لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

افزایش مخالفت‌ها از سراسر جهان با طرح دولت نتانیاهو برای انضمام کرانه باختری


هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان

سه هفته مانده به موعدی که نخست وزیر اسرائیل برای آغاز روند الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک کشورش تعیین کرده، هشدارها از سراسر جهان در مورد عواقب این اقدام افزایش یافته است.

هم‌زمان با ابراز نگرانی هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در سفر به اسرائیل از انضمام و عواقب آن برای فلسطینیان و منطقه، وزیران خارجه اردن، ترکیه، سازمان کنفرانس اسلامی و سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل در بیانیه‌هایی‌ از اقدام قریب‌الوقوع اسرائیل انتقاد کردند.

دولت جدید بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که روند الحاق دره اردن و مناطقی از کرانه باختری را که یهودی‌نشین‌ها به روی آن ساخته شده‌اند، از روز ۱۱ تیر آغاز خواهد کرد.

طرح صلح آمریکایی «معامله قرن» این مناطق را که حدود ۳۰ درصد از کرانه باختری است، در دست اسرائیل باقی می‌گذارد.


وزیر خارجه آلمان به عنوان اولین دیپلمات بین‌المللی که در پی تشکیل دولت جدید اسرائیل به این کشور سفر کرد، روز چهارشنبه، ۲۱ خرداد در اورشلیم گفت الحاق مناطق فلسطینی «مغایر با حقوق و قوانین بین‌المللی» است.

هایکو ماس در نشست خبری در وزارت خارجه اسرائیل گفت دولت برلین از این اقدام «صادقانه نگران است».

آقای ماس خواهان ازسرگیری مذاکرات اسرائیل با فلسطینیان شد و بر میانجی‌گری آلمان بین طرفین این نزاع در دوران ریاست کشورش بر شورای امنیت که از ۱۱ تیر، دقیقا همزمان با موعد اسرائیل برای الحاق آغاز می‌شود، ابراز آمادگی کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت، وزیر خارجه آلمان در دیدارهای جداگانه با نخست وزیر و وزیران خارجه و دفاع اسرائیل گفت که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا بر اقدامات تنبیهی علیه اسرائیل در صورت عملی شدن الحاق تاکید دارند.

با وجود این، آقای ماس اشاره‌ای به احتمال تحریم اسرائیل از سوی آلمان نکرد.

بر اساس تحلیل رسانه‌های آلمان، دولت برلین به دلیل پذیرش مسئولیت هولوکاست، در حفظ مناسبات ویژه خود با اسرائیل تلاش دارد و حاضر نیست با «زبان تهدید» با اسرائیل سخن بگوید.

به گزارش وای‌نت، ژنرال گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، به همتای آلمانی خود گفت که تصمیم به عملی شدن الحاق هنوز نهایی نیست.

اما دفتر نخست وزیری اسرائیل در پی دیدار بنیامین نتانیاهو با هایکو ماس در بیانیه‌ای نوشت که «هر طرح واقع‌گرایانه باید متضمن به رسمیت شناختن واقعیت وجودی شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در اراضی باشد و این توهم را ایجاد نکند که گویا می‌توان افراد را از خانه‌های‌شان بیرون راند».

اشاره بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو به زندگی حدود نیم میلیون اسرائیلی در ده‌ها شهرکی است که در ۵۳ سال تسلط بر کرانه باختری ساخته شده است.

اسرائیل به آقای ماس اجازه نداد که برای دیدار با سران تشکیلات فلسطینی به رام‌الله در فاصله ده دقیقه‌ای از اورشلیم برود؛ رسانه‌های اسرائیل پیشتر گزارش کرده بودند که دولت این کشور به وزیر خارجه آلمان گفته بود که اگر به حضور در رام‌الله اصرار کند، اسرائیل او را نخواهد پذیرفت.


وزیر خارجه آلمان که بعد از سفر چند ساعته به اورشلیم وارد امان، پایتخت اردن شد، در نشست با ایمن الصفدی، وزیر خارجه آن کشور از طریق ویدئویی با محمد الاشتیه، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی گفت‌وگو کرد.

هایکو ماس از آقای الاشتیه خواست که رهبری فلسطینی پیشنهادهایی مشخص را برای ازسرگیری مذاکرات با اسرائیل ارائه کند.

وزیر خارجه اردن در نشست خبری با همتای آلمانی گفت اقدام اسرائیل در الحاق «بی‌پاسخ نخواهد ماند». پادشاه اردن پیشتر گفته است که تحقق برنامه اسرائیل به «واکنشی سخت» از سوی اردن منجر خواهد شد.

همچنین مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، یکی از معدود کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که با اسرائیل مناسبات کامل سیاسی دارد، روز چهارشنبه در نشست مجازی وزیران خارجه این سازمان، با تکرار هشدار کشورش به اسرائیل، گفت الحاق اراضی فلسطینی به منزله «عبور از خط قرمز» است و کشورهای جهان اسلام باید واکنش قدرتمند و واحدی در این باره نشان دهند.

سازمان کنفرانس اسلامی در نشست ویدئو کنفرانسی وزیران خارجه ۵۷ کشور عضو به درخواست فلسطینیان، به اسرائیل «هشدار» داد که الحاق به مفهوم لغو «تمامی قراردادها و پیمان‌ها» و خاتمه تلاش‌ برای حل نزاع از راه مذاکره خواهد بود.

سازمان کنفرانس اسلامی از شورای امنیت خواست «با عمل به مسئولیت خود در حفظ حقوق فلسطینیان، هیچ‌گونه تغییر در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت نشناخته و گام‌های ضروری را جهت رویارویی با الحاق از طریق وادار کردن اسرائیل به توقف اقداماتش، بردارد».

خانم رتنو مارسودی، وزیر خارجه اندونزی، نیز در روزهای گذشته با ارسال نامه برای ۳۰ دولت از آنها خواست تا الحاق سرزمین‌ها از سوی اسرائیل را رد کنند.

اما هشدارها به اسرائیل در خصوص انضمام ۳۰ درصد از کرانه باختری، به کشورهای مسلمان و عرب یا آلمان محدود نشده است؛ مارتین ایندیک، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل، الحاق و عواقب آن را به منزله «پرتگاه» برای صلح و نیز برای امنیت اسرائیل نامید.

در همین زمینه جروزالم پست نوشت، ایپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، به کنگره «چراغ سبز» نشان داده که مجاز به انتقاد از اسرائیل در موضوع الحاق است، اما کمک‌های سالیانه نظامی و مالی آمریکا به اسرائیل را تهدید نکند.

اما به گزارش وای‌نت، آدم هریس، سخنگوی ایپک، با «تکذیب» این گزارش گفت ایپک «نمایندگان کنگره را به انتقاد از اسرائیل تشویق نمی‌کند و وظیفه‌اش تقویت روابط میان این دوکشور هم‌پیمان است»

بر اساس یک «طرح تقابلی» که این هفته از سوی نخست وزیر تشکیلات فلسطینی ارائه شد، حکومت خودگردانی موجودیت کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را با برخی تغییرات جزئی در مرزها اعلام خواهد کرد.

محمد الاشتیه سه‌شنبه گفته بود این طرح «پاسخی» به الحاق و «معامله قرن» آمریکایی است.

رسانه‌های فلسطینی اعلام کرده‌اند که شمار زیادی از کشورها به حکومت خودگردانی گفته‌اند که آماده پذیرش این طرح هستند.

ده‌ها دولت جهان از سال‌ها پیش کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند اما منتظر اعلام استقلال آن هستند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دولت نتانیاهو الحاق سه شهرک بزرگ یهودی‌نشین معله ادومیم، اریئل و گوش عتصیون را در مرحله نخست به خاک خود منضم خواهد کرد.

از سوی دیگر سران یهودی‌نشین‌ها که در روزهای گذشته دیدارهای متعددی با بنیامین نتانیاهو داشته‌اند، از او خواسته‌اند از تصمیم خود در مورد انضمام عقب‌نشینی نکند.

نخست وزیر اسرائیل وجود دولت حامی دونالد ترامپ در آمریکا را «فرصتی که برای الحاق از دست نخواهد داد» نامیده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ماه گذشته در سفر به اسرائیل گفت که الحاق «یک تصمیم اسرائیلی» است.

XS
SM
MD
LG