لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

واکنش‌ها در اسرائیل و آمریکا به عبارت «راه‌حل نهایی» در پوستر دفتر خامنه‌ای


روی پوستر منتشر شده در تارنمای علی خامنه‌ای به زبان‌های مختلف نوشته شده که «فلسطین آزاد خواهد شد؛ راه‌حل نهایی: مقاومت تا همه‌پرسی».
روی پوستر منتشر شده در تارنمای علی خامنه‌ای به زبان‌های مختلف نوشته شده که «فلسطین آزاد خواهد شد؛ راه‌حل نهایی: مقاومت تا همه‌پرسی».

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید «تهدید» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به اجرای «راه‌حل نهایی» در خصوص نزاع اسرائیلی- فلسطینی، « یادآور طرح راه‌حل نهایی نازی‌ها برای نابودی یهودیان است».

این سخنان بنیامین نتانیاهو واکنش به عبارت «راه‌حل نهایی» در پوستری است که سایت رهبر جمهوری اسلامی ایران در خصوص قضیه فلسطین منتشر کرده است.

روی پوستر منتشر شده در تارنمای علی خامنه‌ای به زبان‌های مختلف نوشته شده که «فلسطین آزاد خواهد شد؛ راه‌حل نهایی: مقاومت تا همه‌پرسی».

عبارت «راه‌حل نهایی» را حکومت نازی‌ آلمان برای نسل‌کشی سیستماتیک یهودیان در جنگ جهانی دوم به کار برد؛ هولوکاست که گفته می‌شود در آن بیش از شش میلیون یهودی کشته شدند، حاصل «راه‌حل مسئله یهود» بود.

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت خطاب به رهبر جمهوری اسلامی گفت: «او باید بداند هر حکومتی که اسرائیل را تهدید به نابودی کند، خودش را در خطر نابودی خواهد یافت».

توئیتر فارسی ارتش اسرائیل نیز در واکنش نوشته است: «این تنها کاری است که از عهده جمهوری اسلامی (ایران) برمی‌آید؛ نقاشی‌های بچگانه، برای این‌که خود را قانع کند که خیالاتش روزی به واقعیت خواهد پیوست».

ارتش اسرائیل افزوده است: جمهوری اسلامی «نه تنها یهودستیز و انکارکننده هولوکاست است بلکه از عبارات نازی‌ها نیز استفاده می‌کند؛ از یک‌سو واقعیت و از آن سو، امید واهی».

موضوع پوستر انتشار یافته در تارنمای علی خامنه‌ای به صدر گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل راه یافته و نه تنها رسانه‌های بین‌المللی به عبارت «راه‌حل نهایی» در این پوستر توجه زیادی کرده‌اند، بلکه شماری از مقامات و مسئولان نهادهای آمریکایی به آن واکنش نشان دادند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در توئیت‌هایی نوشت که ایالات متحده «اظهارات مشمئزکننده و ضد یهودی خامنه‌ای را نکوهش می‌کند؛ اظهاراتی که نباید جایی در توئیتر یا شبکه اجتماعی دیگری داشته باشد».

او افزود: «لفاظی خباثت‌آمیز خامنه‌ای به‌دور از سنت و شکیبایی ملت ایران است».

به گفته آقای پومپئو، «رهبر حکومتی که تامین‌کننده اصلی و حمایت از تروریسم و یهودستیزی در جهان و انکار کننده هولوکاست است و پول و سلاح به تروریست‌ها می‌دهد تا علیه اسرائیل اقدام کنند، حال عبارت نازی‌ها برای "راه حل نهایی" را به کار می‌برد».

وزیرخارجه آمریکا افزود: «من از جهان می‌پرسم آیا این کسی است که می‌توان به او اعتماد کرد که سلاح مرگبار هسته‌ای داشته باشد؟»

جمهوری اسلامی ایران موجودیت اسرائیل را رد می‌کند و علی خامنه‌ای چند سال پیش گفته بود که اسرائیل اصولا ۲۵ سال آینده را نخواهد دید اما ظاهرا این نخستین بار است که سایت او، عبارت «راه‌حل نهایی» را که از نظر دست‌کم بخشی از جامعه بین‌المللی به‌شدت تحریک آمیز تلقی می‌شود، به کار می‌برد.

نخست‌وزیر اسرائیل در یکی از سخنرانی‌های سال‌های گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که حکومت ایران با پیگیری برنامه هسته‌ای خود، می‌خواهد اسرائیل و یهودیان را نابود کند و رهرو عملی فرمول «راه‌حل نهایی» شده است.

جمهوری اسلامی ایران در آستانه «روز قدس» که آخرین جمعه ماه رمضان است و در آن شعارهای ضد اسرائیلی را تکرار می‌کند، برنامه‌هایی را برای اثبات پیگیری خود در حمایت از قضیه فلسطین تدارک دیده و با وجود شرایط ویروس کرونا، در نظر دارد آن را از جمله به صورت «راه‌پیمایی خودرویی» اجرا کند.

همچنین به گزارش شبکه خبر ایران، رهبر جمهوری اسلامی در آستانه این روز خواسته دیرینه خود در خصوص «لزوم مسلح شدن فلسطینیان کرانه باختری مانند نوار غزه» را تکرار کرد.

علی خامنه‌ای در اشاره تلویحی به طرح صلح آمریکایی «معامله قرن» گفته است: «سازش با رژیم صهیونیستی، هیچ چیز از بی‌رحمی این رژیم اشغالگر، شرور و گرگ صفت کم نمی‌کند».

«روز قدس» که رسانه‌های ایران آن را «نخستین روز قدس بدون قاسم سلیمانی» فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران نامیده‌اند،امسال در شرایطی برگزار می‌شود که تقابل ایران و اسرائیل از مناطقی در خاورمیانه مانند سوریه، به نبرد سایبری علیه یکدیگر، کشیده شده است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی، پس از نشست «محرمانه» اخیر دولت اسرائیل برای بررسی «حمله سایبری ایران» در روزهای پنجم و ششم اردیبهشت به شبکه آب اسرائیل، این کشور نیز روز ۲۰ اردیبهشت با حمله سایبری به بندر رجایی در جنوب ایران، واکنش نشان داد.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز۳۰ اردیبهشت نقش ارتش تحت فرمان خود در جنگ الکترونیک اخیر علیه بندر رجایی را به طور تلویحی تایید کرد.

XS
SM
MD
LG