لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

دولت «وفاق ملی» لیبی: مصر بر طبل جنگ می‌کوبد


ژنرال عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر
ژنرال عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر

گزارش‌ها حاکی از «خشم گسترده» مقام‌های دولت «وفاق ملی» لیبی از سخنان ژنرال عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، است.

فرمان آماده‌باش ژنرال عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، به ارتش کشورش جهت «اجرای ماموریت‌های داخلی و خارجی» که آمادگی عملی مصر برای دخالت به سود نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در لیبی تعبیر شده، تنش در آسیای غربی و شمال آفریقا را تشدید کرده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، عبدالرحمن شاطر، از مقام‌های دولت «وفاق ملی» که از سوی سازمان ملل در لیبی به‌رسمیت شناخته می‌شود در واکنش به این اقدام رئیس جمهوری مصر گفته است که «او بر طبل جنگ می‌کوبد.»

از یکسو هم‌زمان با خشنودی خلیفه حفتر از فرمان عبدالفتاح سیسی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از موضع مصر حمایت کردند و از سوی دیگر، تنش میان مصر و ترکیه آشکارتر شد.

عبدالفتاح سیسی در سال‌های گذشته نیز حامی ژنرال خلیفه حفتر شناخته می‌شد اما این نخستین بار است که به صراحت از آمادگی برای دخالت «مستقیم» در لیبی سخن می‌گوید؛ مصر مرز طولانی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتری با لیبی دارد.

ژنرال سیسی که حکومت محمد مُرسی، نماینده اخوان‌المسلمین در مصر را برکنار کرد، تقویت دولت «وفاق ملی»، یعنی دولتی در لیبی را که مورد حمایت ترکیه باشد، نظر به همراستا بودن ترکیه با اخوان‌المسلمین، تحمل نمی‌کند.

ژنرال حفتر از حمایت مصر، امارات متحده عربی، روسیه و تا حدی اردن، برخوردار است در حالی که «دولت قانونی» فائز سراج، ضمن تکیه به حمایت سازمان ملل متحد، همچنان مورد پشتیبانی ترکیه، قطر و ایتالیا است.

به گزارش رویترز، آقای سیسی شنبه ۳۱ خرداد با «هشدار» نسبت به دخالت نظامیان و سایر نیروهای وفادار به فائز سراج برای تسلط بر شهر سرت و منطقه جفره در لیبی، این امر را از نظر مصر «خط قرمز» نامید.

به گفته عبدالفتاح سیسی، که در بازدید از پایگاه نیروی هوایی سید برانی در غرب کشورش سخن می‌گفت، «مشروعیت» مصر برای دفاع از مرزهای غربی با لیبی، جهت بازگرداندن ثبات و آتش‌بس، باید برای همگان روشن باشد.

رئیس جمهوری مصر با تأکید بر این‌که کشورش دارای یکی از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه است، گفت این ارتش تهدید نمی‌کند اما به اصول خود «ایمان دارد».

او گفت، کشورش قبلاً تلاش کرده بود از دخالت خودداری کند اما اکنون «شرایط تغییر کرده است».

آقای سیسی همچنین از آمادگی کشورش برای تأمین سلاح و تعلیم نظامی قبائل منطقه‌ای در لیبی برای «دفاع در برابر تروریست‌ها» سخن گفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروی هوایی مصر از جمله در پایگاه سیدی برانی برای اجرای فرمان رئیس جمهوری کشورشان به حالت آماده‌باش درآمده است.

با آغاز جنگ‌های داخلی لیبی پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی در ۹ سال پیش، این کشور پهناور شمال آفریقا که منابع نفتی غنی دارد، گرفتار نبردهای سهمگین میان دو حکومت رقیب؛ یکی دولت «وفاق ملی» به رهبری فائز سراج در غرب با پایتختی طرابلس و دیگری «ارتش ملی» به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر در شرق کشور است.

محمد عمری زیاد، عضو شورای ریاستی و وزیر آموزش در دولت «وفاق ملی» به رهبری فائز سراج که سازمان ملل آن را «دولت قانونی» شناخته، سخنان رئیس جمهوری مصر را «اعلان جنگ» نامید و ترسیم «خطوط قرمز» از سوی مصر را رد کرد.

آماده‌باش مصر برای دخالت در لیبی پس از یک دوره تشدید حمایت‌های ترکیه از نیروهای فائز سراج صادر شده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، شنبه شب گفت نیروهای ژنرال حفتر با نادیده گرفتن فراخوان‌های پیشین برای انتخاب راه مسالمت، «تجاوزگری را تشدید کرده‌اند».

به گفته آقای اوغلو، ژنرال حفتر «محکوم به شکست است».

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز گفت که آتش‌بس به خروج نیروهای ژنرال حفتر از سرت منوط است.

اشاره این سخنگو به طرح اخیر مصر برای برقراری آتش‌بس در لیبی برای تشکیل شورای رهبری منتخب است که آمریکا، مصر و امارات از آن استقبال کرده بودند.

با حمایت صریح‌تر ترکیه و بعد از دیدار اخیر فائز سراج با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا، نظامیان تحت فرمان سراج در اکثر عملیات هفته‌های اخیر دست بالای خود را حفظ کرده‌اند.

ترکیه در دوره اخیر کمک هوایی به نیروهای سراج را افزایش داده و از جمله پهپاد در اختیار آنان قرار داده‌است.

نیروهای فائز سراج در روزهای گذشته پیشروی به سوی بندر سرت را آغاز کرده‌اند تا این بندر را نیز از کنترل نیروهای خلیفه حفتر خارج کنند.

نظامیان وفادار به فائز سراج در دوره اخیر توانسته‌اند با تسلط بر تأسیسات و حوزه‌های نفتی بیشتری در شرق لیبی، حکومت خلیفه حفتر را از بخش مهمی از درآمدهایش، محروم کنند.

پس از تلاش ناکام سال گذشته نیروهای حفتر برای کنترل طرابلس، دخالت عوامل خارجی در لیبی تشدید شده‌است.

در این میان، یک نماینده ارشد ژنرال حفتر در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه اسرائیل هیوم، که حامی دولت بنیامین نتانیاهو است، خواهان حمایت اسرائیل شده و گفته بود که لیبی پس از جنگ می‌تواند با اسرائیل همکاری کند. از واکنش دولت اسرائیل به این خواسته خبری منتشر نشد.

ترکیه با نظر داشتن به آینده لیبی، آبان سال گذشته توافقی را با حکومت فائز سراج امضا کرد که با وجود مخالفت‌های مصر، یونان و قبرس، ترکیه از امتیاز دسترسی به منابع مهم اقتصادی در حوزه مدیترانه برخوردار می‌شود و تأکید کرده که جستجوی منابع طبیعی را در این حوزه به زودی آغاز می‌کند.

نشستی که قرار بود هفته گذشته میان وزیران خارجه ترکیه و روسیه با تمرکز بر لیبی برگزار شود، در آخرین لحظه به تعلیق افتاد.

XS
SM
MD
LG