لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

خبرهای کوتاه

شمار قربانیان اخیر الکل صنعتی در ایران به بیش از ۷۰۰ نفر رسید

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، شمار قربانیان مصرف الکل صنعتی در کشور را بیش از ۷۰۰ نفر اعلام کرد.

خبرگزاری آناتولی روز دوشنبه، ۲۵ فروردین، با انتشار این خبر نوشت که آقای جهانپور در پاسخ به پرسش خبرنگار این خبرگزاری این آمار را اعلام کرده و گفته ممکن است تعداد کشته‌شدگان در روزهای آینده افزایش بیابد.

به گفته وی، شمار کشته‌شدگان بر اثر مصرف الکل صنعتی در ایران تا هفته گذشته ۶۰۰ نفر بود.

شمار قربانیان الکل صنعتی در ایران تا روز ۱۷ فروردین، ۳۴۰ نفر اعلام شده بود.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در استان‌های ایران، این قربانیان برای «پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا» اقدام به خوردن یا غرغره الکل کرده بودند.

با این حال، گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که عمده مسمومیت‌ها مربوط به مصرف الکل تقلبی است.

در هفته‌های گذشته، برخی از افراد اقدام به تغییر رنگ الکل متانول و فروش آن به جای الکل اتانول کرده‌اند و افرادی که قبلا الکل اتانول را برای مصرف خوراکی تهیه می‌کردند، با خرید الکل‌ متانول تقلبی قربانی شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا نیز نقل از رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس از فوت ۹۴ نفر تا صبح سه‌شنبه ۲۶ فروردین به دلیل مسمومیت با الکل صنعتی در این استان خبر داده است.

به گفته محمدجواد مرادیان، از ابتدای شیوع کرونا ۷۸۶ نفر به علت مسمومیت با الکل صنعتی به مراکز درمانی این استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۶۹۲ نفر تحت درمان و بستری هستند.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

پرتغال می‌گوید ایران هفت خدمهٔ دیگر کشتی «مرتبط با اسرائیل» را آزاد کرد

وزارت خارجه پرتغال در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی، هفت نفر از ۲۵ خدمه کشتی «ام‌اس‌سی اِریز» را که ۲۵ فروردین در خلیج فارس توقیف شده بود، آزاد کرده‌ است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه پرتغال که روز پنجشنبه منتشر شد، افراد آزادشده شامل ۵ خدمه هندی، یک فیلیپینی و یک خدمه استونیایی از کشتی «ام‌اس‌سی اِریز» هستند که روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه آزاد شدند. یک خدمه هندی دیگر نیز پیشتر آزاد شده بود.

پرتغال با استقبال از این اقدام تهران در بیانیه خود خواستار «آزادی فوری» ۱۷ خدمه باقی مانده و کشتی «ام‌اس‌سی اِریز» شد.

چند روز پس از حمله تلافی‌جویانهٔ موشکی تهران به اسرائیل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۵ فروردین، کشتی «ام‌اس‌سی اِریز» و ۲۵ خدمه آن را که از امارات به سمت هند در حال حرکت بود، در ۵۰ مایلی بندر فجیره امارات توقیف و به بندرعباس منتقل کرد.

این کشتی از شرکت کشتیرانی «گورتال» اجاره شده بود که زیرمجموعه شرکت «زودیاک مَریتایم» مستقر در لندن است. مالک بخشی از سهام زودیاک، یک میلیاردر اسرائیلی به نام ایال اُفر است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی، ۱۴اردیبهشت ماه ادعا کرده بود که اگر کاپیتان کشتی «همراهی کند» امکان بازگشت خدمه به کشورشان و از جمله استونی فراهم است.

حسین امیرعبدالهیان همچنین ادعا کرده بود این کشتی که رادار خود را در آب‌های سرزمینی ایران خاموش کرده و امنیت دریانوردی را به «خطر» انداخته بود، در توقیف قضائی قرار دارد، اما همه خدمه آن «با نگاهی انسانی آزاد شده‌اند».

پرتغال ۲۸ فروردین ماه سفیر ایران را احضار کرد و خواستار آزادی کشتی و خدمه آن شد. حدود ۱۰ روز بعد تهران اعلام کرد که در حال بررسی آزادی شماری از خدمه کشتی توقیف شده است.

آلمان هم محدودکردن ارسال سلاح به اسرائیل را بررسی می‌کند

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان

پس از تأیید رسمی گزارش‌ها درباره توقف ارسال مهمات برای اسرائیل توسط آمریکا، خبرها از آلمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان این کشور نیز از بررسی محدودکردن ارسال تسلیحات به اسرائیل حکایت دارد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که به‌دلیل برنامه اسرائیل برای حمله به رفح، واشینگتن نه تنها در حال بررسی توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل است، بلکه ارسال یک «محموله بزرگ مهمات» برای اسرائیل را هم متوقف کرده است.

یک روز پس از این سخنان، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هم گفت تصمیم دولت بایدن در زمینه محدودکردن ارسال سلاح به اسرائیل را درک می‌کند و دولت آلمان هم در حال بررسی این موضوع است.

آقای پیستوریوس شامگاه پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، با بیان اینکه بحث‌ها در این زمینه «پشت درهای بسته» انجام می‌شود، در برنامه «مجله امروز» شبکه دو تلویزیون آلمان، (زد.دی.اف.) اضافه کرد: «مسئولیت این امر بر عهده صدراعظم و وزارت خارجه است.»

وزیر دفاع آلمان همچنین با تأکید بر اینکه کشورش همچنان از اسرائیل می‌خواهد که «زیاده‌روی نکند»، افزود: «آنچه اکنون در حال رخ دادن است برای منطقه و در وهلهٔ اول برای مردم مصیبت‌زدهٔ غزه خوب نیست.»

پیش از این نیز آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در بهمن‌ماه سال گذشته هشدار داد که حمله اسرائیل به شهر رفح در نوار غزه که حدود ۱.۳ میلیون نفر در آن پناه گرفته‌اند، یک فاجعه انسانی را رقم خواهد زد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که آلمان از زمان حملات روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس به اسرائیل، به شدت از این کشور حمایت کرده است.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

آمارهای وزارت اقتصاد این کشور نشان می‌دهد که برلین یکی از بزرگترین تأمین‌کنندگان تسلیحات نظامی اسرائیل است به طوری که تنها در سال گذشته میلادی ۳۲۶.۵ میلیون یورو تجهیزات نظامی و اسلحه برای این کشور فرستاده است.

بر همین اساس پرونده‌ای در پی شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان مبنی بر تسهیل «نسل‌کشی» در غزه به واسطه فروش تسلیحات به اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری گشوده شده است.

این شکایت در حالی مطرح شد که دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد قصد دارد در پرونده اتهامی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه، به سود اسرائیل به عنوان طرف سوم مداخله کند.

دولت آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد «با قاطعیت و به صراحت» اتهام وارده به اسرائیل به عنوان «نسل‌کشی» را که از سوی دولت آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه مطرح شده، «رد می‌کند».

حمایت آلمان از اسرائیل تا جایی ادامه پیدا کرد که وزارت کشور اوایل فروردین امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد که خارجی‌هایی که به‌دنبال کسب گذرنامه آلمانی هستند، به زودی در آزمون پذیرش شهروندی باید به پرسش‌هایی در خصوص یهودستیزی، تعهد آلمان به اسرائیل و زندگی یهودیان در آلمان پاسخ بدهند.

آموزش و پرورش «۴۴ هزار میلیارد تومان» به فرهنگیان بدهکار است

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد بدهی وزارت آموزش و پروش در پرداخت مطالبات فرهنگیان «در مجموع حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان» است.

بررسی «جدول معوقات پرداخت‌نشده» و «دیون انباشته‌شده» این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲، نشان می‌دهد میزان بدهی آموزش و پرورش به فرهنگیان کشور «رقمی معادل ۱۶ درصد بودجه این وزارتخانه در سال جاری» است.

این گزارش تأکید کرده که «با وضعیت فعلی برآورد بودجه آموزش و پرورش، پرداخت آنها در سال ۱۴۰۳ ناممکن است و مجدداً شاهد چالش‌های گذشته خواهیم بود.»

بر این اساس بیشترین بدهی وزارت آموزش و پرورش مربوط به «معوقات فوق العاده رتبه‌بندی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ فرهنگیان» و بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

بر اساس این جدول که موارد بسیاری را در بر دارد هنوز مواردی چون «هزینه مهد کودک» سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و «حق‌الزحمه امتحانات نهایی» سال ۱۴۰۲ پرداخت نشده است.

تشکل‌های صنفی معلمان و فرهنگیان در سال‌های گذشته اعتراضات گسترده‌ای را در زمینه پرداخت مطالباتشان انجام داده‌اند اما تاکنون مقامات جمهوری اسلامی اقدام مؤثری در این زمینه انجام نداده‌اند.

این در حالی است که در پی عدم پرداخت حقوق و مزایای معلمان، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش فروردین سال گذشته از مقام خود کناره‌گیری کرد.

وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای که در آن زمان منتشر کرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه یعنی صادق ستاری‌فرد را به عنوان مقصر عدم پرداخت بدهی فرهنگیان معرفی کرد.

دیوان عدالت اداری آذرماه همان سال رأی به انفصال از خدمت یک‌ساله صادق ستاری‌فرد داد.

همشهری آنلاین در این زمینه نوشت دلیل این حکم تعدادی از معلمان مأمور به مدارس خارج از کشور بودند که نسبت به عدم پرداخت بخشی از حق مأموریت خود شکایت داشتند.

با وجود این بدهی سنگین، رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش دولت ابراهیم رئیسی، ۱۳ اردیبهشت‌ماه امسال تأکید کرد که بر اساس «سند تحول بنیادین»، «امسال ۱۹هزار مربی پرورشی و تربیت بدنی برای مدارس استخدام می‌شوند».

مشاور وزیر آموزش و پرورش سوم دی‌ماه سال گذشته نیز از استخدام «سه هزار طلبه زن و مرد به عنوان معلم» در آزمون استخدامی خبر داده بود.

شرکت اَپِل برای آگهی «آیپد پرو» جدید عذرخواهی کرد

آگهی تازه منتشر شده برای معرفی «آیپد پرو» جدید موجی از واکنش‌های منفی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. این واکنش‌ها به حدی رسید که شرکت اپل مجبور به عذرخواهی شده است.

در این آگهی، یک پرس هیدلرولیک تقریبا تمام ابزارهای خلق هنری از پیانو و دستگاه‌های ضبط صدا گرفته تا قوطی‌های رنگ و کتاب و مجسمه را در هم می‌کوبد و خرد می‌کند و حاصل پرس شدن همه این‌ها، که هنرمندان و نویسندگان طی قرن‌ها از آنها استفاده کرده‌اند، محصول تازه شرکت اپل است: ایپد پرو جدید که شرکت اپل می‌گوید هم قوی‌ترین و هم نازک‌ترین آیپد است.

شرکت اپل این آگهی تبلیغاتی را روز سه‌شنبه گذشته منتشر کرد، اما از آن زمان، موجی از واکنش‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و در این میان، چند چهره معروف نیز این آگهی را محکوم کردند.

برخی در واکنش به انتشار این آگهی گفتند که این تبلیغ تصویری روشن از صنعت امروز به دست می‌دهد.

هیو گرانت، بازیگر انگلیسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این آگهی نشان‌دهنده «تخریب تجربه انسانی» است.

جاستین بیتمن هنرپیشه آمریکا نوشت که این تبلیغ «هنرها را خرد می‌کند».

این آگهی در شرایطی منتشر شد که بسیاری از مشاغل در میانه اخبار مربوط به «هوش مصنوعی»، نگران از دست رفتن شغل‌های کنونی و جایگزین شدن آنها با‌ تکنولوژی‌های پیشرفته هستند.

پیشتر بازیگران و فیلمنامه‌نویسان هالیوود که سال گذشته اعتصاب کرده بودند گفته‌اند که استودیوهای فیلمسازی با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند مضامین تصویری و نوشتاری خلق کنند که در عمل جایگزین کار بازیگران و نویسندگان شود.

حجم انتقادات به این تبلیغ آن‌قدر زیاد شد که اپل مجبور به عذرخواهی شد.

تور میهرن، معاون بخش بازاریابی اپل در بیانیه‌ای به اذغان کرد که این شرکت با این ویدئو در نشان دادن هدف خود موفق نبوده ‌است.

به گفته او، هدف اپل این است که «روش‌های بی‌شماری که مردم به واسطه آن ایده‌هایشان را بیان می‌کنند و ایده‌های خود را از طریق آی پد زنده می‌کنند، جشن بگیریم. ما با این ویدئو به نتیجه نرسیدیم و متاسفیم.»

اپل همچنین تصمیم گرفت که بر خلاف برنامه‌ریزی اولیه، این تبلیغ را در تلویزیون پخش نکند.

شورای بازنشستگان، کانون‌های بازنشستگی را به «همسویی» با حکومت متهم کرد

از تجمعات بازنشستگان در ایران
از تجمعات بازنشستگان در ایران

شورای بازنشستگان ایران در بیانیه‌ای با انتقاد از آنچه «همسویی» کانون‌های بازنشستگی با دولت‌ها در ایران نامیده، بر پیگیری مطالبات خود از طریق تجمعات خیابانی تأکید کرد.

این شورا در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه در کانال تلگرام خود منتشر کرد، نوشته که بازنشستگان ایران با «اعمال ارادهٔ مستقیم خود»، مطالبات‌شان را در «کف خیابان و جلوی افکار عمومی جامعه» مطرح می‌کنند.

در این بیانیه تأکید شده که کارنامه ۴۰ ساله کانون‌های بازنشستگی نشان داده این تشکل‌ها همواره «همسو» با سیاست‌های دولت‌های مختلف بوده‌اند و «کاری برای بازنشستگان نکرده‌اند».

شورای بازنشستگان ایران، کانون‌های بازنشستگی را «تشکل‌هایی زرد» دانسته که نمایندگانشان «با انتخابات کنترل شدهٔ حکومتی و تأیید مقامات بالادست و البته با ترفندهای عجیب و غریب و طی رابطه‌های غیرعلنی سر کار می‌آیند اما عرصه را برای حضور نمایندگان مستقل ستخت‌تر و تنگتر می‌کنند و پس از انتخابات هم از جیب بازنشستگان تأمین هزینه می‌شوند» ولی کاری برای آنها نمی‌کنند.

این شورا در انتهای بیانیه اضافه کرد که بازنشستگان نیز با آگاهی از وضعیتِ کانون‌های حکومتیِ بازنشستگی، خود مستقلاً راه خیابان را انتخاب کرده و بی‌توجه به توصیه‌های کانون‌ها ونقش «سرعت‌گیر» آنان، مطالبات خود را کف خیابان‌ها مطرح می‌کنند.

به گواه این شورا آنچه تا کنون [بازنشستگان] به دست آورده‌اند به یمن همین حضور مداوم و أراده خودشان و با شعار «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم» بوده است.

در سال‌های گذشته برگزاری تجمعات مختلف صنفی، از جمله توسط بازنشستگان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی روند فزاینده‌ای داشته است.

افزایش مستمری متناسب با تورم یکی از خواسته‌های اصلی بازنشستگان است که در اعتراضات متعدد این شهروندان در سال‌های گذشته مطرح شده اما تاکنون مقامات جمهوری اسلامی اقدامی در این زمینه نکرده‌اند.

طی این اعتراضات که بیش از یک سال است به شکل هفتگی در چندین شهر ایران برگزار می‌شود، شمار زیادی از فعالان صنفی احضار و بازداشت شده‌اند و برای برخی از آنها نیز احکام سنگینی از جمله حبس صادر شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل درباره کشور نامیدن فلسطین رأی‌گیری می‌کند

پرچم فلسطین در سازمان ملل
پرچم فلسطین در سازمان ملل

در آستانه نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی ارتقای جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطینی به موجودیتی مانند یک کشور، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد که اسپانیا، ایرلند و اسلووِنی روز اول خرداد وجود چنین کشوری را «به رسمیت خواهند شاخت».

رهبران این سه کشور در دوره اخیر از آمادگی دولت‌ خود برای به رسمیت شناختن فلسطین خبر داده بودند اما جوزپ بورل، جمعه، ۲۱ اردیبهشت گفت این شناسایی روز اول خرداد رخ خواهد داد.

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست روز ۲۱ اردیبهشت بر سر این پیشنهاد رأی‌گیری می‌کند که تشکیلات خودگردان فلسطینی از «صلاحیت کافی» برای نامیدن به عنوان یک کشور برخوردار است یا نه.

ارزیابی می‌شود این پیشنهاد با رأی بالای اعضای مجمع عمومی تصویب شود.

تشکیلات خودگردانی که تا حال عضو ناظر بوده، با ارتقای جایگاهش، از امتیازاتی مانند سخنرانی سفیر آن به عنوان نماینده یک «کشور» در سازمان ملل و نیز سخنرانی به نمایندگی از یک گروه منطقه‌ای، نشستن در کنار کشورهای عضو و ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ها و اصلاحات قطعنامه‌ها برخوردار خواهد شد.

از سوی دیگر، به گزارش شبکه کان اسرائیل، «در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل» بندی از پیشنهاد که به فلسطینیان نیز حق رأی در کنفرانس‌ها و سایر فوروم‌های ملل متحد را می‌داد، از نسخه نهایی حذف شده است.

آقای اردان در دوره اخیر ابتکار فلسطینیان برای ارتقای جایگاه خود در سازمان ملل را قویا نکوهش کرده و گفته است دادن چنین «پاداشی» بعد از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، یک اشتباه بزرگ و نادیده‌ گرفتن جنایات انجام شده در قبال مردم اسرائیل است.

فلسطینیان خواهان برخورداری از عضویت کامل در ملل متحد بودند.

به گزارش رویترز، هیئت نمایندگی فلسطینی در سازمان ملل پنج‌شنبه با ارسال نامه به سایر کشورهای عضو نوشت پذیرش قطعنامه حمایت از عضویت فلسطین در «این مقطع بسیار حساس» به راه حل دو کشوری (وجود کشور فلسطین در کنار اسرائیل) و پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس کمک خواهد کرد.

ظاهرا تشکیلات فلسطینی نسخه تعدیل شده در خصوص نداشتن حق رأی در مجمع و سازمان‌های بین‌المللی وابسته به ملل متحد را پذیرفته است.

اقدام مجمع عمومی در خصوص ارتقای تشکیلات خودگردانی به «هم‌ردیف یک کشور» هنوز قدرت اجرایی ندارد بلکه چنین اختیاری تنها در دست شورای امنیت سازمان ملل است که ۱۵ عضو دائم و غیردائم آن باید تشکیل یک کشور را اعلام کنند.

آمریکا سه هفته قبل پیشنهادی در این خصوص در شورای امنیت را وتو کرد که با خشنودی اسرائیل روبه‌رو شد.

رأی مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص تبدیل تشکیلات فلسطینی به «هم‌تراز یک کشور»، آمریکا را با معضلی در روابط خود با این سازمان روبه‌رو خواهد کرد زیرا طبق قانون، دولت واشینگتن مجبور به قطع کمک مالی خود به سازمان ملل خواهد شد.

قوانین آمریکا تصریح کرده اگر گروهی بدون داشتن ویژگی‌های درخواست شده بین‌المللی عضویت کامل سازمان ملل را دریافت کند، از دریافت بودجه آمریکایی محروم خواهد بود.

سفیر اسرائیل پیشاپیش گفته است دولت او انتظار دارد در صورت تصویب عضویت فلسطینیان، آمریکا همه مبالغی را که به ملل متحد و نهادهای آن می‌دهد، قطع کند.

انِروا دفتر خود در شرق اورشلیم را پس از «حریق عمدی» توسط ساکنان محلی بست

عکس آرشیوی از یک مدرسه متعلق به انروا در نزدیکی خان یونس در نوار غزه که نوامبر پارسال هدف حمله اسرائیل قرار گرفت
عکس آرشیوی از یک مدرسه متعلق به انروا در نزدیکی خان یونس در نوار غزه که نوامبر پارسال هدف حمله اسرائیل قرار گرفت

آژانس اصلی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (انروا) اعلام کرد دفتر خود در شرق اورشلیم را تعطیل کرده است. این اتفاق پس از آن صورت گرفت که ساکنان محل روز پنجشنبه نقطه‌ای در نزدیکی این دفتر را به آتش کشیدند.

فیلیپ لازارینی، رئیس انروا، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت این آژانس تصمیم گرفته است دفتر خود را تا زمانی که امنیت برقرار نشده است، ببندد.

او گفت اتفاق روز پنجشنبه دومین حادثه ظرف کمتر از یک هفته است.

آقای لازارینی افزود: «این یک اتفاق شنیع است. جان کارکنان سازمان ملل یک بار دیگر در معرض خطر جدی قرار گرفت».

این مقام سازمان ملل گفت: «این مسئولیت دولت اسرائیل است که اطمینان حاصل کند از پرسنل و تأسیسات سازمان ملل همواره محافظت می‌شود».

پلیس اسرائیل می‌گوید تحقیقات در مورد این آتش‌سوزی را آغاز کرده است.

در بیانیه پلیس اسرائیل آمده است: «یافته‌های اولیه حاکی است که این اقدام توسط افراد نوجوان انجام شده است که ظاهراً زیر سن قانونی برای تعقیب کیفری هستند».

انروا که برای رسیدگی به امور آوارگان فلسطینی در سال ۱۹۴۹ پایه‌گذاری شد، برای مدت مدیدی هدف اقدامات اسرائیل بوده است.

مقام‌های اسرائیلی از زمان آغاز جنگ غزه بارها انروا را به همدستی با اقدامات گروه افراطی حماس در نوار غزه متهم کرده و خواستار توقف فعالیت‌های آن شده‌اند. سازمان ملل این اتهام را رد کرده است.

اسرائیل بهمن‌ پارسال ۱۲ تن از کارکنان انروا را به همکاری با حماس در حمله روز ۱۵ مهر پارسال این گروه به خاک خود متهم کرد و سپس از عضویت «بیش از ۴۵۰ تن» از اعضای این آژانس در گروه حماس خبر داد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمانی تروریستی شناخته می‌شود.

آمریکا و برخی از کشورهای غربی کمک‌های خود به انروا را پس از طرح این اتهام از سوی اسرائیل متوقف کردند.

با این حال یک هیئت تحقیق سازمان ملل به ریاست کاترین کولونا، وزیر خارجه پیشین فرانسه، سوم اردیبهشت گزارش داد که اسرائیل از سال ۲۰۱۱ تا مارس امسال هیچ ادعایی در مورد نگرانی از «عضویت تعداد قابل توجهی از کارکنان انروا در سازمان‌های تروریستی» مطرح نکرده بود.

انروا دارای ۳۲ هزار عضو است که ۱۳ هزار تن از آن‌ها در غزه به اهداف این آژانس کمک می‌کنند. اسرائیل از پیش تمام مشخصات این افراد را در اختیار داشته و استخدام آنها در انروا را تأیید کرده بود.

سود مالی «تاریخی» صنایع هوایی اسرائیل از فروش تسلیحات

سکوی پرتاب موشک دفاعی زمین به هوای پیکان
سکوی پرتاب موشک دفاعی زمین به هوای پیکان

مدیر صنایع هوایی اسرائیل می‌گوید در پی موفقیت این کشور در رهگیری صدها فروند موشک و پهپاد تهاجمی جمهوری اسلامی، این صنایع سود مالی تاریخی برای خود ثبت کرده است.

بوعاز لوی، مدیر عامل صنایع هوایی اسرائیل، در این رابطه به رسانه‌های کشورش گفت جهان تحت تأثیر توانایی‌های ما در برابر حمله ایران قرار گرفت.

به گفته آقای لوی، سود ثبت شده برای صنایع هوایی از صادرات تجهیزات و تسلیحات ساخت خود در سه ماهه اخیر، ۴۸ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش یافته و دست‌کم یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار بوده است.

ارزش انباشت مالی کلی صنایع در این دوره بیش از ۱۹ میلیارد دلار بوده است. این ارقام در تاریخ ده‌ها ساله صنایع هوایی اسرائیل سابقه نداشته است.

داده‌ها نشان داده در حالی که شمار زیادی از کارکنان صنایع هوایی اسرائیل در هفت ماه جنگ ارتش با گروه افراطی حماس در غزه (گروهی که در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکاست)، به جبهه جنگ پیوسته‌اند، این امر اثر قابل توجهی بر وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌های این صنایع نداشته است.

اسرائیل با کاربرد سامانه‌های دفاع هوایی چند لایه خود، شامل سامانه «حتص» (یا «پیکان») صدها فروند موشک بالیستیک و کروز و پهپادهای انتحاری گسیل شده از آسمان و خاک ایران در حمله شب ۲۵ فروردین را رهگیری کرد.

ارتش اسرائیل تأکید کرده است که ۹۹ درصد پرتابه‌ها رهگیری شد.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن نیز در این رهگیری نقش داشتند و کشورهای دیگری مانند عربستان و امارات متحده عربی در بخش اطلاعاتی این عملیات مشترک سهیم بودند.

با این حال، اسرائیل تأکید کرده که سهم تجهیزات ساخت این کشور در خنثی کردن اکثریت چشمگیر موشک‌ها و پهپادهای ایران، پیش از آن‌که به آسمان اسرائیل برسند، برجسته بوده است.

بوعاز لوی روز پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، به رسانه‌های اسرائیل گفت تقاضاهای زیادی از کشورهای متعدد برای خرید از صنایع هوایی اسرائیل پس از موفقیت اسرائیل در مقابله با ایران، به این صنایع رسیده است.

به گفته آقای لوی، «تمام دنیا شاهد عملکرد چشمگیر سامانه‌های ما در رویارویی با تهدیدات بی‌سابقه ایران و گروه‌های نیابتی آن بود و افزایش تقاضاها حاصل خلاقیت، نوآوری و کار با اصالت و مایه افتخار کارکنان ما است».

او گفت: داده‌های مالی عالی به خوبی نشان کار پیشگامانه صنایع هوایی اسرائیل در جهان و کمک فوق‌العاده آن به امنیت اسرائیل است.

امیر پرتس، رئیس صنعت هوایی اسرائیل نیز در نشست خبری در این باره گفت این صنایع مراکز بیشتری در اسرائیل برپا خواهند کرد و برای پاسخ به تقاضاهای جهانی مطرح شده، یک مرکز نوآوری نیز در آمریکا به راه خواهند انداخت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که حمله بی‌سابقه سپاه پاسداران با فرمان و تأیید او انجام شد چند روز پس از این حمله مدعی شد که اصابت کردن یا نکردن موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به اهدافش در اسرائیل «یک موضوع فرعی» است.

موج گرمای زودرس رکورد تلفات در تایلند را شکست

یک ماه پیش دمای بالای ۴۵ درجه در بانکوک ثبت شد
یک ماه پیش دمای بالای ۴۵ درجه در بانکوک ثبت شد

وزارت بهداشت تایلند روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت، اعلام کرد از آغاز سال جاری میلادی گرمازدگی جان ۶۱ تن را در این کشور گرفته است.

در حالی که هنوز سال ۲۰۲۴ به نیمه خود نرسیده، این میزان مرگ و میر بالاتر از کل تلفات ناشی از گرمازدگی در تایلند در سال گذشته است. سال قبل مرگ ۳۷ تن به دلیل گرمازدگی ثبت شده بود.

بیشترین قربانیان دوره اخیر ساکنان مناطق شمال شرقی تایلند بودند که زمین‌های این بخش از کشور عمدتا مورد استفاده کشاورزان است.

توده‌های هوای به‌شدت گرم در هفته‌های اخیر تایلند را درنوردیده است.

در طول ماه آوریل دمای ۴۴.۲ درجه سانتیگراد در استان شمالی لامیانگ ثبت شد، در حالی که میانگین کلی دوران گرما در سال گذشته ۴۴.۶ درجه و اوج گرما در تاریخ ثبت شده در این کشور بود.

گرما و تلفات ناشی از آن در شرایطی است که همواره به میلیون‌ها علاقه‌مند به گردشگری در تایلند گفته می‌شد بهترین وقت سال برای سفر به این کشور میانه زمستان تا اواخر بهار است.

مقامات محلی در هفته‌های گذشته تقریبا به طور روزانه هشدارهایی در خصوص عواقب گرمای سوزان برای مردم صادر کرده‌اند.

تأخیر در ریزش باران‌های موسمی امسال، یکی از عوامل اصلی در طول کشیدن دوره گرمای فوق‌العاده عنوان شده است.

وزش توفان در روزهای اخیر دمای هوا را کاهش داده، اما مقامات وقوع سیل ناشی از توفان را بعید نمی‌دانند.

دانشمندان اقلیم‌شناس تأکید دارند دلایلی که با اقدامات انسان در محیط زیست مرتبط است، موجب طولانی‌تر شدن و گرم‌تر شدن کره زمین شده است.

سازمان جهانی هواشناسی وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرده پدیده اقلیمی «ال‌ نینو» از عوامل گرمای شدید امسال، و قاره آسیا شاهد روند سریع‌تر گرمایش است.

هند، بنگلادش و کامبوج از جمله کشورهای آسیایی هستند که در ماه‌های اخیر گرمای شدید را تجربه کرده‌اند. انفجار مهمات به دلیل گرما در یک پایگاه نظامی کامبوج در آخر هفته گذشته ۲۰ نظامی را کشت.

نماینده اسرائیل به مرحله نهایی یوروویژن راه یافت

ادن گولان
ادن گولان

ادن گولان، خواننده اسرائیلی، پنج‌شنبه بیستم اردیبهشت، در مسابقات موسیقی یوروویژن در مالمو سوئد با ترانه «طوفان» به مرحله نهایی این مسابقات راه یافت.

این خواننده اسرائیلی روز پنجشنبه توانست به مرحله نهایی این مسابقات راه یابد و روز شنبه به همراه ۹ کشور دیگر، به روی صحنه خواهد رفت و بار دیگر آهنگ «طوفان»‌را اجرا خواهد کرد .

این در حالی است که پیش از اجرای خانم گولان، معترضان طرفدار فلسطین و تعداد کمتری از معترضان طرفدار اسرائیل نیز در خیابان‌های شهر مالمو دست به تظاهرات زدند.

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست ، از جمله کسانی بود که در تظاهرات طرفداران فلسطین در مالمو شرکت کرد؛‌ تظاهراتی که پلیس سوئد تخمین زد که حدود ۱۲هزار شرکت کننده داشته است.

همزمان با ادامه مخالفت‌های جهانی بر سر حمله اسرائیل به رفح، ادن گولان در اولین اجرای تمرین خود با واکنش تند تماشاگران روبرو شده بود .

ویدئویی از این تمرین که پیش از دومین مرحله نیمه نهایی در روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، نشان می‌دهد که این خواننده پس از اجرای تمرین آهنگ «طوفان» صحنه را با فریادهای «فلسطین آزاد» ترک کرد.

پیشتر و در ماه فوریه برگزار کنندگان یوروویژن از اسرائیل خواسته بودند که ترانه «باران اکتبر» که مضمونی سیاسی داشت را تغییر دهد.

این ترانه به حمله حماس در روز ۱۵ مهرماه به خاک اسرائیل اشاره داشت.

اسرائیل پس از این درخواست اعلام کرد که ادن گولان با نسخه بازنویسی شده آهنگ «طوفان» در این رقابت‌ها شرکت خواهد کرد.

شصت و هشتمین دور از رقابت‌های یوروویژن که یکی از بزرگترین رویدادهای موسیقی جهان است در حالی از ۴ ماه می در مالمو سوئد آغاز به کار کرد که گروهی از حامیان فلسطین خواستار تحریم این مسابقات به دلیل شرکت نماینده‌ای از اسرائیل بودند .

از دیگر سو شرکت کنندگانی از دانمارک، فنلاند، ایرلند، لیتوانی، نروژ، پرتغال، سن مارینو، سوئیس و بریتانیا در ماه مارس فراخوانی را برای آتش بس در غزه امضا کردند.
خانم گولان روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه «آر‌تی‌ای »‌ایرلند گفت:«من افتخار می کنم که امسال نماینده کشورم در این مسابقاتم و از حمایت و عشق برخوردار هستم .مصمم هستم که بهترین عملکردم را فردا در نیمه نهایی ارائه دهم و هیچ چیز مرا از این کار منصرف نخواهد کرد.»

سفر فرمانده سنتکام به پاکستان و مذاکره درباره «مبارزه با تروریسم»

دیدار ژنرال عاصم منیر و ژنرال مایکل کوریلا در سال ۲۰۲۳
دیدار ژنرال عاصم منیر و ژنرال مایکل کوریلا در سال ۲۰۲۳

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، با سفر به پاکستان با مقامات نظامی این کشور درباره «مبارزه با تروریسم» گفتگو کرده است.

سنتکام روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، ژنرال مایکل کوریلا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در سفر خود به پاکستان با ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش و دیگر رهبران ارشد نیروهای مسلح پاکستان دیدار کرد.

طبق این گزارش این گفتگوها «بر تلاش‌های ضد تروریسم و مشارکت نظامی بین نیروهای مسلح پاکستان و ایالات متحده متمرکز بود.»

سنتکام اضافه کرده است که ژنرال کوریلا همچین به چندین منطقه از استان خیبر پختونخوا در مرز پاکستان و افغانستان سفر کرد و در آنجا فرماندهان نظامی پاکستان در خصوص تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم در این منطقه مرزی بحث و رایزنی کرد.

ژنرال کوریلا همچنین با مقامات نظامی پاکستان در خصوص رزمایش دریایی مشترک بین دو کشور و همکاری بین سنتکام و پاکستان گفتگو کرد.

حوزه تحت نظارت عملیاتی سنتکام شامل خاورمیانه، از جمله ایران، اسرائیل، مصر، و آسیای مرکزی است.

سنتکام یا فرماندهی مرکزی در اول ژانویه ۱۹۸۳ یعنی چهار سال پس از اشغال افغانستان توسط شوروی و انقلاب در ایران، ایجاد شد. اما از آن زمان تاکنون حوزه مسئولیتش تغییر کرده است. دلیل به کار رفتن کلمه «مرکزی» در نام این نهاد نظامی آمریکا به دلیل منطقه جغرافیایی بود که تحت کنترل و مدیریت می‌گرفت، این منطقه شامل اروپا، آفریقا و هندوچین بود.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران خواستار آزادی شیرین سعیدی شد

شیرین سعیدی
شیرین سعیدی

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از جمهوری اسلامی خواست فورا شیرین سعیدی روزنامه‌نگار حوزه اقتصادی را آزاد کند.

بیانیه این کمیته که روز ۲۰ اردیبهشت ماه منتشر شد از جمهوری اسلامی می‌خواهد ضمن لغو تمامی اتهامات علیه این روزنامه‌نگار، زندانی کردن اهالی مطبوعات به دلیل انجام وظایف رسانه‌‌ای را متوقف کند.

به گفته کارلوس مارتینز دلا سرنا، مدیر برنامه کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در نیویورک، «مقامات ایرانی باید بلافاصله و بدون قید و شرط، شیرین سعیدی را آزاد کنند و از حبس خودسرانه اهالی رسانه دست بردارند. »

مدیر برنامه کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران با اشاره به عدم شفافیت در مورد دستگیری شیرین سعیدی و بازداشت طولانی مدت وی، تصریح کرد که این اقدام جمهوری اسلامی بار دیگر نشان می‌دهد که رژیم ایران بدون نگرانی از هیچ عواقبی علیه رسانه‌‌ها عمل می‌کند.»

این در حالی است که کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران با ارسال ایمیل به دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در نیویورک، خواستار توضیح آنان درباره بازداشت و حکم زندان شیرین سعیدی شده‌است اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده‌است.

وب سایت خبری هرانا پیشتر گزارش داد که خانم سعیدی ، توسط ابولقاسم صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شده است.

شیرین سعیدی پس از شرکت در یک کارگاه آموزشی در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در سال ۱۴۰۱ به لبنان سفر کرد و پس از ورود به کشور در تاریخ دوم دی‌ ۱۴۰۲، به مرجع قضایی احضار شد.

خانم سعیدی پس از حضور در دادسرا و تفهیم اتهام ، بازداشت و به بند زنان اوین منتقل شد.

در ماه‌های اخیر بار دیگر فشار بر اهالی رسانه و روزنامه‌نگاران در ایران شدت گرفته‌است .
موسسه میدپوینت که در زمینه آموزش روزنامه‌نگاری فعالیت می‌کند در گزارش سالانه خود، «۲۲۶ مورد» سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها را در سال ۱۴۰۲ در ایران ثبت کرده که شامل «۱۴۴ مورد» برخورد قضایی با روزنامه‌نگاران، از جمله «۱۰۲ مورد» بازداشت و محاکمه و «۴۲» مورد احضار و شکایت بوده است.

براساس یافته‌های میدپوینت، از مجموع ۲۲۶ مورد، بیشترین مواردی که روزنامه‌نگاران به دلیل آن سرکوب شده‌اند، عبارت بوده‌اند از حجاب و مسائل زنان: ۲۶ درصد (۶۰ مورد)؛ مسائل سیاسی از جمله انتخابات: ۲۳ درصد (۵۴ مورد)؛ موارد نامعلوم که یا نهادهای امنیتی اعلام نکرده‌ یا خبرنگاران مجبور به سکوت شده‌اند: ۱۸.۵ درصد (۴۲ مورد)؛ مسائل اقتصادی: ۱۳.۵ درصد (۳۱ مورد)؛ مسائل اجتماعی: ۸ درصد (۱۸ مورد)؛ مسائل ورزشی: ۵.۷ درصد (۱۳ مورد)؛ و مسائل فرهنگی: ۳.۵ درصد (۸ مورد).

موسسه میدپوینت افزوده که در سال ۱۴۰۲ دست‌کم «۱۸ خبرنگار» از محل کار خود اخراج شده‌ یا به اجبار کارشان را ترک کرده‌اند. «هشت روزنامه و وب‌سایت خبری» هم با فشار قطع آگهی دولتی مواجه یا به‌ طور موقت و دائمی تعطیل شده‌اند.

زلنسکی در پی افشای طرح ترور وی، رئیس گارد دولتی اوکراین را برکنار کرد

ولودیمیر زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، دو روز پس از اعلام خبر بازداشت دو افسر گارد دولتی این کشور به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل وی، رئیس گارد دولتی اوکراین را برکنار کرد.

آقای زلسنکی روز پنج‌شنبه با صدور فرمانی «سرهی رود» را بدون تعیین جانشینی برای وی از سمت خود عزل کرد.

سرویس امنیتی اوکراین این هفته اعلام کرده بود که دو سرهنگ گارد دولتی این کشور را که برای ترور زلنسکی و دیگر مقامات ارشد اوکراین برنامه‌ریزی می‌کردند، بازداشت کرده است.

به گفته سرویس امنیتی اوکراین، این ترورها قرار بود «هدیه‌ای» برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، باشد که روز سه‌شنبه برای دور جدید حضور در کرملین ادای سوگند کرد.

طبق اطلاعیه این نهاد، افراد بازداشت‌شده توسط سرویس امنیت فدرال روسیه به کار گرفته شده بودند و اطلاعات طبقه‌بندی شده را به مسکو منتقل می‌کردند.

این اطلاعیه بدون اشاره به زمان دستگیری دو مظنون مورد اشاره می‌گوید که آنها به دنبال یافتن فردی نزدیک به گارد ریاست‌جمهوری بودند که بتواند زلنسکی را به گروگان گرفته و سپس به قتل برساند.

مسکو تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده است.

زلنسکی سال گذشته گفته بود که سرویس‌های امنیتی اوکراین دست‌کم پنج طرح توطئه روسیه برای ترور وی را خنثی کرده‌اند.

به گفته سرویس امنیتی اوکراین، مظنونان همچنین قصد داشتند واسیل مالیوک، رئیس سرویس امنیتی اوکراین، و کایرلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی کشور، را ترور کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

روسیه بخشی از نیروهای نظامی خود را از ارمنستان خارج می‌کند

گروهی از سربازان روس مستقر در ارمنستان
گروهی از سربازان روس مستقر در ارمنستان

پس از ماه‌ها افزایش تنش بین ارمنستان و روسیه، کاخ کرملین روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد که این کشور بخشی از سربازان و نیروی مرزبانی خود را از ارمنستان خارج می‌کند.

ارمنستان که در گذشته متحد سنتی مسکو تلقی می‌شد، در ماه‌های اخیر از روسیه فاصله گرفته است. ایروان از عدم واکنش نیروهای روسیه که به عنوان حافظ صلح در ارمنستان مستقر هستند به تهاجم نظامی جمهوری آذربایجان در سال گذشته برای بازپس‌گیری ناحیه قره‌باغ کوهستانی به شدت خشمگین است.

رسانه‌های دولتی روسیه به نقل از کاخ کرملین گزارش دادند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، چهارشنبه شب در مسکو دیدار کرده و در مورد خروج بخشی از نظامیان روسیه توافق کردند.

به گزارش این رسانه‌ها دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، گفت: «در پائیز ۲۰۲۰ به درخواست دولت ارمنستان واحدهای ارتش و نیروی مرزبانی ما در چند منطقه مستقر شدند. آقای پاشینیان گفت با توجه به تغییر شرایط این ضرورت وجود ندارد. آقای پوتین نیز موافقت کرد و در نتیجه دو طرف در مورد خروج یگان‌های ارتش و نیروی مرزبانی توافق کردند.»

او افزود کماکان یگان‌هایی از نیروی مرزبانی روسیه در مرزهای ارمنستان با ترکیه و ایران باقی خواهند ماند.

ارمنستان در گذشته خواسته بود که نیروی مرزبانی روسیه از فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس در ایروان نیز خارج شود.

هایک کانجاریان، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب پیمان مدنی، حزب نیکول پاشینیان، روز پنجشنبه گفت توافق رهبران ارمنستان و روسیه مربوط به قرارگاه‌های ارتش و نیروی مرزبانی روسیه است که پس از جنگ شش هفته‌ای با جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ در پنج ناحیه ارمنستان مستقر شدند.

به نظر می‌رسد که این توافق شامل پایگاه نظامی روسیه در شهر گیومری، دومین شهر بزرگ ارمنستان نمی‌شود که حدود سه هزار نیرو در آن مستقر است.

دو کشور ارمنستان و روسیه اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند و در نتیجه متحدان نظامی تلقی می‌شوند، ولی ایروان اعلام کرده که به دلیل بروز تنش در مناسبات با مسکو مشارکت خود در این سازمان را در عمل تعلیق کرده است.

علاوه بر این، ارمنستان چند ماه پیش به دیوان کیفری بین‌المللی پیوست. ارمنستان براساس تعهدات خود موظف است در صورت سفر ولادیمیر پوتین به این کشور برمبنای حکم بازداشتی که این دیوان به دلیل ارتکاب جرایم جنگی برای رئیس‌جمهور روسیه صادر کرده است او را بازداشت کند.

تجمع اعتراضی در ایروان

همزمان، روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ده‌ها هزار نفر با راهپیمایی و تجمع در مرکز شهر ایروان به تصمیم دولت برای واگذاری بخش کوچکی از قلمرو این کشور به جمهوری آذربایجان اعتراض کردند.

حکومت ارمنستان با هدف تضمین ادامه مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان و پرهیز از وقوع یک درگیری مرگبار دیگر پذیرفته است این مناطق را که در اوایل دهه ۹۰ میلادی تصرف کرده بود به باکو بازگرداند و نوار مرزی جدیدی تعیین کند.

از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ این دو جمهوری ناحیه قفقاز بر سر مناطق مورد اختلاف به خصوص قره‌باغ کوهستانی بارها درگیر جنگ شده‌اند.

جمهوری آذربایجان سال گذشته در یک عملیات نظامی برق‌آسا ناحیه قره‌باغ کوهستانی را بازپس گرفت.

تمامی ساکنان منطقه که ارمنی‌تبار هستند و جمعیت آنها بالغ بر صد هزار نفر بود ناگزیر شدند به ارمنستان بگریزند.

گروگان‌‌گیری «ناکام» روبروی مجتمع پالادیوم تهران

تصویری از خودرویی که در آن گروگان‌گیری انجام شد
تصویری از خودرویی که در آن گروگان‌گیری انجام شد

فرمانده نیروی انتظامی تهران از «ناکام» ماندن گروگان‌‌‌گیری در برابر مجتمع تجاری پالادیوم تهران خبر داد و گفت که مرد گروگان‌گیر بازداشت شده است.

عباسعلی محمدیان عصر چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، گفت که مردی ساعت ۱۷:۱۵ امروز در تماس با مرکز فوریت‌های پلیس اعلام کرد که «گروگان‌گیر با تهدید چاقو سوار یک دستگاه خودرو شاسی‌بلند به شماره پلاک انتظامی مشخص شده و همسر و دختر فرد تماس‌گیرنده با پلیس را گروگان گرفته است».

‌آقای محمدیان با بیان اینکه فرد گروگان‌گیر «خود و مادر و دختر را به بنزین آغشته کرده بود»، گفت که این فرد با دیدن مأموران اقدام به آتش زدن خود و سرنشینان داخل خودرو کرد و نیروی انتظامی «با شلیک گلوله به شیشه خودرو و تخریب آن، اقدام به مهار و اطفاء حریق و نجات افراد ربوده‌شده کردند».

فرمانده نیروی انتظامی تهران انگیزه این فرد را «شخصی و با هدف انتقام و اخاذی از پدر خانواده» اعلام کرد.

بر اساس گزارش‌‌های رسمی آمار جرائم در ایران در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

با این حال رئیس پلیس آگاهی تهران، کمتر از دو هفته پیش اقدامات نیروی انتظامی در پایتخت ایران را «درخشان» توصیف کرده بود.

شهروندان پایتخت نسبت به عملکرد این نهاد و ناتوانی آن در پیشگیری و کنترل جرائم انتقادات زیادی را مطرح می‌کنند.

همچنین شدت عمل نیروی انتظامی و لباس‌شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری با عنوان «طرح نور» به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

در همین زمینه برخی نیروی انتظامی ایران را متهم کرده‌اند با وجود آمار بالای جرائم در شهرهای ایران به خصوص تهران نیروهای خود را در خیابان‌ها صرف مبارزه با زنان مخالف با حجاب اجباری کرده است.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG