لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

دو فضانورد با «اسپیس‌ایکس» از خاک آمریکا راهی مدار شدند


برای اولین بار پس از ۹ سال، فضانوردان آمریکایی با یک فضاپیما خصوصی از خاک آمریکا به فضا رفتند.
برای اولین بار پس از ۹ سال، فضانوردان آمریکایی با یک فضاپیما خصوصی از خاک آمریکا به فضا رفتند.

فضاپیمای حامل دو فضانورد آمریکایی سرانجام روز شنبه ۱۰ خرداد از ایالت فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد و پس از طی کردن مراحل اولیه، بدون مشکل در حال رفتن به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

موشک دومرحله‌ای فالکون ۱۹، ساخت شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس، رأس ساعت ۳:۲۲ دقیقه عصر شنبه به وقت شرق آمریکا به فضا پرتاب شد.

جیم برایدنستاین، مدیر هوانوردی و فضا (ناسا)، با بازنشر ویدئوی لحظه پرتاب در توئیترش نوشت: «برای اولین بار پس از ۹ سال، فضانوردان آمریکایی را با موشک آمریکایی از خاک آمریکا به فضا اعزام کردیم».

دقایقی پس از پرتاب موشک، بخش‌هایی از آن در دو مرحله جدا شد و بدون مشکل و طبق برنامه در سواحل اقیانوس اطلس فرود آمد.

کپسول «دراگون کرو» که حامل دو فضانورد کهنه‌کار به نام‌های داگلاس هِرلی و رابرت بِنکن است قرار است پس از سفری ۱۹ ساعته به ایستگاه فضایی بین‌المللی ملحق شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که برای دومین بار در روزهای اخیر به مرکز فضایی کندی در فلوریدا رفته بود پس از پرتاب فضاپیما با اشاره به اینکه «واقعا کار ویژه‌ای بود» گفت: «استعداد واقعی، نبوغ واقعی. هیچ‌کس بخوبی ما این کار را نمی‌کند».

پرتاب این فضاپیما قرار بود روز چهارشنبه انجام گیرد اما حدود ۱۷ دقیقه قبل از پرتاب به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی متوقف شد.

پرتاب روز شنبه نیز به دلیل شرایط جوی با تردیدهایی روبه‌رو بود و مدیر ناسا احتمال لغو دوباره را ۵۰ درصد اعلام کرده بود.

شرکت «اسپیس اکس»، متعلق به ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی و مدیر خودروسازی تِسلا، در قراردادی ۶.۲ میلیارد دلاری با ناسا متعهد شده است شش فضاپیما به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.

استفاده از فضاپیماهای ناسا موسوم به«شاتل فضایی» در سال ۲۰۱۱ متوقف شد و اکنون پس از ۹ سال بار دیگر پرتاب فضاپیما از خاک آمریکا صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG