لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

خبرهای کوتاه

اعلام جرم آمریکا علیه چند تبعه چین و کره‌ شمالی در پرونده پولشویی و نقض تحریم

وزارت دادگستری آمریکا
وزارت دادگستری آمریکا

آمریکا با اعلام جرم علیه ۲۸ تبعه کره شمالی و پنج شهروند چینی آنها را متهم کرده است که با ایجاد یک شبکه مالی در زمینه پولشویی و دور زدن تحریم‌های کره ‌شمالی فعال بوده‌‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که این افراد از طریق یک شبکه مالی متشکل از ۲۵۰ شرکت در کشورهای تایلند، لیبی، اتریش، روسیه، چین و کویت، عملیات نقل و انتقال دو و نیم میلیارد دلار را انجام داده‌‌اند.

در کیفرخواست وزارت دادگستری آمریکا، «بانک تجارت خارجی» کره شمالی نیز متهم به مشارکت در این عملیات پولشویی شده است.

عملیات پولشویی از سال ۲۰۱۳ تاکنون در جریان بوده است. نقل و انتقالات مالی از طریق این شبکه برای تامین کالا برای کره‌ شمالی صورت گرفته که از کالاهای لوکس تا سلاح را در برگرفته است.

پرونده پولشویی دو و نیم میلیارد دلاری بزرگ‌ترین پرونده پولشویی است که تاکنون درباره کره شمالی طرح شده است.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

به‌رغم گذشت دو روز از سیل، فعالیت فرودگاه دبی هنوز عادی نشده است

یکی از شاهراه‌های دبی. روز چهارشنبه ۲۹ فروردین
یکی از شاهراه‌های دبی. روز چهارشنبه ۲۹ فروردین

فعالیت فرودگاه دبی، یکی از پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های جهان، به دلیل بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب که در تاریخ امارات متحده عربی بی‌سابقه بود برای سومین روز پیاپی تا حدود زیادی مختل است.

امارات، خطوط هوایی دولتی و اصلی دبی و شرکت فلای‌دبی، زیرمجموعه آن، از روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین تعدادی از پروازهای خود را از سر گرفتند.

به دلیل تعطیلی این فرودگاه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به دلیل بارندگی سیل‌آسا و بی‌سابقه در جنوب خاورمیانه، هزار و ۲۴۴ پرواز لغو شد.

روز پنج‌شنبه دو روز پس از بارش باران، دست‌کم یکی از بزرگراه‌های مهم دبی به دلیل سیلاب مسدود و چندین تقاطع و مسیر در اصلی شهری و حومه دبی هنوز زیر آب بود.

فرودگاه دبی که از نظر تعداد پروازهای بین‌المللی شلوغ‌ترین فرودگاه جهان است، طی سه روز اخیر دچار هرج و مرج شده و هزاران مسافر منتظر دریافت اطلاعات جدید در مورد زمان پرواز هستند.

مدیریت این فرودگاه گفت که تعداد مراجعان و منتظران در ترمینال ۳، محل پرواز هواپیماهای دو شرکت امارات و فلای‌دبی، «بیش از حد» است و از مسافرانی که پرواز آنها قطعی نشده خواست از این پایانه خارج شوند.

شرکت هوایی امارات در بیانیه‌ای هشدار داد: «ورود و خروج پروازها هنوز تأخیر دارد و ما سخت تلاش می‌کنیم که هر چه سریع‌تر همه پروازها را از سر بگیریم.»

روز پنج‌شنبه وب‌سایت فرودگاه دبی نشان می‌داد که دست کم ۲۰۰ پرواز هنوز با تأخیر روبه‌رو است یا لغو شده‌اند.

مسافرانی که به دلیل لغو پروازهای خود سرگردان هستند به دلیل مسدود شدن بزرگراه‌ها و جاده‌ها نتوانسته‌اند فرودگاه را ترک کنند.

آنها ناگزیر شده‌اند شب را در فرودگاه سپری کنند و به دلیل اختلال در رفت‌وآمد شهری، مدیریت فرودگاه نتوانسته است کارکنان و خدمات کافی برای کمک به مسافران را فراهم کند.

مقامات عمان هم روز سه‌شنبه اعلام کردند سیل در این کشور دست‌کم ۱۸ کشته برجای گذشت.

گمانه‌زنی در شبکه‌های اجتماعی در مورد دلایل بارش باران سیل‌آسا در روزهای اخیر بالا گرفته و برخی از کاربران فرضیه باروری ابرها را مطرح کرده‌اند. ولی کارشناسان معتقدند که به احتمال فراوان دلیل این بارندگی بی‌سابقه تغییرات اقلیمی است.

مارک هودن، مدیر مرکز پژوهش‌های اقلیمی در دانشگاه ملی استرالیا به خبرگزاری فرانسه گفت تحت تأثیر گرمایش زمین، هم آب دریاهای اطراف دبی و هم هوای منطقه در حد غیرعادی گرم‌تر شده است.

او افزود: «این عوامل باعث می‌شود که هم ضریب تبخیر و هم ظرفیت انباشت آب تبخیرشده در جو افزایش یابد و در نتیجه بارندگی شدید در حدی که در روزهای گذشته در دبی شاهد بودیم روی دهد.»

دانشمندان اقلیم‌شناسی می‌گویند افزایش دمای متوسط کره زمین تحت تأثیر اقدامات بشر به تشدید و افزایش وقوع پدیده‌های جوی شدید نظیر بارندگی‌های سیل‌آسا منجر شده است.

پرسپولیس به صدر جدول لیگ برتر رسید

هر نتیجه‌ای غیر از برد استقلال، پرسپولیس را در صدر نگه خواهد داشت
هر نتیجه‌ای غیر از برد استقلال، پرسپولیس را در صدر نگه خواهد داشت

پرسپولیس با برد ۳-۰ در آبادان، با یک بازی بیشتر از استقلال و برتری دو امتیازی نسبت به این تیم، به صدر جدول لیگ برتر صعود کرد.

این صدرنشینی که ممکن است موقت باشد، نخستین صعود سرخپوشان به رتبه نخست در سال ۱۴۰۳ است.

در هفته بیست و چهارم، پرسپولیس کار سختی مقابل تیم انتهای جدولی صنعت نفت نداشت و با سه گل دانیال اسماعیلی‌فر، عیسی آل کثیر و حسین کنعانی‌زادگان (پنالتی) پیروز شد.

هواداران صنعت نفت در اقدامی کم‌سابقه، از دقیقه ۷۲ و برای اعتراض به عملکرد ضعیف تیم‌شان در حال خروج از ورزشگاه بودند.

شاگردان اوسمار برزیلی پس از تساوی در شهرآورد، هر چهار بازی بعدی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. امیررضا رفیعی هم در سومین بازی‌اش، برای سومین‌بار دروازه‌اش را بسته نگه داشت.

استقلال روز جمعه میزبان شمس آذر قزوین است. بازی رفت دو تیم در قزوین به تساوی انجامید. این بار هر نتیجه‌ای غیر از برد آبی‌پوشان، پرسپولیس را در صدر نگه خواهد داشت.

گزارشگران بدون مرز: روسیه شش ماه است آلسو کورماشوا را در شرایط غیرانسانی نگه می‌دارد

آلسو کورماشوا، خبرنگار بخش تاتاری رادیو آزادی/رادیوی اروپای آزاد
آلسو کورماشوا، خبرنگار بخش تاتاری رادیو آزادی/رادیوی اروپای آزاد

سازمان بین‌المللی گزارشگران بدون مرز از مقامات روسی به دلیل بازداشت و نگهداری آلسو کورماشوا، خبرنگار رادیو آزادی/رادیوی اروپای آزاد در «شرایط غیرانسانی» به مدت نیم سال انتقاد کرد. کورماشوا از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ در بازداشت به سر می‌برد.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای تازه نسبت به سلامت وی ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او از زندان در روسیه شد.

در اول آوریل سال جاری، کورماشوا به‌طور خلاصه به خبرنگاران در دادگاه شهر کازان گفت که اتاق او «فقط پنج متر مربع است. آب گرم ندارد… به جای توالت، کف اتاق سوراخ شده است. دیوارها فرسوده هستند و احتمالاً نیم قرن است که تعمیر نشده‌اند.»

گزارشگران بدون مرز این را «شرایط غیر انسانی» و «تحقیرآمیز» خوانده است.

آلسو کورماشوا از زمان دستگیری نتوانسته با همسرش، مادر پیر و بیمارش و فرزندان ۱۲ و ۱۵ ساله‌اش تماس یا مکالمه‌ای داشته باشد. دولت روسیه نیز درخواست‌های مکرر او برای رفتن به کنسولگری آمریکا را رد کرده است. او همچنین دارای تابعیت آمریکایی است.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ممانعت از دسترسی به کمک کنسولی ایالات متحده نقض فاحش کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی (VCCR) است.

مقامات این سازمان بین‌المللی همچنین از دولت آمریکا خواسته‌اند تا تلاش‌های خود را برای آزادی آلسو کورماشوا افزایش دهد.

Ним сол дар "шароити ғайриинсонӣ". Талаби озодии Алсу Қурмашева
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00
نامه‌ای از زندان

پنجشنبه شش ماه کامل می‌گذرد که آلسو کورماشوا خبرنگار بخش تاتاری رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد در روسیه زندانی است. او طی نامه به یک روزنامه به زبان تاتاری که دوستانش اشتراک آن را به وی هدیه داده‌اند نوشت طی ۲۵ سال گذشته به دلیل نقشش در ترویج زبان و فرهنگ تاتاری از او با افتخار در تاتارستان پذیرایی می‌شد اما به نوشتهٔ وی یک‌شبه همین تلاش‌هایش باعث شد او مجرم اعلام و با اتهاماتی مواجه شود که غیرقابل درک است. او از خدا خواست به حل مشکلاتش کمک کند تا او بتواند زنده و سالم از زندان آزاد شود.

آلسو کورماشوا در آخرین جلسهٔ دادگاه خود گله‌مند شد در زندان دچار مشکلات جسمی شده اما از حداقل کمک‌های پزشکی برخوردار است.

در عین حال قاضی مجدداً دورهٔ بازداشت وی را این بار تا ۵ ژوئن/۱۶ خردادماه تمدید و درخواست وکیل مدافع برای تبدیل بازداشت به حبس خانگی را رد کرد.

آلسو کورماشوا که دارای تابعیت روسیه و آمریکاست و با همسر و فرزندان خود مقیم پراگ در جمهوری چک است. اما در بهار سال گذشته او برای عیادت از مادر بیمارش به زادگاهش کازان، پایتخت تاتارستان رفت و زمانی که می‌خواست به پراگ بازگردد مأموران امنیتی روسیه مانع خروج وی شدند و گذرنامه‌های روسی و آمریکایی‌اش را ضبط کردند. او متهم شده که تابعیت دوگانهٔ خود را ثبت نکرده و سرانجام به پرداخت جریمه محکوم شد. یک هفته پس از ابلاغ این حکم او به اتهام عدم ثبت خود به عنوان مأمور بیگانه بازداشت شد؛ متعاقباً اتهام دیگری نیز علیه وی مطرح شد – نشر اکاذیب دربارهٔ ارتش روسیه، جرم کیفری که پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین ابزار کلیدی حکومت روسیه برای مجازات مخالفانش شده.

همسر آلسو، پاول بوتورین مدیر «کارنت تایم»، تلویزیون روس‌زبان مشترک رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد و صدای آمریکا در مصاحبه‌ای جدید ابراز اطمینان کرد آلسو کورماشوا تنها به آن دلیل زندانی است که خبرنگار و تبعهٔ آمریکاست. او تأکید کرد کرملین همسر وی را گروگان گرفته، همچون اوان گرشکویچ خبرنگار وال‌استریت جورنال که از بهار سال گذشته به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی‌ست.

چندی پیش ۲۳ کشور آلسو کورماشوا را برای دریافت جایزهٔ جهانی آزادی مطبوعات یونسکو در سال جاری نامزد کردند؛ این جایزه برای قدردانی از افراد یا گروه‌هایی اهدا می‌شود که به رغم سرکوب در توسعهٔ آزادی رسانه‌ها در سراسر جهان نقش برجسته‌ای دارند.

همچنین بسیاری از مقامات رسمی و سازمان‌های بین‌المللی، کرملین را فراخوانده‌اند آلسو کورماشوا را آزاد کند.

همسر وی معتقد است کرملین این خبرنگار را که دارای تابعیت دوگانهٔ روسیه و آمریکاست گروگان گرفته است. سخنگوی کرملین اتهام گروگانگیری شهروندان آمریکایی در روسیه را رد کرده است.

پاسخ دادستانی در مورد خطر جانی برای سعید مدنی در زندان: مشکلی وجود ندارد

مسئولان زندان دماوند به سعید مدنی گفته‌اند که حضور او در میان زندانیان عادی را «خطرناک می‌دانند»
مسئولان زندان دماوند به سعید مدنی گفته‌اند که حضور او در میان زندانیان عادی را «خطرناک می‌دانند»

خانوادهٔ سعید مدنی، پژوهشگر اجتماعی و زندانی سیاسی، می‌گویند برخی از معاونان دادستان تهران به آن‌ها گفته‌اند که «مسئولیت جابجایی» آقای مدنی به زندان دماوند را می‌پذیرند و «از دید آنها مشکلی در تأمین امنیت وجود ندارد».

خانوادهٔ آقای مدنی روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، در نامه‌ای سرگشاده با ابراز نگرانی در مورد وضعیت او در زندان دماوند گفتند که معاونان دادستان تهران، گفته‌اند: «در حکم، محل گذراندن زندان قید نمی‌شود و بنا به تصمیم و صلاحدید ما، ادامه حکم باید در زندان دماوند گذرانده شود.»

معاونان دادستان تهران همچنین با بیان اینکه دلیل انتقال سعید مدنی، «سلوک او در زندان اوین بوده»، در پاسخ به دور بودن دماوند از محل زندگی خانوادهٔ این زندانی سیاسی گفته‌اند:‌ «خیلی از مردم برای تفریح به دماوند می‌روند و دور نیست.»

در این نامه همچنین آمده است که تصمیم انتقال سعید مدنی به زندان دماوند در یک شورای مشورتی با حضور غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه گرفته شده است.

کانال خبری امتداد روز سه‌شنبه، ۱۴ فروردین، اعلام کرد آقای مدنی که در حال گذراندن دوران محکومیت هشت سالۀ خود در زندان اوین بود، «با فشار نهاد امنیتی و حکم دادستان کل» به زندان دماوند منتقل شد.

وکیل سعید مدنی اواخر فروردین‌ماه امسال اعلام کرد که نگهداری زندانی‌های سیاسی در زندان‌های عمومی «با حضور مجرم‌های خطرناک کار بسیار خطرناکی است که جان آنها را به خطر می‌اندازد».

این وکیل دادگستری در ادامه گفت که وضعیت در زندان دماوند به گونه‌ای است که مسئولان زندان خود به سعید مدنی گفته‌اند که حضور او در میان زندانیان عادی را «خطرناک می‌دانند» و به همین دلیل او «در یک اتاق بدون هیچ وسیله‌ای قرنطینه شده است».

سعید مدنی، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی، اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بازداشت شد و دادگاه انقلاب تهران آبان ماه همان سال او را به اتهام تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام محاکمه کرد.

آقای مدنی توسط همین دادگاه به ۹ سال زندان محکوم شد و شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران حکم اولیه علیه او را عینا تایید کرد که ۸ سال آن قابل اجراست.

مایکروسافت: عملیات روسیه برای تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا شروع شده است

شرکت مایکروسافت خبر می‌دهد کارزار آنلاین روسیه با هدف تاثیرگذاری روی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طی ۴۵ روز گذشته آغاز شده ولی سرعت آن در مقایسه با انتخابات‌های قبلی کندتر است.

پژوهشگران این شرکت در گزارش روز چهارشنبه ۲۹ فروردین خود گفتند حساب‌های کاربری وابسته به روسیه مضامین اختلاف‌برانگیز نظیر حمایت واشینگتن از اوکراین در جنگ علیه روسیه را در میان مخاطبان آمریکایی ترویج می‌کنند.

سفارت روسیه در واشنگتن حاضر نشد به پرسش‌های خبرگزاری رویترز در این مورد پاسخ دهد ولی کاخ کرملین ماه گذشته گفت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ماه نوامبر برگزار می‌شود دخالت نمی‌کند. دولت روسیه درعین حال اتهام تبلیغات با هدف تأثیرگذاری روی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ را تکذیب کرد.

پژوهشگران شرکت مایکروسافت افزودند که هرچند کارزار تبلیغاتی عوامل وابسته به روسیه تاکنون به‌شدت انتخابات قبلی نبوده ولی ممکن است در ماه‌های آینده تشدید شود.

آنها در بخشی از گزارش خود می‌گویند: «تبلیغات در مورد اوکراین در رسانه‌های سنتی و شبکه‌های اجتماعی طی دو ماه گذشته از طریق بیش از ۷۰ عامل وابسته به روسیه از طریق کارزارهای مستقیم و غیرمستقیم تشدید شده است.»

آنها افزودند که فعال‌ترین مورد از این کارزارها با «نهادهای ریاست جمهوری روسیه» مرتبط است.

یکی دیگر از عوامل فعال، اطلاعات غلط و گمراه‌کننده را به زبان‌های مختلف و معمولاً به نقل از منابعی که «افشاگر یا روزنامه‌نگار» معرفی می‌شوند در شکل مضامین تصویری در کانال‌های ویدئویی پخش می‌کند و همین مضامین در رسانه‌های محلی آمریکا یا شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شوند.

مایکروسافت در گزارش خود افزود: «در نهایت پس از گردش این مضامین به مدت چند روز یا چند هفته در پلتفرم‌های گوناگون مخاطبان آمریکایی بی‌اطلاع از منبع آن، همین اطلاعات غلط را بازنشر می‌کنند.»

این شرکت افزود که در دو ماه اخیر «افزایش فعالیت» یک گروه هکری وابسته به روسیه به نام «استار بلیزارد» یا «کلد ریور» را تشخیص داده که هدف حملات سایبری آن معمولاً پژوهشکده‌ها در آمریکا است.

پژوهشگران مایکروسافت در ادامه گزارش خود گفتند: «تمرکز فعلی این گروه هکری بر شخصیت‌ها و محافل سیاسی آمریکا ممکن است اولین مرحله از کارزار حملات سایبری مرتبط با روسیه با هدف پیشبرد روایت خود در انتخابات آمریکا باشد.»

هر چند ناظران سیاسی در آمریکا کاربرد زیان‌بار فناوری هوش مصنوعی برای تأثیرگذاری بر انتخابات در این کشور را خطر اصلی توصیف کرده‌اند ولی مایکروسافت در گزارش خود گفت که پژوهش این شرکت نشان می‌دهد که کاربرد روش‌های ساده دیجیتال از سوی عوامل خارجی در مقایسه با جعل عمقی (دیپ فیک) متداول‌تر و دستکاری فایل‌های صوتی از مضامین تصویری و ویدئویی تاثیرگذارتر است.

این گزارش افزود: «مضامین تولیدشده با فناوری هوش مصنوعی مولد، توسط عوامل وابسته به قدرت‌های خارجی نتوانسته است در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی جلب کند و در موارد بسیار اندکی فریب مخاطبان به این روش شناسایی شده است.»

به باور پژوهشگران مایکروسافت روش‌های ساده دستکاری مضامین و نه ابزارهای پیچیده هوش مصنوعی بیشترین تأثیرگذاری را خواهد داشت.

انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران ۶ کشته بر جای گذاشت

عکس مربوط به انفجار روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین در پایانه شرق تهران
عکس مربوط به انفجار روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین در پایانه شرق تهران

انفجار کپسول گاز در بخش خوابگاه ترمینال شرق اتوبوسرانی تهران ۶ کشته و ۱ زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، اورژانس تهران اعلام کرد: «بر اثر آتش‌سوزی حوالی ساعت یک بعدازظهر روز پنجشنبه در کانکسی در بخش خوابگاه پایانه شرق تهران، ۶ نفر جان باختند و یک نفر بعد از اقدامات اولیه به بیمارستان منتقل شد.»

در همین حال، خبرگزاری ایرنا به نقل از سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، محل آتش‌سوزی را یک کارگاه ساختمانی در حوالی «بزرگراه یاسینی» اعلام کرده است.

ولی آذروش، مدیر عامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای تهران در آبان‌ماه ۸۸ از بهره‌برداری خوابگاه رانندگان پایانه شرق تهران خبر داده و گفته بود که احداث این خوابگاه برای کاهش تصادفات ناشی از خستگی رانندگان انجام شده است.

دادگاه «پروندهٔ سال ۱۴۰۱» توماج صالحی برگزار شد

توماج صالحی تنها ۱۲ روز بعد از آزادی پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با «ضرب‌وشتم» بازداشت شد
توماج صالحی تنها ۱۲ روز بعد از آزادی پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با «ضرب‌وشتم» بازداشت شد

وکیل توماج صالحی می‌گوید دادگاه پروندهٔ سال ۱۴۰۱ این خوانندهٔ معترض در شعبهٔ اول دادگاه انقلاب اصفهان برگزار شده است.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، روز پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشت: «در این جلسه با نظر قضات دادگاه انقلاب به اتهام قبلی، دو اتهام اجتماع و تبانی و معاونت در بغی نیز اضافه شده بود.»

آقای نیلی در ادامه گفت: «با توجه به اخذ دفاع آخر، بایستی منتظر تصمیم قضات شعبه و ابلاغ رأی باشیم.»

«بغی» به معنای قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام است و بر اساس قانون مجازات اسلامی اگر فردی به «قیام مسلحانه علیه نظام» اقدام کند، به اعدام محکوم می‌شود.

پیش از این امیر رئیسیان،‌ وکیل دیگر آقای صالحی، در بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد با وجود اینکه دیوان عالی کشور تصریح کرده است که حداکثر در یک پرونده می‌توان با «سه اتهام» حکم صادر کرد، پس از سه ماه دادگاه انقلاب اصفهان کیفرخواست مجدد این پرونده را با «۱۰ اتهام» صادر کرده است.

آقای رئیسیان گفته بود که صدور این کیفرخواست در حالی صورت می‌گیرد که دیوان عالی کشور تأکید کرده «توماج مشمول عفو می‌شود.»

توماج صالحی، رَپِر زندانی، ۲۷ آبان امسال‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی، و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد اما تنها ۱۲ روز بعد و پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با «ضرب‌وشتم» بازداشت شد.

آیدا، خواهر نیکا شاکرمی، به «جرم نداشتن حجاب اجباری» در بازداشت است

آیدا شاکرمی (راست)
آیدا شاکرمی (راست)

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی که نامش در اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» در جهان پرآوازه شد، روز پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین، خبر داد که آیدا، دیگر دخترش، یک روز است در بازداشت به سر می‌برد.

خانم شاکرمی در حساب شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «دیروز دخترم آیدا توسط پلیس امنیت اخلاقی تهران به جرم نداشتن حجاب اجباری بازداشت شده و تا به حال در بازداشت به‌ سر می‌برد.»

او هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده است.

نیکا شاکرمی شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از هشت روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

اجرای طرح موسوم به «نور» برای مقابله با آن چه مقامات جمهوری اسلامی «مقابله با بی‌حجابی» می‌خوانند، از روز شنبه ۲۵ فروردین شروع شده است.

عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، پیشتر گفته بود، این طرح در همه معابر و اماکن عمومی کلید خورده است. او دلیل اجرای این طرح را «رعایت قانون» و «مطالبه مردم متدین» اعلام کرد.

با این حال، از زمانی که اجرای این طرح تازه آغاز شده، تعداد قابل توجهی از زنان جوان در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن نیروهای حکومتی با آنها برای تحمیل حجاب اجباری نوشته‌اند.

همزمان هر روز بر تعداد ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از این برخورد اهانت‌آمیز و خشونت‌بار حکومت با زنان جوان منتشر می‌شود افزوده شده است.

نگرانی شدید سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع آنفولانزای پرندگان بین انسان‌ها

سمپاشی یک مرغداری در ایالت کالیفرنیا آمریکا
سمپاشی یک مرغداری در ایالت کالیفرنیا آمریکا

سازمان بهداشت جهانی نسبت به سرایت فزاینده آنفولانزای پرندگان به گونه‌های جدید، از جمله انسان، که نرخ مرگ‌ومیر «فوق‌العاده بالایی» دارد، شدیداً ابراز نگرانی کرد.

جرمی فارار، دانشمند ارشد این سازمان، روز پنجشنبه ۳۰ فروردین به خبرنگاران در ژنو گفت: «به نظر من این یک نگرانی بزرگ است».

شیوع فعلی آنفولانزای پرندگان در سال ۲۰۲۰ آغاز شد که تاکنون منجر به مرگ ده‌ها میلیون طیور شده است. این بیماری همچنین به پرندگان وحشی و پستانداران خشکی و دریایی سرایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دام‌های اهلی نیز در ماه گذشته به این فهرست پیوستند که برای متخصصان اتفاقی شگفت‌انگیز بود، زیرا تصور نمی‌کردند آن‌ها مستعد ابتلا به این نوع آنفولانزا باشند.

آقای فارار گفت که سویه «اچ۵ان۱» آن به «یک بیماری همه‌گیر مشترک بین انسان و دام» تبدیل شده است.

او افزود: «البته نگرانی اصلی این است که با سرایت این بیماری به اردک‌ها و مرغ‌ها و سپس به طور فزاینده پستانداران، این ویروس در حال تکامل بوده و قادر است انسان‌ها را آلوده کرده و سپس از انسان به انسان منتقل شود».

این گزارش می‌گوید هنوز هیچ شواهدی دال بر انتشار ویروس آنفولانزای پرندگان بین انسان‌ها وجود ندارد.

آقای فارار گفت اما در صدها موردی که انسان‌ها از طریق تماس با حیوانات آلوده شده‌اند، «میزان مرگ‌ومیر فوق‌العاده بالاست».

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا اول آوریل امسال، از ۸۸۹ مورد ابتلای انسانی به آنفولانزای پرندگان در ۲۳ کشور جهان، ۴۶۳ مورد به مرگ منجر شده است که بیانگر تلفاتی ۵۲ درصدی در میان مبتلایان است.

دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی با بیان این‌که تلاش‌ها برای توسعه واکسن‌ها و داروهای درمانی برای «اچ۵ان۱» در حال انجام است، خواستار آن شد که مقامات بهداشت منطقه‌ای و ملی در سراسر جهان اطمینان پیدا کنند که ظرفیت تشخیص این ویروس را دارند.

تصویر عزاداریِ زن فلسطینی به عنوان بهترین عکس خبری سال معرفی شد

إيناس ابو معمر جسد خواهرزاده‌اش را در آغوش گرفته است
إيناس ابو معمر جسد خواهرزاده‌اش را در آغوش گرفته است

بنیاد «وُرلد پرس فوتو» عکسی از عکاس عرب خبرگزاری رویترز را به عنوان بهترین عکس خبری سال ۲۰۲۴ انتخاب کرد.

عکس محمد سالم، عکاس خبری خبرگزاری رویترز، یک زن فلسطینی ۳۶ ساله به نام ایناس ابو معمر را نشان می‌دهد که جسد کفن‌پوش یک بچه را در آغوش گرفته است.

به نوشته رویترز در روز پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین، سالیِ پنج ساله به همراه مادر و خواهرش در بمباران شهر خان یونس در ماه اکتبر سال گذشته جان سپرد.

گروه افراطی حماس روز هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ به خاک اسرائیل حمله‌ای مرگبار کرد، حمله‌ای که مقدمه‌ای شد بر پاسخ اسرائیل که هم‌چنان ادامه دارد و تاکنون جان بیش از ۳۳ هزار نفر در غزه را گرفته است.

اسرائیل بارها گفته است که این جنگ تا پایان قطعی گروه حماس که توسط این کشور و آمریکا و اروپا تروریستی حساب می‌شود ادامه خواهد داشت.

عکس منتخب ورلد پرس فوتو ده روز پس از آغاز جنگ در غزه در بیمارستان ناصر در خان یونس گرفته شده است.

آثار بیش از ۳۸۰۰ عکاس از ۱۳۰ کشور جهان در سال جاری برای تصاحب عناوین ورلد پرس فوتو در بخش‌های مختلف با یکدیگر رقابت داشتند.

سال گذشته،‌ در پی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، سازمان عکاسی خبری «وُرلد پرس فوتو» نام دو عکاس ایرانی را هم در میان برندگان عکاسی خبری سال ۲۰۲۳ اعلام کرد.

جمعی از «نواندیشان دینی»: دوران «یا روسری یا توسری» برای همیشه سپری شده است

زنی بدون حجاب اجباری در تهران
زنی بدون حجاب اجباری در تهران

جمعی از افراد موسوم به «نواندیشان دینی» در داخل و خارج از ایران در بیانیه‌ای، بازگشت گشت ارشاد برای برخورد با حجاب اختیاری زنان و دختران در کشور را محکوم کرده و گفته‌اند: دوران «یا روسری یا توسری» برای همیشه سپری شده و بازگشت‌ناپذیراست.

در این بیانیه با اشاره به «ابربحران‌های بی‌سابقه‌ی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی» که جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان است و «در زمانه‌ای که سایه‌ی جنگ از هر وقت دیگری به ایران نزدیک‌تر است»، آمده که این برخوردهای خیابانی «تصویری عریان از درنده‌خویی حکومت نسبت به نیمی از جامعه‌ی بالنده‌ ایران» را نشان می‌دهد.

به گفته فعالان یاد شده، این واقعیت «به خوبی نشان می‌دهد که این نظام همانا زنان ایرانی را بیش‌تر و پیش‌تر از دشمنان شمشیرآخته‌ مسلح خارجی‌اش مخالف خود می‌داند» و «از این شیوه‌ رسوای زمامداری، که شوربختانه ریشه‌های عمیق‌ دوانده، چیزی جز خسارت و ندامت نخواهد رویید».

پس از اطلاعیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که برخورد با افراد موسوم به «بدحجاب» و «بی‌حجاب» از روزهای آخر ماه فروردین آغاز خواهد خواهد شد، خیابان‌های تهران و شهرهای مختلف کشور شاهد خشونت بی‌سابقه نیروهای انتظامی و لباس شخصی علیه زنان و دختران بوده است و بسیاری از آن‌ها پس از ضرب‌وشتم به ون‌های پلیس منتقل و به بازداشتگاه‌ها برده شده‌اند.

نواندیشان دینی: نافرمانی مدنی زنان در برابر حجاب اجباری در بسیاری از شهرهای کشور گسترده‌تر از آن است که آن را بتوان با گسیل عده‌ای سیاهپوش، پر سر و صدا و خشن در معدود نقاط و میادین شهرها مهار کرد

شدت عمل این نیروها به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را برانگیخته است که آن را در تضاد با لزوم «همبستگی داخلی» در میانه درگیری با اسرائیل دانسته‌اند.

جمعی از نواندیشان دینی در بیانیه خود با تأکید بر این‌که برخوردهای خیابانی اخیر «بی‌شک با اشاره و تصویب عالی‌ترین سطوح نظام صورت پذیرفته»، گفته‌اند که دوران «یا روسری یا توسری» برای همیشه سپری شده و بازگشت‌ناپذیراست.

به گفته آن‌ها، «نافرمانی مدنی زنان در برابر حجاب اجباری در بسیاری از شهرهای کشور گسترده‌تر از آن است که آن را بتوان با گسیل عده‌ای سیاهپوش، پر سر و صدا و خشن در معدود نقاط و میادین شهرها مهار کرد».

در این بیانیه به حاکمان جمهوری اسلامی هشدار داده شده که «از جنگیدن تن‌به‌تن با زنان ایرانی پرهیز کنند و تنوع طرز فکرها و گونه‌گونی سبک‌ زیست‌ها را به رسمیت بشناسند که این‌ کاری است به صلاح کشور، ملت، دین و اخلاق».

محمدجواد اکبرین، حسن یوسفی اشکوری، عبدالعلی بازرگان، سروش دبّاغ، رضا علیجانی، داریوش محمدپور و یاسر میردامادی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در دور قبلی برخوردهای پلیسی با زنان و دختران دارای حجاب اختیاری در سال ۱۴۰۱، مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جان باخت که این موضوع به اعتراضات سراسری در کشور دامن زد.

این اعتراضات باعث کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن و بازداشت هزاران نفر شد که شماری از آن‌ها بر اساس احکام قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعدام شدند.

نیویورک تایمز «احضار» سفیر سوئیس توسط سپاه در جریان حمله به اسرائیل را تأیید کرد

نادین لوزانو، سفیر سوئیس در ایران (راست) در دیدار با ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۱
نادین لوزانو، سفیر سوئیس در ایران (راست) در دیدار با ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۱

در پی ادعای یک مقام وزارت کشور ایران درباره «احضار» سفیر سوئیس توسط سپاه پاسداران در جریان حمله به اسرائیل، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین، این خبر را تأیید کرد.

مجتبی ابطحی، مشاور وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در نشستی تحت عنوان «تحلیل و بررسی عملیات وعده صادق» گفته بود: «ساعت سه بامداد روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین وقتی که عملیات وعده صادق تقریبا به پایان رسیده بود سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا برای اولین بار به جای وزارت خارجه، به سپاه احضار شد.»

یک روز بعد، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی تأیید کرد که سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا همزمان با عملیات حمله به خاک اسرائیل احضار شده،‌اما نه به وزارت خارجه ایران،‌ بلکه «به یک پایگاه سپاه».

این روزنامه منابع خود برای تأیید این خبر را یک مقام آمریکایی و یک مقام ایرانی قید کرده، اما به نام این اشخاص اشاره نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله هوایی منتسب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، شامگاه شنبه و بامداد یک‌شنبه، ۲۶ فروردین، در عملیاتی با عنوان «وعده صادق» اسرائیل را هدف پهپادها و موشک‌های خود قرار داد.

این حمله پاسخی بود به حمله به کنسولگری ایران در دمشق در ۱۳ فروردین که در آن هفت افسر ارشد سپاه پاسداران شامل محمدرضا زاهدی، فرمانده مسئول حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس، کشته شدند.

حمله به اسرائیل اولین رؤیایی مستقیم دو کشور در چندین دهه گذشته بود.

نادین لوزانو، سفیر سوئیس در ایران که همزمان حفاظت از منافع آمریکا در کشور را نیز بر عهده دارد یک بار هم پس از حمله در دمشق به وزارت خارجه احضار شده بود.

با این حال احضار یک سفیر به یک پایگاه نظامی خلاف تمام پروتکل‌های دیپلماتیک و بسیار نامعمول است. هنوز نه سوئیس و نه ایالات متحده به این اقدام خلاف معمول واکنش نشان نداده‌اند.

بنا بر سنت دیپلماسی، سفیر یک کشور در کشوری دیگر حتی در مسائل مربوط به امور نظامی یا اقتصادی توسط وزارت خارجه همان کشور احضار می‌شود. بر این اساس، دور زدن وزارت خارجه توسط سپاه می‌تواند لطمه‌ای هم به اعتبار این وزارتخانه باشد.

نفوذ سپاه پاسداران در حکومت ایران به‌ویژه در سال‌های گذشته روندی فزاینده داشته و با خروج از حوزه نظامی به دیگر عرصه‌ها، مخصوصاً عرصه اقتصادی، نیز تسری یافته است.

توافق واشینگتن و بغداد برای سرمایه‌گذاری در گاز عراق به‌منظور «کاهش وابستگی به ایران»

گاز طبیعی میادین نفتی عراق به‌دلیل فقدان فناوری و سرمایه‌گذاری به طور سنتی سوزانده می‌شود
گاز طبیعی میادین نفتی عراق به‌دلیل فقدان فناوری و سرمایه‌گذاری به طور سنتی سوزانده می‌شود

شرکت‌های عراقی و آمریکایی روز چهارشنبه ۲۹ فروردین مجموعه‌ای از توافقنامه‌ها را برای برداشت گاز طبیعی و استفاده از آن برای تولید برق داخلی و در عین حال کاهش وابستگی بغداد به واردات انرژی از ایران امضا کردند.

محور این قراردادها که در واشینگتن و در حضور محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و مقام‌های آمریکایی امضا شد، تشویق سرمایه‌گذاری برای برداشت هشت‌ونیم میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز از میدان نفتی بن عمر است. میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در این پروژه مشخص نشده است.

بر اساس این توافقنامه‌ها همچنین قرار است ۴۰۰ کیلومتر خط لوله برای انتقال گاز، یک پایانه صادراتی از راه دریا، یک کارخانه فرآوری گاز و سایر تأسیسات احداث شود.

در بیانیه‌ای که به طور مشترک از سوی آمریکا و عراق در جریان سفر آقای سودانی به واشینگتن منتشر شد، آمده است: «عراق ظرفیت مهار منابع عظیم گاز طبیعی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر و دستیابی به خودکفایی انرژی تا سال ۲۰۳۰ را دارد».

جفری پیات، دستیار وزیر منابع انرژی در وزارت خارجه آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفت که این پروژه‌ها طی دو سال آینده توسعه خواهند یافت.

گاز طبیعی میادین نفتی عراق به‌دلیل فقدان فناوری و سرمایه‌گذاری به طور سنتی سوزانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تقویت استقلال انرژی عراق، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان، و کاهش اتکا آن به ایران از اهداف اصلی سیاست خارجی آمریکا است.

با این حال میادین نفت و گاز عراق سال‌ها از کمبود سرمایه‌گذاری رنج می‌برند و واشینگتن از سال ۲۰۱۸ ناچار شده است برای عراق معافیت‌هایی از تحریم‌های ایران صادر کند که به بغداد اجازه می‌دهد از ایران برق بخرد.

اعتراض اتاق بازرگانی به تعیین روز پنج‌شنبه به جای شنبه به عنوان دومین روز تعطیلی هفته

نمایندگان مجلس روز یک‌شنبه در پی حمله به اسرائیل شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند
نمایندگان مجلس روز یک‌شنبه در پی حمله به اسرائیل شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند

در پی تعیین روز پنج‌شنبه به عنوان دومین روز تعطیلی هفتگی در ایران، رئیس اتاق بازرگانی در نامه‌هایی رسمی از جمله به علی خامنه‌ای خواستار آن شد که به جای آن، روز شنبه به عنوان روز تعطیل اعلام شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس روز یک‌شنبه، ۲۶ فروردین، خبر داده بود: «امروز در این جلسه با افزایش یک روز به تعطیلات هفته و تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و جمعه موافقت شد؛ لذا روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه خواهد بود.»

این تصمیم ساعاتی پس از آن اعلام شد که جمهوری اسلامی در حمله‌ای گسترده خاک اسرائیل را در پاسخ به حمله به کنسولگری در سوریه هدف قرار داد، و نمایندگان مجلس در تأیید این اقدام در صحن علنی مجلس شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.

یک روز بعد، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس فاش کرد که دلیل انتخاب روز پنج‌شنبه به جای شنبه، که اکثریت کشورهای دنیا تعطیل هستند، تعطیل بودن روز شنبه در اسرائیل بوده است.

خلیل بهروزی‌فر در این باره گفت: «ما موافق تعطیلی شنبه بودیم. دلیل مربوط به فشار‌ها به مجلس و دولت برای تعطیل نشدن روز شنبه، مربوط به مبحث تاریخی یهودیان است.»

تعیین پنج‌شنبه به جای شنبه در حالی است که به گفته صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، این کار «منجر به ایجاد وقفه‌ای چهار روزه در ارتباطات مالی و تجاری با دنیا خواهد شد».

به بیان دیگر، با تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه در ایران و تعطیلی شنبه و یک‌شنبه در باقی دنیا «ایران عملاً چهار روز از اقتصاد دنیا باز می‌ماند». به این ترتیب به گفته یک عضو دیگر اتاق بازرگانی تهران، ایران «عملاً سه روز با جهان ارتباط» خواهد داشت.

حسن‌زاده در نامه‌های جداگانه خود به رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهور و رئیس مجلس از طرف بخش خصوصی به این تصمیم اعتراض و خاطرنشان کرده است: «اهمیت این مسئله به حدی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌فارس برای کاهش زیان‌های ناشی از آن، طی تصمیمی یکپارچه از سال ۲۰۰۸ میلادی و به‌صورت تدریجی طی پنج سال، تعطیلات پایان هفته خود را از پنج‌شنبه و جمعه، به جمعه و شنبه تغییر دادند.»

او از علی خامنه‌ای خواسته است که «دستور فرمایند تدابیری اتخاذ شود تا مراتب فوق به نحو مقتضی حل‌وفصل شده و روز شنبه به‌ جای پنج‌شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل رسمی پذیرفته شود.»

صمد حسن‌زاده در ادامه هشدار داده است: «تنها از کانال کاهش تجارت با پنج شریک عمده تجاری کشور یعنی چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند، خسارتی معادل با ۸.۳ میلیارد دلار به کشور وارد خواهد ساخت.»

عباس آرگون، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، نیز از طرف فعالان بخش خصوصی به تصمیم مجلس انتقاد کرده و اقدام مجلس را «نوعی تحریم داخلی» توصیف کرده است.

مسئله افزایش تعطیلات آخر هفته در ایران سال‌هاست که مطرح است، و از سال گذشته در مجلس نیز جدی‌تر مطرح شده است.

اما تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل از همان ابتدا اعتراض برخی از نمایندگان اصولگرا از جمله مصطفی میرسلیم را به دنبال داشت. میرسلیم حتی در یک توییت به «دفاع از تعطیلی روز شنبه مانند اسرائیل» اعتراض کرد.

بر اساس تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس، ساعات کاری هفته در ایران از ۴۴ به ۴۰ ساعت کاهش می‌یابد.

در سال‌های گذشته، تحقیقات پرشمار نشان داده است که افزایش ساعت کار در هفته لزوما به معنای بالا رفتن بهره‌وری نیست. نتایج مطالعاتی که توسط «هاروارد بیزنس ریویو» منتشر شده نشان می‌دهد کاهش ساعات کاری از هشت ساعت به شش ساعت در روز در بهره‌وری کاری و احساس رضایت کارمندان موثر است.

با استفاده از تابناک،‌ ایرنا و رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب.

مدیر ناسا: چین از برنامه فضایی غیرنظامی برای مخفی کردن اهداف نظامی استفاده می‌کند

بیل نلسون، رئیس آژانس فضایی آمریکا، می‌گوید ایالات متحده باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید
بیل نلسون، رئیس آژانس فضایی آمریکا، می‌گوید ایالات متحده باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید

رئیس آژانس فضایی آمریکا، ناسا، می‌گوید: چین در حال تقویت قابلیت‌های فضایی خود است و از برنامه غیرنظامی‌اش برای پنهان کردن اهداف نظامی خود استفاده می‌کند و هشدار داد که واشینگتن باید در این زمینه هوشیار باشد.

بیل نلسون روز چهارشنبه ۲۹ فروردین به کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان برای سال مالی ۲۰۲۵ گفت: «چین به‌ویژه در ۱۰ سال گذشته گام‌های فوق‌العاده‌ای برداشته، اما اقدامات آن‌ها بسیار بسیار محرمانه است».

او افزود: «ما معتقدیم که بسیاری از برنامه‌های فضایی به اصطلاح غیرنظامی آن‌ها یک برنامه نظامی است. و من فکر می‌کنم، ما در واقع در یک مسابقه هستیم».

در حال حاضر، سه کشور آمریکا، چین و روسیه قدرت‌های اصلی فضایی به شمار می‌روند که هریک نیروی فضایی خاص خود را دارند که قابلیت‌های جنگی برای نیروهای نظامی آن‌ها در زمین، دریا و هوا فراهم می‌کند.

در پی حمله روسیه به اوکراین در پنجم اسفند ۱۴۰۰، موقعیت این کشور در فضا به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی و همچنین ناکامی در فرستادن سفینه به ماه تضعیف شده است و رقابت اصلی در فضا هم‌اکنون بین آمریکا و چین جریان دارد.

مدیر ناسا در ادامه اظهارات خود گفت که امیدوار است پکن «به خود بیاید و درک کند که فضای غیرنظامی برای استفاده‌های صلح‌آمیز است، اما ما چنین چیزی را از چین ندیده‌ایم».

به گفته آقای نلسون، «آمریکا باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید، زیرا هر دو کشور مأموریت‌های ماه را دنبال می‌کنند».

او ابراز نگرانی کرد که اگر چین ابتدا در ماه فرود آید، می‌تواند بگوید: «خوب، این‌جا قلمرو ماست، شما بیرون بمانید».

ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۶ در قالب ماموریت «آرتمیس ۳» است. چین می‌گوید امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ انسان را در سطح ماه فرود بیاورد.

هدف نهایی برنامه آرتمیس آمریکا که ده‌ها کشور در آن مشارکت دارند، استقرار یک پایگاه در ماه برای استخراج منابع طبیعی احتمالی در این قمر و همچنین انجام ماموریت‌های فضایی به مریخ است.

مدیر ناسا می‌گوید مطمئن است که آمریکا «کرانه جهانی» خود را در اکتشافات فضایی از دست نخواهد داد.

او افزود: «اما شما باید واقع‌بین باشید. چین واقعاً پول زیادی خرج آن کرده است و آن‌ها فضای زیادی در بودجه خود برای رشد دارند».

پکن در اوایل سال ۲۰۲۲ سند «چشم‌انداز» برنامه فضایی خود را منتشر کرد که در آن دنبال کردن برنامه‌هایی برای نسل بعدی فضاپیماهای سرنشین‌دار، فرود انسان بر روی ماه، استقرار یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی در ماه، کاوشگر سیارک‌ها و کاوش در اعماق فضا مورد تأکید قرار گرفته است.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG