لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

«تشدید» حملات اسرائیل در سوریه علیه مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران


واکنش پدافند هوایی سوریه به یکی از حملات منتسب به اسرائیل
واکنش پدافند هوایی سوریه به یکی از حملات منتسب به اسرائیل

مقام‌های محلی در شهر حمص سوریه تایید کردند که یک انبار مهمات ارتش سوریه در این شهر در اثر حمله منفجر شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع روسی نوشته است که انبار مهمات توسط چند هلیکوپتر اسرائیلی مورد حمله قرار گرفته، ولی کسی کشته نشده است.

روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، نیز رسانه‌ها از حمله موشکی به اهدافی وابسته به حزب‌الله لبنان در استان قنیطره سوریه خبر داده بودند.

در یک حمله دیگر که در حومه دمشق صورت گرفت، رسانه‌های منطقه گزارش دادند که ظاهراً هدف حمله اسرائیل مکان‌های استقرار نیروهای جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش در الکسوه در جنوب دمشق و منطقه سیده زینب بوده‌ است.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه مدعی شده که «چهار ایرانی و سه سوری» در این حمله کشته شده‌اند.

رویترز این حملات را نشانه تشدید دوباره حملات اسرائیل علیه گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در سوریه توصیف کرده است.

نفتالی بنت، وزیر دفاع در دولت موقت اسرائیل روز ۱۰ اردیبهشت اعلام کرد که کشورش موضع قاطعانه‌تری را علیه نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه در پیش گرفته‌ است.

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، این کشور از مرحله متوقف کردن پیشروی‌های نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه، به مرحله اعمال فشار برای خروج آنها از سوریه رسیده‌ است.

اسرائیل حضور و نفوذ ایران و هم‌پیمانان تهران در سوریه را برای امنیت خود «خطرناک» می‌داند و از بیش از پنج سال پیش حملات متعددی به اهداف آنها داشته است.ایران اما حضور خود در سوریه را تنها مستشاری می‌خواند.

حملات اسرائيل به سوریه پس از بروز بحران همه‌گیری ویروس کرونا مدتی متوقف شد، اما حمله بامداد پنج‌شنبه، پنجمین اقدام از این دست در ۱۵ روز اخیر است.

در یکی از مهم‌ترین حملات که همزمان با سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به سوریه، رخ داد، منطقه تدمر در استان حمص هدف حملات منتسب به اسرائیل قرار گرفت که ناظر حقوق بشر سوریه از کشته شدن دست‌کم ۹ تن، شامل سه سوری و «شش خارجی» در آن خبر داد.

XS
SM
MD
LG