لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

توفان برقی در بنز و پرفروش‌ترین خودروی اسپرت جهان


خودروی ئی کیو سی مرسدس یک کراس اوور برقی است که در برابر محصولات تسلا چندان موفق عمل نکرده است
خودروی ئی کیو سی مرسدس یک کراس اوور برقی است که در برابر محصولات تسلا چندان موفق عمل نکرده است

شرکت مرسدس بنز قصد دارد در تحولی بزرگ بیش از ۵۰ مدل برقی را وارد بازار کند. این در حالی است که این شرکت هم اکنون تنها یک خودروی برقی روی خط تولید دارد.

خودروهای برقی جدید مرسدس بنز

این شرکت در گام اول می‌خواهد تا دو سال آینده ۱۰ مدل مختلف برقی در کلاس‌های مختلف را وارد بازار کند.

مرسدس بنز برنامه گسترده‌ای هم برای تولید خودروهای خودران دارد.

احتمالا شرکت بنز برای موتورهای درون‌سوز خود نمی‌تواند به استانداردهای سختگیرانه جدید اتحادیه اروپا دست پیدا کند.

البته درباره موفقیت برنامه بلندپروازانه تولید مرسدس بنزهای برقی، تردیدهایی وجود دارد به‌ویژه که این شرکت پس از سال‌ها تنها یک خودروی برقی دارد که چندان هم نتوانسته موفق باشد.

خودروی ئی کیو سی یک کراس اوور برقی است که در برابر محصولات تسلا چندان موفق عمل نکرده است. با این وجود این شرکت قصد ندارد فعلا تولید موتورهای درون‌سوز را کنار بگذارد.

یاخن هرمان، قائم‌مقام دایملر، پیشتر به رادیو فردا گفته بود «موتورهای درون‌سوز از نظر ما در آینده همچنان دارای بازار هستند و عمر زیادی از اینگونه از موتورها باقی مانده است. پلاگین هیبریدها آینده موتورهای درون‌سوز را تضمین می‌کنند، جایی که موتورهای بنزینی مکمل موتورهای الکتریکی هستند.»

موستانگ پرفروش‌ترین خودروی اسپرت جهان

فورد موستانگ توانسته است پرفروش‌ترین خودرو اسپرت جهان در سال ۲۰۱۹ شود.

این خودرو ۵۶ سال پیش متولد شد و بر اساس مدل معروف دهه شصت میلادی در چند سال اخیر مدل‌های جدید آن احیا شده‌اند.

تا کنون شش نسل مختلف از این خودرو ساخته شده است.این خودرو همچنین توانسته است به مدت پنج سال متوالی پرفروش‌ترین خودروی کوپه اسپرت جهان باشد.

در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۲ هزار دستگاه از این خودرو در جهان فروخته شده است که بیش از ۷۰ درصد از این تعداد در بازار آمریکا فروخته شده است.

این خودرو در بازار آمریکا در ۱۲ تیپ مختلف به فروش می‌رود. این خودرو هم اکنون دارای موتورهای چهار تا هشت سیلندر است. موتور چهار سیلندر ۲.۳ لیتری اکوبوست قدرت ۲۸۷ اسب‌بخار و موتور پنج لیتری خورجینی هشت سیلندر موستانگ ۴۴۳ اسب‌بخار قدرت دارد.

شرکت فورد قصد دارد در آینده نسخه برقی این محصول را هم وارد بازار کند.

در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۲ هزار دستگاه از این خودرو در جهان فروخته شده است که بیش از ۷۰ درصد از این تعداد در بازار آمریکا فروخته شده است.
در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۲ هزار دستگاه از این خودرو در جهان فروخته شده است که بیش از ۷۰ درصد از این تعداد در بازار آمریکا فروخته شده است.

تاکسی‌های خودران تسلا

شرکت تسلا قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی تاکسی‌های خودران را وارد بازار کند.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، گفته این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۰ ناوگان تاکسی‌های خودران را با نام «روبوتاکسی» وارد بازار خواهد کرد. او اظهار کرده است که شرکتش از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به پیشرفت لازم برای توسعه اینگونه از خودروها دست یافته است.

البته کارشناسان همچنان فراگیر شدن استفاده از خودروهای خودران را در آینده نزدیک کمی دوراز ذهن می‌دانند.

بزرگ‌ترین محدودیت فعلا ارتباط با حجم بالای اطلاعات بین خودروها است. متخصصان می‌گویند با همه‌گیر شدن نسل پنجم اینترنت همراه، این مشکل حل خواهد شد.

مشکل بعدی قدرت پردازنده‌ها است که فعلا برای تحلیل سریع راننده‌های خودکار ضعیف و ناامن است این موضوع هم احتمالا تا ۱۰ سال آینده با افزایش خیره کننده سرعت پردازش قابل دسترسی خواهد شد.

مشکل سوم هوش مصنوعی است که پیش‌بینی می‌شود با ظهور نسل جدید هوش مصنوعی این مشکل هم بین ۱۰ تا ۲۰ سال آینده حل شود.

راه‌اندازی خطوط تولید

خودروسازان به آرامی در حال راه‌اندازی خطوط تولید خود هستند.

شرکت‌های مختلف خودروسازی در جهان شروع به تولید خودرو با میزانی بسیار کمتر از ظرفیت تولید خود کرده‌اند.

هیوندایی اعلام کرده است با سرعتی کمتر خطوط تولید خود را فعال کرده تا کارگران در ایمنی بیشتر و با رعایت فاصله مناسب کار کنند. این شرکت سعی دارد با محدود کردن محیط با پنل‌های پلاستیکی، سبب شود ویروس کرونا به راحتی انتقال پیدا نکند.

شرکت‌های دیگر هم سیاست‌های مشابهی درنظر گرفته‌اند به عنوان مثال فراری گفته است روی هر خودرو همزمان بیش از دو نفر کار نخواهند کرد تا از این طریق ویروس کرونا احتمال کمتری برای انتقال داشته باشد.

برخی شرکت‌ها هم مواد ضدعفونی و ماسک رایگان در اختیار کارکنان خود قرار می‌دهند.

خودروهای منتظر صادرات در چین
خودروهای منتظر صادرات در چین

محاسبه ظرفیت کارت سوخت در ایران

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هر کارت سوختی که بامداد جمعه بیست و چهارم آبان سال گذشته شارژ شده باشد می‌تواند تا ۶ ماه سوخت خود را ذخیره کند. یعنی در پایان هر ماه سهمیه واریز شده به کارت‌های سوخت نمی‌سوزد.

قرار بود زمان سوخت این سهمیه‌های ذخیره شده ۲۵ اردیبهشت سال ۹۹ به پایان برسد.

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به امکان افزایش ظرفیت کارت‌های سوخت مالکان خودرو گفته: «سهمیه ۶۰ لیتری ماهیانه بنزین افراد در صورت عدم استفاده به صورت خودکار به ماه بعد منتقل می‌شود.البته باید توجه داشت که پس از ۶ ماه، مازاد ۳۶۰ لیتر از کارت سوخت شخصی افراد حذف می‌شود.بدین معنا که پس از این زمان، هر چه بیش از ۳۶۰ لیتر در کارت سوخت افراد وجود داشته باشد، حذف خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG