌هلی بی‌آرتی و به زودی برای سایر اتوبوس‌ها انجام می‌شود.

این مقام دولتی همچنین گفت: از رانندگان درخواست کردیم که اگر علائم ابتلا به کرونا دارند، از حضور در محل کار خودداری کنند.

در همین حال، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه نوشت: گزارش‌های متعددی از بروز علائم در همکاران به سندیکا رسیده است و افزود: به نظر می‌رسد آمار افراد مشکوک به ابتلا به کرونا در میان رانندگان شرکت واحد بسیار بیش از افرادی است که ابتلا آنان به کرونا قطعی شده است.

این سندیکا همچنین این پرسش را مطرح کرد که چرا مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه هیچ آمار و گزارشی از ابتلا رانندگان بخش خصوصی و مامورین کنترل بلیط در ایستگاه‌های خطوط بی‌آرتی ارائه نمی‌کند و نوشت:‌ این کارگران تحت مدیریت شرکت واحد مشغول کارند و مدیریت شرکت باید خود را متعهد به حمایت از این کارگران بداند.

«حرکت قطارهای درون شهری و بین شهری تا عادی شدن شرایط متوقف شود»

شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در اطلاعیه‌ای خواستار توقف حرکت قطارهای درون شهری و بین شهری تا عادی شدن شرایط شدند.

به گزارش کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن، در این بیانیه همچنین خواستار آن شد تا عادی شدن شرایط، باید به کارگران و کارکنان بیمه بیکاری پرداخت شود.

این شورا همچنین خواستار آن شد که تمامی شرکت‌های قراردادی، اقلام بهداشتی و ضد عفونی به مقدار لازم در اختیار کارگران و خانواده‌هایشان قرار دهند.

دراین بیانیه بر لزوم پرداخت دستمزدهای معوقه تاکید شد. در سالیان اخیر،‌ کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن بارها در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها و نیزمزایایی مانند تحویل داده نشدن لباس و کفش کار تجمع و اعتصاب کردند.

در این ارتباط، شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی خواستار تشکیل کمیته‌های نظارتی بر شرکت‌های پیمانکاری که در پرداخت دستمزدها سهل انگاری می کنند، شد.

افزایش حقوق‌ کارگران در سال جاری هم یکی دیگر از خواسته‌های این شورا بوده است.

«حاکمیت در مدیریت بحران حاصل از شیوع کرونا ناموفق بوده است»

حدود ۱۵۰ تن از فعالان سیاسی و صنفی، هنرمندان و روزنامه نگاران در داخل و خارج از ایران در بیانیه ای باعنوان «مطالبه‌گری ضد کرونایی؛ گام‌هایی در جهت تغییر ساختاری با محور قرار دادن منافع عموم» ضمن انتقاد سیاست حکومت در برخورد با شیوع ویروس کرونا نوشتند: تدارک لازم برای مقابله با این تهدید فراگیر برای سلامت عمومی انجام نشد و پس از آن نیز اقدامات کافی برای مهار آن صورت نگرفت.

امضاکنندگان بیانیه با اشاره به آمار رسمی اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی اضافه کردند: تقریباً همه متفق‌القولند که حاکمیت در اطلاع‌رسانی درباره بیماری پنهانکاری کرده و در مدیریت بحران حاصل از آن ناموفق بوده است.

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی، تعداد قربانیان کرونا در ایران تا روز دوشنبه به ۲۷۵۷ تن و تعداد کل بیماران مبتلا به کرونا به ۴۱ هزار و ۴۹۵ مورد رسیده است. در این ارتباط، وزارت بهداشت ایران آمار افرادی را که در استان‌های مختلف به کرونا مبتلا شده‌اند یا جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، به تفکیک اعلام نمی‌کند.

سازمان بهداشت جهانی پیش از این اعلام کرده که شمار موارد رسمی ابتلا در ایران ممکن است تنها یک پنجم شمار واقعی باشد.

آماری هم که رادیو فردا تاکنون از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت گرد آورده،‌حاکیست که ۶۶ هزار و ۶۵۷ تن به دلیل داشتن علائم بالینی کرونا در ۳۱ استان ایران بستری شده یا تحت نظر قرار گرفته‌اند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که ۴۲۹۸ تن در ۳۱ استان ایران جان خود را از دست داده‌اند.

در بیانیه با اشاره به آنچه بی‌تدبیری توأمان کوتاه‌مدت و ساختاری برای مقابله با بحران نامیده شد، آمده است: سال‌ها اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی، وضعیتی اسفناک در برابر ما ترسیم کرده است. از جمله اینکه میلیون‌ها کارگر در شرایط فقر، بدون بیمه بیکاری و هیچ منبع درآمد دیگری به خانه فرستاده شده‌ و دستفروش‌ها عملاً شغل خود را از دست داده‌اند.

امضاکنندگان بیانیه اضافه کردند: کولبرها که پیش از این قربانی سرما و گلوله بوده‌اند از همین حرفه پرخطر محروم شده‌اند و آنهایی که هنوز مشغول کارند، از کمترین وسایل و امکانات محافظتی در برابر بیماری برخوردار نیستند.

آنها در عین حال،‌ در توصیف وضعیت زندان ها نوشتند که زندانیان حبس را در سایه مرگ سپری می‌کنند و افزودند: انواع تبعیض فقدان دسترسی به درمان و امکانات بهداشتی را تشدید کرده و نظام بهداشت و درمان تضعیف‌شده در سایه خصوصی‌سازی به مرز فروپاشی رسیده است.

به باور دهها امضاکننده بیانیه، ‌در این شرایط، کارگران خدماتی و بهداشتی از حداقل حمایت‌ و امنیت شغلی محرومند.

آنها در بیانیه با در نظر گرفتن تشدید وخامت اوضاع،‌ خواستار توقف کار در همه بخش‌های غیرضروری و مرخصی باحقوق به کارکنان دارای بیماری‌های پس‌زمینه‌ای در دیگر بخش‌ها، انجام آزمایش فراگیر تشخیص کرونا و نظارت مردمی، به میانجی‌گری نهادها و رسانه‌های مستقل، بر مدیریت بحران کرونا، آمار شیوع آن و تخصیص منابع و کمک‌ها شدند.

تخصیص درآمد پایه برای همه کسانی که در قرنطینه‌ هستند یا درآمد کافی برای تامین نیازهای اساسی ندارند، بیمه همگانی رایگان و تأمین وسایل محافظتی بهداشتی برای شاغلان در بخش‌های تولید و توزیع مواد غذایی و سلامت و درمان،‌ از دیگر خواسته های امضاکنندگان بیانیه هستند.

آنها همچنین بر لزوم ملی‌ شدن یا تصرف عمومی تمام ظرفیت‌های تولید، توزیع و واردات دارو و تجهیزات پزشکی، در راستای خودگرانی اجتماعی همه واحدهای این حوزه اقتصادی تاکید کردند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و دیگر زندانیانی که جرائم سبک دارند، شدند.

رعایت اکید استانداردهای بهداشتی در زندان‌ها، بازپروری‌ها و اردوگاه‌های ترک اعتیاد، اسکان بی‌خانمان‌ها در خانه‌ها و اماکن عمومی خالی و اعطای تسهیلات ویژه برای پرداخت اجاره و هزینه‌های برق، آب و گاز از دیگر خواسته‌ها هستند.

صدور اوراق شناسایی برای همه مهاجران و رفع تبعیض از حوزه درمان و اجرای طرح‌های فوری کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای بهبودی شرایط زندگی حاشیه‌نشینان شهری، به‌ویژه در زمینه بهداشت و شبکه آب و فاضلاب این مناطق نیز از خوسته های مطرح شده در بیانیه هستند.

از جمله امضاکنندگان بیانیه، نعمت آزرم، امیرعباس آزرم‌وند، آنیشا اسداللهی، فروغ اسدپور، مهرداد امامی، اعظم بهرامی، عابد توانچه، امیر جواهری لنگرودی، رضا حاجی‌حسینی، محسن حکیمی، مینا خانی، مزدک دانشور، فرج سرکوهی و عباس سماکار هستند.

عباس شهرابی، فاطمه صادقی، پرویز صداقت، ناصر زرافشان، بهروز فراهانی، مراد فرهادپور، کاوه قریشی، سپیده قلیان، پرویز قلیچ‌خانی، فرشین کاظمی‌نیا، علی کشتگر، عمار گلی، محمد مالجو، کامران متین، حسن مرتضوی، اکبر معصوم‌بیگی، شهرام موصلچی، باقر مومنی، مریم وحیدیان، نسرین هزاره مقدم، امیر یعقوبعلی و میترا یوسفی نیز از جمله امضاکنندگان بیانیه هستند.

«سلامت جامعه کارگری ایران فراموش شده است»

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه گفت: شیفت های طولانی ۱۲ ساعته، عامل تهدید سلامت کارگران ساوه و زرندیه است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، داوود میرزایی با انتقاد از آنچه فراموش شدن سلامت جامعه کارگری نامید، افزود: این کارخانه ها در روزهای پایانی سال ۹۸، برای عمل به تعهدات و تحویل سفارش ها، فعال بودند ولی مطالبه اصلی جامعه کارگری، ضدعفونی و ایمن سازی محیط کار برای تولید بیشتر و جلب رضایت مشتری بود.

او با اشاره به به جمعیت ۷۰ درصدی کارگری ساوه و زرندیه اضافه کرد: شهر صنعتی کاوه به عنوان بزرگترین شهر صنعتی ایران، کانون تجمع های کارگران این منطقه است و این نگرانی وجود دارد که اگر تدبیری در راستای اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد شاهد شیوع این ویروس در بین جامعه کارگری ساوه و زرندیه خواهیم بود.

کارگران مشمول قانون کار، بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل گفت: کارگران مشمول قانون کار که همزمان با شیوع بیماری کرونا، شغل خود را از دست داده‌اند، بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، قاسم رحیمی با اشاره به لزوم مراجعه این گروه از کارگران به وبسایت بیمه بیکاری گفت که آنان باید تا روز ۲۰ فروردین ثبت نام کنند تا از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند ‌شوند.

این مقام دولتی به وضعیت کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند،‌اشاره نکرد.

«دستمزد، مشکل کارفرمایان نیست»

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با اعلام اینکه دستمزد، مشکل کارفرمایان نیست، گفت: بعضی از کارفرمایان، بدون بیمه کردن کارگران خود و پرداخت حداقل دستمزد، آنها را از ترس بازرس کار پنهان می کنند.

علی اصلانی در این مورد به خبرگزاری ایسنا گفت: بسیاری از کارشناسان عقیده دارند تاثیر دستمزد در قیمت تولید شده کالا، زیاد نیست؛ برای مثال در بخش کشاورزی ۶ تا ۷ درصد و در بخش صنعت، بین ۸ تا ۹ درصد است.

وی افزود: اگر در داخل یک کارخانه، هزینه دستمزد، ۹ درصد قیمت تمام شده محصول است، بقیه به مشکلات دیگر مربوط می شود و در این ارتباط به نبود ثبات اقتصادی و شرایط حاکم بر اقتصاد اشاره کرد.

او گفت: نزدیک به سه دهه از تصویب قانون کار می گذرد ولی آیا همین حداقل‌های مزدی اجرا می‌شود؟ و افزود: در شرایطی که منشی یک پزشک ماهی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد و نزدیک به ۱۰ میلیون کارگر زیرپله‌ای خارج از قانون کار داریم که کسی از آنها خبر ندارد، چند درصد کارفرماها مصوبه دستمزد سال گذشته را اجرا کردند؟

حداقل دستمزد ماهانه سال گذشته،‌یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG