لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

هشدار اردن درباره پیامدهای طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل


سربازان اسرائیلی در نزدیکی الخلیل در کرانه باختری، ۱۳ مه ۲۰۲۰
سربازان اسرائیلی در نزدیکی الخلیل در کرانه باختری، ۱۳ مه ۲۰۲۰

پس از آن‌که نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد کشورش «فرصت تاریخی الحاق کرانه باختری را از دست نمی‌دهد، اردن به اسرائیل هشدار داد که این اقدام «عواقبی فاجعه‌بار» در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اَیمن الصَفَدی، وزیر خارجه اردن، چهارشنبه ۷ خرداد در گفت‌وگو با نیکلای ملادنوف، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه، افزود که جامعه جهانی نمی‌تواند در برابر برنامه اسرائیل برای الحاق ساکت بماند و باید به «اقدام فوری» دست بزند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه این هفته و یک روز بعد از آغاز به کار دولت جدیدش گفته بود الحاق در اولویت دستور کار این دولت است.

آقای نتانیاهو روز یازدهم تیر را برای آغاز رسمی الحاق تعیین کرد و گفت این تاریخ تغییر نمی‌کند.

هم‌زمان، به گزارش جروزالم پست، سران سازمان آزادیبخش فلسطین روز گذشته با تأیید تصمیم محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، از «پایان تمامی توافق‌های پیشین ساف با اسرائیل، شامل پیمان اسلو و توافق همکاری‌های امنیتی» خبر دادند.

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی ساف، پیش از جلسه سران این سازمان گفت که تنها یک ائتلاف جهانی می‌تواند مانع از عملی شدن برنامه اسرائیل برای الحاق شود. به گفته عریقات، اسرائیل با تکیه به آمریکا اصرار به الحاق دارد.

آقای عریقات همچنین گفت که تشکیلات خودگردان مذاکراتی را با کشورهای متعدد آغاز کرده است به‌منظور تشکیل ائتلافی بین‌المللی که به الحاق «نه» بگوید و تصمیمات «تنبیهی» علیه اسرائیل اتخاذ کند.

محمد الاشتیه، نخست‌وزیر حکومت فلسطینی، نیز روز گذشته گفته بود که همکاری‌ نیروهای امنیتی این تشکیلات با اسرائیل عملاً متوقف شده و رهبری فلسطینیان در مقابله با تصمیم اسرائیل «جدیت دارد».

به نوشته هاآرتص، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در نشست اخیر فرماندهان ارتش، ضمن صدور فرمان آماده‌باش، گفت استقرار شمار بیشتری از نظامیان در کرانه باختری برای رویارویی با دور تازه‌ای از تظاهرات اعتراضی فلسطینیان ضروری است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز چهارشنبه‌شب گزارش داد که ارتش و نهادهای امنیتی این کشور با پیش‌بینی این‌که عملی شدن الحاق، به تنش‌های دامنه‌دار منجر خواهد شد، برای رویارویی فعالانه آماده می‌شوند.

بر اساس این گزارش، ارتش و سازمان امنیت اسرائیل در روزهای اخیر و پیش از الحاق، شماری از‌ فعالان فلسطینی در کرانه باختری را که ممکن است در رهبری ناآرامی‌های احتمالی دخیل باشند، بازداشت کرده‌اند.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی، هفته گذشته در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل گفته بود که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، به «برخورد سخت» کشورش با اسرائیل و فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطینی منجر خواهد شد و هرج و مرج و تشدید خشونت در منطقه را در پی خواهد آورد.

سران بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز در روزهای گذشته با فرستادن نامه‌های جداگانه به نخست‌وزیر اسرائیل از او خواسته‌اند از عملی کردن این برنامه دوری کند.

غیر از آمریکا، بیشتر اعضای سازمان ملل تسلط اسرائیل بر کرانه باختری را که نتیجه جنگ ۵۳ سال پیش در منطقه بود، «غیرقانونی» می‌دانند و برای خاتمه نزاع ده‌ها ساله اسرائیلی- فلسطینی از تشکیل کشور فلسطینی با پایتختی شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم حمایت می‌کنند.

یهودی‌نشین‌هایی که اسرائیل از جنگ ۱۹۶۷ تا به حال در کرانه باختری ساخته، تا ۳۰ درصد از این اراضی را دربرمی‌گیرد. اما طرح سیاسی آمریکا با نام «معامله قرن» پیشنهاد کرده که این مناطق در دست اسرائیل بماند.

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در پی سفر دو هفته پیش به اسرائیل تأکید کرد که الحاق یک تصمیم داخلی اسرائیل است و فلسطینیان نمی‌بایست میز مذاکرات را ترک می‌کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رون درمر، سفیر این کشور در واشینگتن، در روزهای اخیر به دولت نتانیاهو گفته بود که احتمال عدم ابقای دونالد ترامپ در انتخابات پاییز آمریکا به مفهوم از دست رفتن فرصت تاریخی برای الحاق یهودی‌نشین‌ها به خاک اسرائیل است.

XS
SM
MD
LG