لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

یکی از نزدیکان بشار اسد از فشار نیروهای امنیتی برای استعفا از امپراتوری تجاری‌اش خبر داد


مخلوف از اقوام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، و از افراد حلقه نزدیک به اوست.
مخلوف از اقوام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، و از افراد حلقه نزدیک به اوست.

رامی مخلوف، پسر دایی بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه و یکی از پشتیبانان اصلی نظام این کشور، روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت دستگاه‌های امنیتی سوریه را متهم کرد که به‌دنبال مصادره امپراتوری تجاری‌اش هستند.

رامی مخلوف که به خاطر عملکردش در سال‌های گذشته تحت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا است، در دومین ویدئوی خود ظرف یک هفته اخیر، دستگاه‌های امنیتی سوریه را متهم کرد که قصد دارند شرکت‌های تحت مدیریتش را از چنگش خارج کنند.

مخلوف در پاسخ به سوال‌هایی درباره دلیل انتشار این ویدئوها گفت: «من نه به دنبال شهرت هستم، نه بازی می‌کنم، با این کارم خطر بزرگی را به جان می‌خرم، ...اما باید حقایق را برای مردم فاش کرد».

او با اشاره به «فشارهای غیر قابل قبول و غیرانسانی» دستگاه‌های امنیتی سوریه گفت: «دستگاه‌های امنیتی دستگیری کارمندان ما را آغاز کردند. آیا کسی گمان می‌کرد دستگاه‌های امنیتی به سراغ شرکت‌های رامی مخلوف بیایند که خود یکی از بزرگترین پشتیبانان این دستگاه‌ها بود؟ بزرگترین خدمتگذار آن‌ها بود، بزرگترین حامی مالی آن‌ها بود، متاسفم!»

مخلوف به خواسته‌های دستگاه‌های امنیتی سوریه از خود اشاره کرد و گفت: «خواسته‌هایی را که از من دارند، نمی‌توانم عملی کنم. امروز از من خواسته شد از شرکت‌ها دور شوم و دستورهایشان را چشم بسته اجرا کنم».

او افزود: «فشارهای‌شان را با دستگیری کارمندان و مدیران (شرکت‌ها) آغاز کردند. من به آن‌ها می‌گویم این شیوه درستی نیست، این ظلم است. این استفاده نامشروع از قدرت است».

رامی مخلوف که یکی از قدرتمندترین چهره‌های سوریه در سال‌های اخیر به شمار می‌آید، در واکنش به این رویدادها گفت: «قدرت برای این نیست که با استفاده از آن بر مردم فشار آورده شود، قدرت داده نشده تا از آن به سود خود بهره ببریم، داده شده تا به مردم خدمت کنیم نه این‌که آن‌ها به ما خدمت کنند».

درخواست از بشار اسد برای دخالت

رامی مخلوف به خواسته‌های پیشین خود از بشار اسد برای دخالت در ماجرا هم اشاره کرد و اظهار داشت: «من پیش از این هم از آقای رئیس‌جمهوری خواستم دخالت کند و حاکم عادل باشد، نه برای این‌که پولی پرداخت نکنیم، بلکه برای این‌که پرداخت کنیم و این پول‌ها به افراد مستحق برسد، زیرا این‌ها اموالی است که باید به نیازمندان برسد نه به دیگران».

او تاکید کرد: «این خواسته برای پایان دادن به دخالت‌های اطرافیان رئیس‌جمهوری بود زیرا دیگر طاقت‌فرسا شده و به مرحله‌ای زشت و خطرناک رسیده. ما این‌گونه نمی‌توانیم ادامه دهیم. این ظلم و تعرض به اموال خصوصی است. اموال تحت مدیریتم را نمی‌توانم رها کنم، زیرا برای من نیست، امانتی در دست من است».

تعرض دستگاه‌های امنیتی به هواداران نظام

رامی مخلوف بار دیگر بشار اسد را خطاب قرار داد و گفت: «آقای رئیس‌جمهوری، دستگاه‌های امنیتی تعرض به آزادی‌های مردم را آغاز کردند. این‌ها مردم تو هستند، این‌ها هواداران تو هستند، این‌ها با تو بودند و همچنان با تو هستند، نباید اجازه بدهی دیگران به آن‌ها تعرض کنند… اوضاع خطرناک است، اگر این‌گونه ادامه دهیم وضعیت کشور بسیار خطرناک می‌شود».

او ادامه داد که برخی از دستگیر شدگان «شبکه تلفن همراهی راه‌اندازی کردند که در خدمت کشور، دستگاه‌های امنیتی و همه مردم قرار دارد، حال آن‌ها را دستگیر کنیم؟ بعد به من بگویند: ای رامی یا کوتاه می‌آیی یا همه افرادت را دستگیر می‌کنیم. آقای رئیس‌جمهوری، تو تضمین ما هستی، تو سوپاپ اطمینانی، ما به چه کسی باید پناه ببریم غیر از تو؟… ما که هر چیز گرانبهایی را در این راه گذاشتیم. دستور به مردمی دادی که در حال تعرض به قانون اساسی هستند، قانونی که تو حامی آن هستی. خواهش می‌کنم به آن‌ها اجازه نده».

رامی مخلوف تاکید کرد: «از من می‌خواهند کوتاه بیایم، من کوتاه نمی‌آیم، اگر بخواهند به من تعرض کنند پناهی جز خداوند ندارم».

دومین ویدئوی مخلوف

این دومین ویدئوی رامی مخلوف در این زمینه است که طی یک هفته در شبکه اجتماعی «فیس‌بوک»منتشر می‌کند. او پسر دایی بشار اسد است و یکی از افراد حلقه نزدیک او به شمار می‌آید.

مخلوف امپراتوری مالی و بازرگانی بزرگی دارد. شرکت تلفن همراه «سیریا تل» و همچنین شبکه تلویزیونی «ام‌تی‌وی» تحت مدیریت اوست. در حوزه ساختمان‌سازی و نفت هم فعال است. مسئولان غربی می‌گویند که او نقش بزرگی در تامین مالی نظام اسد در جریان جنگ ایفا کرد.

رامی مخلوف در ویدئوی اول گفت که همه اطرافیان بشار اسد «مورد اعتماد نیستند». این ویدئو پس از آن منتشر شد که از او خواسته شد مالیات بسیار سنگینی پرداخت کند.

بنا گزارش‌ها، هیات تنظیم کننده مخابرات سوریه از مخلوف خواسته است که برای دو شرکت «سیریا تل»‌ و «ام‌تی‌وی»، ۲۳۰ میلیارد لیره سوری پرداخت کند.

پیش از این در ماه آوریل دفتر ریاست‌جمهوری سوریه، تعدادی از شرکت‌های مخلوف را از مدیریت او خارج کرده و گروه شبه‌نظامی «البستان» را که وابسته به او بود منحل کرده است.

تحریم‌های بین‌المللی

اخبار بسیاری درباره اختلاف میان مخلوف و بشار اسد در هفته‌های گذشته منتشر شده بود، اما دلیل اصلی اختلاف‌ها هنوز مشخص نیست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۱ فوریه ۲۰۰۸ مخلوف را به اتهام «فساد» و «استفاده از زور برای حذف رقبای تجاری خود و به دست آوردن امتیازهای بیشتر» در فهرست تحریمهای خود قرار داد.

كميسيون اروپا هم رامی مخلوف را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده و او را از ورود به خاک کشورهای اتحادیه اروپا منع کرده است.

دادگاه عالی سوئیس هم در سال ۲۰۱۸ اموال مخلوف در این کشور را توقیف کرد.

XS
SM
MD
LG