لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

نرخ دلار با رکوردی بی‌سابقه به محدوده ۲۰ هزار تومان رسید


برخی گزارش‌ها حاکی از رسیدن نرخ دلار آمریکا به ۲۰ هزار تومان هستند که می‌تواند بیشترین میزان ارزشش در تاریخ ایران به‌شمار بیاید.

امروز دوشنبه، دوم تیر، برابری دلار آمریکا و ریال ایران با ثبت رکورد بی‌سابقه‌ای در تاریخ مبادله ارزهای خارجی در ایران به محدوده ۲۰ هزار تومان رسید.

منابع غیررسمی رقمی بالاتر از ۲۰ هزار تومان گزارش می‌کنند و وب‌سایت‌های اعلام نرخ دلار نیز امروز ارقامی چون ۱۹ هزار و ۹۵۰ تومان را برای دلار درج کرده‌اند.

روز دوشنبه با ادامه افزایش قیمت ارزهای خارجی در ایران، ارزش ریال ایران به کمترین میزان در برابری‌اش مقابل دلار آمریکا رسید.

یورو، پول واحد اتحادیه اروپا هم با ثبت رکوردی تازه، ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. قیمت سکه طلا هم از ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فراتر رفت.

پیشتر خبرگزاری ایسنا از قول یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش داده است که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی برای توضیح دربارهٔ وضعیت بازار ارز به این کمیسیون فراخوانده شده‌اند.

در روزهای اخیر و پس از تصویب قطعنامه تنبیهی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، روند افزایش قیمت ارز و طلا در ایران شدت گرفته است.

قیمت ارز و سکه طی هفته‌های گذشته همواره با نوساناتی روند صعودی داشت، اما از زمان تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی در روز جمعه، روند صعودی قیمت ارز و سکه جهشی بوده است.

کارشناسان اقتصادی روز جمعه با اشاره به تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژنس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌بینی کرده بودند که بهای ارز بار دیگر در ایران جهش پیدا کند.

با این حال همزمان عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، با انتشار یادداشتی تلاش کرد چنین پیش‌بینی‌هایی را رد کند و وعده داد که این بانک «ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد».

رئیس بانک مرکزی ایران در یادداشت خود نوشت: «جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه بشود».

به نظر می‌رسد خود کشور نیز با کاهش ذخایر ارزی مواجه می‌شود. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده‌است ذخایر ارزی ایران در سال جاری میلادی نسبت به سال قبل ۱۹.۴ میلیارد دلار کاهش یابد و به ۸۵ میلیارد دلار برسد و در سال آینده میلادی نیز دوباره با افتی بالای ۱۶ میلیارد دلاری به ۶۹ میلیارد دلار سقوط کند.

در همین زمینه روز یکشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد بانک مرکزی باید به همه بدهکاران عمده برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اخطار داده و زمان پرداخت برای آنان مشخص شود و در صورت تخطی، با معرفی آنها به افکار عمومی و مراجع ذیصلاح، به تخلف آنها رسیدگی شود.

وی گفت در نتیجه تحریم‌ها نقل و انتقال ارز با دشواری همراه بوده و از سوی دیگر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا از جمله بسته شدن برخی از مرزها، واردات را هم دچار مشکل کرده‌است.

آمریکا در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و پس از آن نیز تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. جمهوری اسلامی، در مقابل، از اردیبهشت ۹۸، بتدریج تعهداتش ذیل برجام را کنار گذاشته و از سقف‌های تعیین‌شده در توافق هسته‌ای عدول کرده است.

دولت آمریکا با متهم کردن جمهوری اسلامی به «بی‌ثبات کردن منطقه»، «حمایت از تروریسم» و برای توقف «فعالیت‌های موشکی» آن، سیاست فشار حداکثری را در برابر حکومت ایران در پیش گرفته‌است.

هفته پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، گفت درآمد نفتی کشور از سالی ۱۰۰ میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار در سال گذشته رسید.

همچنین آمارهای گمرکی نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی کشور در زمستان پارسال نسبت به فصل مشابه سال ۹۷ حدود ۳۵ درصد و در دو ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی نسبت به دور مشابه پارسال ۴۸ درصد کاهش یافته است.

اسحاق جهانگیری با اینکه در آن سخنان به شدت از تحریم‌های آمریکا انتقاد کرد و عامل اصلی مشکلات اقتصادی را تحریم‌ها دانست اما چند روز پس از آن در تماسی تلفنی با نخست‌وزیر سوریه به او وعده کمک‌های بیشتری را داد.

XS
SM
MD
LG