لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

«عقب‌نشینی مزدوران روسیه» از جبهه‌های نبرد در لیبی


نیروهای دولت وحدت در لیبی که مورد حمایت سازمان ملل است.
نیروهای دولت وحدت در لیبی که مورد حمایت سازمان ملل است.

نیروهای حامی دولت وحدت ملی لیبی روز دوشنبه پنجم خرداد اعلام کردند که صدها نفر از مزدوران روسیه که در جبهه رقیب آنها، ژنرال خلیفه حفتر می‌جنگند، مناطق جنوبی طرابلس، پایتخت لیبی را ترک کرده‌اند.

این اظهارات به دنبال عقب‌نشینی‌های پیاپی نیروهای خلیفه حفتر بیان شده است که در یک سال اخیر حملات گسترده‌ای برای تصرف پایتخت انجام داده‌اند.

حساب کاربری نیروهای دولت وحدت ملی لیبی در توئیتر نوشت: «یک فروند هواپیمای باری آنتونوف ۳۲ در فرودگاه بنی‌ولید فرود آمد تا کار تخلیه مزدوران [گروه] واگنر را که از جنوب طرابلس فرار کرده بودند، از سر بگیرد.»

کشورهای متعددی از جمله روسیه، امارات متحده عربی و ترکیه متهم به دخالت در نبرد میان نیروهای دولت وحدت ملی لیبی و نیروهای ژنرال حفتر هستند.

کارشناسان سازمان ملل متحد اردیبهشت‌ماه گزارش رسانه‌های آمریکایی را تایید کردند که «گروه واگنر»، سازمان شبه‌نظامی روسی که گفته می‌شود نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، است، نیروهایی را جهت حمایت از ژنرال حفتر به لیبی اعزام کرده‌ است.

کرملین اما همواره اتهام دخالت در جنگ داخلی لیبی را رد کرده است و می‌گوید فقط شرکت‌های نظامی خصوصی روسی در این کشور حضور دارند.

روسیه، امارت و مصر مهم‌ترین حامیان ژنرال حفتر هستند که از پارسال بخش‌های بزرگی از این کشور را از کنترل دولت تحت حمایت سازمان ملل خارج کرده است و تلاش می‌کند طرابلس را نیز به دست آورد. در نقطه مقابل، ترکیه حامی دولت وحدت ملی لیبی است.

نیروهای حامی دولت وحدت ملی لیبی که از حمایت روزافزون ترکیه برخوردارند طی هفته‌های اخیر با توجه به برتری هوایی خود پیروزی‌هایی را در نبرد با خلیفه حفتر به دست آورده‌اند.

آنها می‌گویند که حدود هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ نفر از مزدوران روسی از جنوب طرابلس به فرودگاه بنی‌ولید ریخته‌اند.

پیش از این خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده بود که نیروهای روسی همراه با ادوات، جنگ‌افزار و جنگنده‌هایشان در حال عقب‌نشینی به پایگاه هوایی بنی‌ولید، در ۱۵۰ کیلومتری شرق طرابلس، هستند.

XS
SM
MD
LG