لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

شیوع دوباره ویروس کرونا در ۱۴ استان ایران


مقامات جمهوری اسلامی تصمیم جدیدی درباره شروع محدودیت‌های احتمالی اعلام نکرده‌اند
مقامات جمهوری اسلامی تصمیم جدیدی درباره شروع محدودیت‌های احتمالی اعلام نکرده‌اند

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد با مرگ ۶۳ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر، طبق آمار رسمی، شمار قربانیان این بیماری در ایران به ۸۱۳۴ رسید.

کیانوش جهانپور، روز جمعه، ۱۶ خرداد از «افزایش نسبی» شمار قربانیان در ایران، ابراز نگرانی کرده و گفته امیدوار است این روند افزایشی، «استثنایی» باشد.

او همچنین وضعیت استان خوزستان را «همچنان قرمز» عنوان کرد و گفت که استان‌های هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان های شرقی و غربی در وضعیت هشدار قرار دارند.

از سوی دیگر، خبرگزاری تسنیم علاوه بر هفت استانی که سخنگوی وزارت بهداشت به آن اشاره کرده، گزارش داده است که در استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، بوشهر و همدان نیز شاهد «شروع موج دوم» کرونا هستیم.

محمد حسین‌پور، معاون دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، وضعیت این استان را «بسیار بحرانی و شکننده» خوانده و خواستار اعمال مجدد برخی محدودیت‌ها شده است.

با وجود اعلام گزارش‌های نگران‌کننده درباره وضعیت کرونا در ۱۴ استان، مسئولان دولت ایران تاکنون درباره تصمیم‌گیری درباره اعمال دوباره محدویت‌ها اظهارنظر نکرده‌اند.

شناسایی ۲۸۸۶ بیمار جدید در ۲۴ ساعت

کیانوش جهانپور در نشست خبری امروز همچنین خبر داد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شده و شمار رسمی مبتلایان به ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر رسیده است.

به گفته آقای جهانپور از بین مبتلایان جدید، ۵۲۷ مورد بستری و ۲۳۵۹ نفر (حدود ۸۲ درصد) از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بوده‌اند.

این مقام وزارت بهداشت در عین حال آمار رسمی بهبودیافتگان کرونا در ایران را ۱۲۹ هزار و ۷۴۱ نفر اعلام کرد و اضافه کرد که ۲۵۷۳ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

آمار وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در ایران در حالی منتشر می‌شود که پیش از این برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر وزارت بهداشت را به پنهانکاری درباره آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا متهم کرده‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیش از این در گزارشی تعداد جان‌باختگان را دو برابر و تعداد مبتلایان را ۸ تا ۱۰برابر آمار وزارت بهداشت برآورد کرده بود.

هشدار مقام‌های وزارت بهداشت: خوش‌خیال نباشید

به گزارش ایرنا، مینو محرز، عضو کمیته مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز روز جمعه ۱۶ خرداد، هشدار داد که در صورت رعایت‌نشدن نکات بهداشتی و خودداری از استفاده از ماسک توسط مردم، ویروس کرونا در ایران دوباره شیوع می‌یابد.

وی همچنین تأثیر گرم‌شدن هوا در قطع چرخه انتقال ویوس کرونا را رد کرد و گفت در گرمای وحشتناک خوزستان شاهد همه‌گیری آن بودیم.

خانم محرز در عین حال درباره ادامه شیوع در پاییز و بازشدن مدارس گفت که در آن صورت، «پخش‌کنندگان ویروس همین نوجوانان و جوانان خواهند بود، زیرا نوع بدون علامت ویروس را می‌گیرند و ناقل هستند.»

حمید سوری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، نسبت به عواقب «خوش‌خیالی کاذب» در کنترل کرونا هشدار داد.

وی گفت: «خوش‌خیالی ناشی از کنترل همه‌گیری و عادی جلوه دادن شرایط، موجب شده برخی شهرهای به‌اصطلاح سفید هم رنگی شوند.»

مقام‌های وزارت بهداشت و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در هفته‌های اخیر و پس از بازشدن کسب‌و‌کارها بارها گفته‌اند که خود مردم باید از خود مراقبت کنند.

XS
SM
MD
LG