لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

هالک‌بانک ترکیه خواستار تعویق دادگاه خود در آمریکا تا سال ۲۰۲۲ شد


یک شعبه هالک بانک در استانبول
یک شعبه هالک بانک در استانبول

خبرگزاری رویترز گزارش داده وکیل هالک‌بانک ترکیه از رئیس دادگاه منهتن نیویورک درخواست به تعویق افتادن دادگاه رسیدگی به اتهامات این بانک تا مارس ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) کرده است.

این گزارش می‌گوید رابرت کری وکیل مدافع هالک‌بانک بدون هیچ توضیحی از ریچارد برمان رئیس دادگاه منهتن خواستار تشکیل جلسه استماع شده و آقای برمان نیز تا ۱۴ ژوئیه، دو هفته دیگر، فرصت داده که بانک ترکیه درخواست خود را رسما تحویل دهد.

هنوز زمان دادگاه رسیدگی به اتهامات هالک‌بانک تعیین نشده، اما رویترز می‌گوید آقای کری درخواست کرده است به خاطر «شیوع کرونا» و اینکه «بسیاری از شاهدان پرونده در خارج از آمریکا هستند» جلسه رسیدگی به پرونده این بانک در مارس ۲۰۲۲ برگزار شود.

طی روزهای گذشته پرونده این بانک که متهم به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، دوباره به مرکز توجه رسانه‌ها تبدیل شده است.

جان بولتون٬ مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا کتابی منتشر کرده و می‌گوید رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۸ طی یادداشتی به همتای آمریکایی خود گفته است هالک‌بانک بی‌گناه است و دونالد ترامپ قول داده در این پرونده مداخله کند.

آقای بولتون مدعی شده است ترامپ قول داده که با تغییر دادستانی‌ها مشکل حل خواهد شد.

به روایت وی، ترامپ به اردوغان گفته است تا زمانی که دادستان منصوب اوباما در منهتن نیویورک است، کاری نمی‌تواند بکند و بعدا کمک خواهد کرد.

ترکیه در واکنش به ادعای بولتون گفته است کتاب بولتون حاوی مطالبی گمراه‌کننده و اشتباه درباره مکالمات میان اردوغان و ترامپ است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه، ۳۰ خردادماه، بولتون را متهم کرد که در «آخرین» مقام رسمی خود نقش «خائن» را ایفا کرده و به اعتماد مردم و کشور آمریکا لطمه زده است.

او در توییتی که روز جمعه منتشر کرد، کتاب بولتون را مخلوطی از «مطالب نیمه درست تحریف شده، اباطیل و دروغ» توصیف کرده و گفت که «دروغ‌پراکنی» جان بولتون «تاسف‌آور و خطرناک» است.

با اینحال، جفری برمان دادستانی منهتن ۲۰ ژوئن، حدود ۱۰ روز پیش، اخراج شد.

آمریکا هالک بانک را به نقض تحریمهای ایران متهم کرده و آقای ریچارد برمان رئیس دادگاه منهتن قبلا نیز پرونده‌های مرتبطی با هالک‌بانک را بررسی کرده که شامل پرونده معاون رئیس هالک‌بانک نیز می‌شود.

اردیبهشت ۹۷، مهمت هاکان آتیلا، معاون رئیس هالک‌‌بانک به اتهام نقض تحریم‌های ایران به ۳۲ ماه زندان محکوم شد.

در این پرونده نام رضا ضراب نیز مطرح بود. آقای ضراب، تاجر ایرانی‌الاصل که متهم به نقل و انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار ارز و طلا برای دولت جمهوری اسلامی بود، به جرایم خود اعتراف کرد.

او اطلاعات خود را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داد و به عنوان شاهد در پرونده آقای آتیلا در دادگاه حاضر شد.

آقای ضراب گفت مقامات ارشد ترکیه در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط هالک بانک دست داشتند و این کارها با موافقت اردوغان انجام شد.

منابع: رویترز، رادیو فردا. ف.ق

XS
SM
MD
LG