لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

سفیر اسرائیل در سازمان ملل: جنگ‌افزار ایرانی به تازگی بدون مانع به لیبی هم می‌رسد


دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد
دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد

دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، می‌گوید که در شرایط کنونی منطقه نیز «تسلیحات ایرانی آزادانه و بی‌مانع جابه‌جا می‌شود».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل این سخنان را در آستانه نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا جهت دائمی کردن تحریم تسلیحاتی ایران بیان کرد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل این را نیز گفت که محموله‌های جنگ‌افزار ایران نه تنها «آزادانه» به سوی عراق، سوریه، لبنان و یمن برده می‌شود، بلکه جنگ‌افزار ایرانی به تازگی «بدون مانع» به لیبی می‌رسد.

به گفته وی، جنگ‌افزار ایرانی در دست شبه نظامیان و «گروه‌های تروریستی» در لیبی و کشورهای دیگر به جنگ‌ها و تنش‌ها کمک کرده است.

آقای دنون در سخنان خود در روز یکشنبه ۸ تیر با دادن «هشدار» به سازمان ملل در مورد عواقب پایان گرفتن دوره تحریم تسلیحاتی ایران، از شورای امنیت خواست «با نظری جامع به خطرات پیش‌رو در ارتباط با توان تسلیحاتی ایران، از تمدید نامحدود تسلیحاتی ایران حمایت کند».

این نخستین بار است که اسرائیل ایران را به نقل و انتقال جنگ‌افزار در لیبی نیز متهم می‌کند.

حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی و وزیر دفاع پیشین ایران، هفته گذشته گفت گزارش‌ها در مورد مداخله نظامی و تسلیحاتی ایران به سود ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای «ارتش ملی» لیبی «شایعات» است.

در همین حال، یک نماینده ژنرال حفتر هفته گذشته در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل، خواهان کمک اسرائیل به «ارتش ملی لیبی» در برابر نیروهای دولت رقیب «وفاق ملی» به فرماندهی فائز سراج در این کشور شده بود.

دنی دنون روز سه‌شنبه اضافه کرد که نقل و انتقالات نظامی ایران در ارتباط با لبنان و حمایت از توان تسلیحاتی حزب‌الله «نه تنها نقض‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ است بلکه قطعنامه‌های ۱۷۰۱ و ۱۵۵۹ شورای امنیت را هم پایمال می‌کند».

به گفته او، زرادخانه‌ای که ایران برای حزب‌الله برپا کرده، اکنون ۱۵۰ هزار موشک و راکت دارد که «قادر به هدف قرار دادن هر نقطه‌ای در اسرائیل است».

دوره پنج‌ساله تحریم دادوستد تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اواخر مهر امسال به پایان می‌رسد؛ آمریکا با وجود خروج از برجام، بر لزوم تحریم نامحدود معاملات جنگ‌افزار با ایران تأکید کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از ارائه پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر آمریکا در لزوم برقراری تحریم نامحدود تسلیحاتی ایران، سازمان ملل را به بازگشت دوباره سایر تحریم‌ها علیه ایران فراخوانده بود.

امیر حاتمی، وزیر دفاع، و حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در روزهای گذشته گفتند که ایران از آغاز روی کارآمدن جمهوری اسلامی زیر تحریم تسلیحاتی بوده و آموخته که در تأمین قوای دفاعی و تسلیحات مورد نیاز، به خود تکیه کند.

XS
SM
MD
LG