لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

توقف فعالیت پزشکان بدون مرز «به دستور وزیر بهداشت»؛ علی مطهری: وزیر توضیح بدهد


عباس رضایی، استاندار اصفهان، امروز چهارشنبه خبر داد که حضور پزشکان بدون مرز در اصفهان به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌طور کل منتفی شد.

او دلیل این امر را «با توجه به وجود امکانات مناسب در استان و همچنین ظرفیت بیمارستان‌های نیروهای مسلح» اعلام کرد و این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، در همین روز در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت گفت که ایران کمک‌های هر کشوری را برای کرونا می‌پذیرد.

در ادامه انتقاد برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی از دستور به توقف فعالیت پزشکان بدون مرز از ایران، علی مطهری، نماینده مجلس، نیز از وزیر بهداشت خواست به مردم توضیح بدهد چه نهادی در این زمینه تصمیم‌گیر بوده است.

علی مطهری روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت که وزیر بهداشت توضیح بدهد که رفتار صورت‌گرفته با پزشکان بدون مرز «چه تناسبی با تعلیمات اسلام درباره رفتار با غیرمسلمان و نیز نجات بیماران و حق مردم» دارد.

سازمان پزشکان بدون مرز برای کمک به مقابله با شیوع کرونا به اصفهان رفته بود اما مقام‌های جمهوری اسلامی بدون ارائه توضیحی از آنها خواستند که ایران را ترک کنند.

این سازمان می‌گوید از این تصمیم به‌شدت شگفت‌زده شده است.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه گزارش داد که سفر پزشکان بدون مرز به ایران «با هماهنگی کامل وزارت اطلاعات» صورت گرفته بود و این گروه تجهیزات کاملی برای بیمارستان صحرایی ۴۸ تخته داشت که ارزش آن «بر خلاف رقم‌های تحقیرآمیز ادعاشده» بالغ بر ۹۷۰ هزار یورو بود؛ با این حال این خبر بعدا از خروجی این خبرگزاری حذف شد.

توقف فعالیت پزشکان بدون مرز از ایران پس از آن صورت گرفت که رهبر جمهوری اسلامی از «جنگ بیولوژیکی» سخن گفت و در سخنرانی نوروزی‌اش، تلویحاً آمریکا را متهم به «تولید این ویروس» کرد.

اعزام هیات پزشکان بدون مرز و تجهیزات آنها با اعتراض برخی از اصول‌گرایان و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نیز روبرو شد. از جمله حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، با اشاره به سخنان روز یکشنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای از حضور این گروه در ایران انتقاد کرد.

محمود صادقی، نماینده تهران روز سه‌شنبه ۵ فروردین در توئیتی علت مخالفت با حضور سازمان پزشکان بدون مرز در ایران را نگرانی برخی تندروها از همکاری‌های بین‌المللی و کم شدن تحریم‌ها دانسته است.

XS
SM
MD
LG