لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

هواپیمایی ماهان روایت خلبان از حمل «۷ تن بار ممنوعه به سوریه» را جعلی خواند


تایید استفاده از هواپیماهای مسافربری برای حمل تجهیزات نظامی به معنای استفاده از سپر انسانی است که مقررات بین‌المللی آن را ممنوع کرده
تایید استفاده از هواپیماهای مسافربری برای حمل تجهیزات نظامی به معنای استفاده از سپر انسانی است که مقررات بین‌المللی آن را ممنوع کرده

شرکت هواپیمایی ماهان در اطلاعیه‌ای، ادعای مطرح شده توسط یکی از خلبان‌های منسوب به خود در مورد حمل «۷ تن بار ممنوعه به سوریه» با همراهی قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس را «جعلی و داستان‌پردازی» خواند و گفت از طریق مجامع قضایی این ادعا را پی‌گیری خواهد کرد.

امیر اسداللهی، خلبان منسوب به ماهان ایر روز ۲۹ خرداد ماه به وبسایت «هیأت رزمندگان اسلام» در یادآوری خاطراتش از قاسم سلیمانی تایید کرد که انتقال «بار ممنوع» به سوریه با هواپیمای مسافربری صورت می‌گرفت.

اسداللهی به این وبسایت زیر نظر سپاه پاسداران گفت در خرداد سال ۹۲ او هدایت یک هواپیمای مسافربری با «تقریبا ۲۰۰ مسافر» را بر عهده داشت که حامل «هفت تُن بار ممنوعه به سمت دمشق» بود و قاسم سلیمانی نیز در کابین خلبان حضور داشت.


آمریکا مهر ماه سال ۹۰ شرکت هواپیمایی ماهان را به دلیل کمک به سپاه و حمل مخفیانه سلاح و نیرو به سوریه تحریم کرد. همان زمان مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و از اقدام آمریکا به شدت انتقاد کردند.

این شرکت دوباره در سال ۲۰۱۹ به اتهام حمل‌ونقل غیرقانونی تسلیحات کشتار جمعی تحت قوانین سازمان ملل، هدف تحریم آمریکا قرار گرفت.

نام شرکت هواپیمایی ماهان در سال‌های اخیر با چهار مورد گره خورده است: نقص شدید مقررات ایمنی که باعث شد پروازهای این شرکت مدتی در اروپا ممنوع شود، همکاری نزدیک با سپاه پاسداران برای جابه‌جایی نیرو و تجهیزات در منطقه، حمل طلا از ونزوئلا و سرانجام عدم توقف پروازهایش به چین در اوج بحران کرونا.

روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان روز جمعه ٣٠ خرداد در کانال تلگرامی خود اظهارات اسداللهی را «دست‌مایه رسانه‌های خبری بیگانه خواند تا بدین وسیله هواپیمایی ماهان و خدمات این شرکت را مورد حمله و تاخت و تاز قرار دهند».

این شرکت مدعی شده ماهان شرکتی خصوصی است و کلیه پروتکل‌ها و قوانین صنعت هوایی داخلی و خارجی را رعایت می‌کند.

تایید استفاده از هواپیماهای مسافربری برای حمل تجهیزات نظامی به معنای استفاده از سپر انسانی است که بر اساس مقررات بین‌المللی ممنوع است.

ماهان می‌گوید «تا امروز حتی یک مورد تخلف بر علیه هواپیمایی ماهان در هیچ نقطه‌ای از جهان ثبت و اعلام نشده است، بلکه با کلی‌گویی و انتساب اتهامات واهی سعی بر تحریم و تخریب نموده‌اند».


این شرکت گفته است با توجه به مرگ قاسم سلیمانی بعید نیست عده‌ای بخواهند با «جعل حکایت و طرح داستان‌های خیالی برای خود شهرتی دست و پا کنند. این قرائت خوش‌بینانه از نقل چنین حکایت‌های کذبی است؛ وا اسفا اگر درهم راستایی و هم داستانی با دشمنان کشور و به منظور مستندسازی تخلف شرکت هواپیمایی ماهان باشد تا برای تحریم‌های جدید مورد بهره‌برداری قرار گیرد یا ماهان را شرکتی نظامی معرفی نماید و اعتماد عمومی را خدشه‌دار کند».

منابع: شبکه‌های اجتماعی، رادیو فردا. ف.ق

XS
SM
MD
LG