لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

ظریف: آمریکا هنوز به پیشنهاد ایران برای مبادله زندانیان پاسخ نداده است


بحث تبادل زندانیان در روزهای اخیر دوباره مطرح شده است
بحث تبادل زندانیان در روزهای اخیر دوباره مطرح شده است

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که آمریکا هنوز به پیشنهاد دو سال پیش ایران برای مبادله زندانیان پاسخ نداده است.

محمد جواد ظریف روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت با اشاره به پیشنهاد خود در سال ۹۷ برای مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا افزود: «از آن زمان آمریکایی‌ها به ما پاسخی نداده‌اند و هنوز هم در این زمینه پاسخی ارائه نکرده‌اند».

بحث تبادل زندانیان در روزهای اخیر دوباره مطرح شده است.

آذرماه سال گذشته ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون که در ایران به ده سال زندان محکوم شده بود، با مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی که در آمریکا در بازداشت بود، مبادله شدند.

در همین حال حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، امروز دوشنبه خبر داد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، درباره مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا در جلسه این کمیسیون توضیحاتی را مطرح کرده است.

به گفته آقای نقوی حسینی، محمد جواد ظریف در این جلسه گفته است که برای «مبادله زندانیان نیاز به مذاکره نداریم و مبادله با هماهنگی حافظ منافع آمریکا در ایران انجام می‌شود».

علی ربیعی، سخنگوی دولت، نیز روز دوشنبه گفت که پیشنهاد مبادله زندانیان تکرار پیشنهاد دو سال گذشته وزیر خارجه ایران است.

آقای ربیعی پیش از این گفته بود که «بدون هیچ پیش‌شرطی آماده تبادل زندانی با آمریکا هستیم».

وی تاکید کرده بود که برای انجام این کار نیازی به «قرار دادن میانجی نیست» و دفتر حفاظت منافع ایران می‌تواند جزئیات و زمان مبادله را به دولت آمریکا اعلام کند.

محمد جواد ظریف همچنین در مورد سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف، گفت که اگر تست کرونای او منفی شود «با اولین پرواز به ایران باز خواهد گشت.»

خبرگزاری رویترز روز ۱۷ اردیبهشت به نقل از یک دیپلمات ایرانی و یک مقام آمریکایی نوشت که انتظار می‌رود ایالات متحده سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف را که از اتهام سرقت اسرار تجاری تبرئه شده، به محض دریافت مجوز سلامت راهی ایران کند.

سیروس عسگری، ۵۹ ساله و دارای مدرک مهندسی مواد و متالورژی، پیش از این به سرقت اسرار تجاری متهم شده بود اما پس از تبرئه شدن از این اتهام به دلیل باطل شدن روادیدش همچنان در زندان به‌سر می‌برد. او در آمریکا به کرونا مبتلا شده است.

XS
SM
MD
LG