لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

نتایج یک نظرسنجی: کرونا درآمد بیش از پنجاه درصد مردم ایران را کاهش داده است


نتایج یک نظرسنجی در ایران نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد بیش از پنجاه درصد مردم تاثیر منفی گذاشته و آن را کوچک‌تر کرده است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، می‌گوید که این نظرسنجی را در روزهای ۲۴ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ انجام داده که گویای آن است درآمد ۵۰.۷ درصد افراد پرسش‌شونده کاهش یافته است.

به گفته ایسپا، ۴۱.۷ درصد جامعه آماری اعلام کرده‌اند که کسب‌وکارشان در پی شیوع کرونا تعطیل شده است و ۱۳.۵ درصد نیز شغل‌شان را از دست داده‌اند.

ایسپا عنوان می‌کند که تنها ۲۶.۳ درصد افراد نمونه گفته‌اند وضعیت اقتصادی‌شان تغییری نکرده است. در عین حال که ۰.۶ درصد نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی‌شان بهبود یافته است.

طبق آمار رسمی در ایران تعداد کل جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا به ۵۱۱۸ نفر رسیده است. اما دولت ایران در روزهای اخیر دستور به از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی داده، امری که انتقادات بسیاری را هم متوجه آن کرده است.

منتقدان می‌گویند که با بازگشایی اقتصاد جان شمار بیشتری از مردم به خطر می‌افتد و امکان سرایت بیماری به مراتب بالا می‌رود.

در این شرایط دولت ایران با هدف حمایت از معیشت خانواده‌ها اعلام کرده که همه می‌توانند درخواست وام قرض الحسنه به مبلغ یک میلیون تومان بکنند که سود آن چهار درصد می‌شود.

پیش از آن نیز دولت حسن روحانی یک بسته حمایتی معرفی کرده بود که شامل ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت بلاعوض می‌شد، مبلغی که به سه میلیون خانوار با درآمدهای پایین اختصاص می‌یابد.

XS
SM
MD
LG