لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

گوشی بالای ۳۰۰ یورو «دیگر در ایران ثبت نمی‌شود»


یک فروشگاه تلفن همراه در مشهد
یک فروشگاه تلفن همراه در مشهد

نهادهای وابسته به دولت ایران اعلام کرده‌اند که گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو دیگر ثبت نخواهند شد؛ با این حساب جلوی واردات موبایل‌های پرچمدار و برخی میان‌رده‌ها به ایران گرفته شده و این گوشی‌ها امکان استفاده از شبکه اپراتورهای موبایل در ایران را نخواهند داشت.

انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران دلیل گرفته شدن این تصمیم را «نداشتن ارز کافی» توصیف کرده است.

سایت زومیت که در زمینه تکنولوژی اطلاع‌رسانی می‌کند پیشی‌بینی کرده این طرح دست کم تا پایان سال جاری ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی همراه تهران به ایلنا گفته تصمیم گرفته شده، «هرچند هنوز ابلاغ نشده است».

با این طرح کاربران در ایران از دسترسی به فناوری‌های جدید در زمینه تلفن همراه محروم شده‌ و عملا مجبور به استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی یا دست چندم می‌شوند.

البته آن‌طور که انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشته سهم موبایل‌های بالای ۳۰۰ یورو ۱۵ درصد از بازار موبایل ایران است.

این انجمن اعلام کرده است اگر به واردکنندگان ارز کافی برای واردات موبایل تخصیص داده نشود پس نباید به صورت مسافری هم اجازه واردات داده شود چرا که قاچاق شکل می‌گیرد. به همین دلیل واردات حتی به صورت مسافری هم ممنوع شده است.

در نتیجه به نظر می‌رسد اگر مسافری با موبایل‌های بالای ۳۰۰ یورو وارد ایران شود، یا به ایران بازگردد، امکان استفاده از شبکه موبایل را نخواهد داشت.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند احتمال افزایش قیمت‌های موبایل پرچمدار فعلی در بازار ایران وجود دارد و احتمالا قیمت بسیاری از میان‌رده‌ها هم دست‌خوش تغییر می‌شود، چرا که بازار به سمت انحصار حداکثری پیش خواهد رفت. البته دولت به‌مانند موارد پیشین گفته قیمت‌ها را «کنترل می‌کند».

موبایل‌های پرچمدار و برخی میان‌رده‌ها از قوی‌ترین سخت‌افزار و سیستم‌‌های عامل‌ استفاده می‌کنند که سبب می‌شود کار با آنها سریع‌تر باشد و برخی اپلیکشین‌های سنگین هم تنها روی این گوشی‌ها اجرا می‌شود.

یکی از نکات مبهم این طرح این است که دولت ایران اعلام کرده در سال جاری شبکه فایو جی در برخی مناطق فعال خواهد شد این در حالی است که تلفن‌های همراه فایو جی در جهان، قیمتی بالای ۳۰۰ یورو دارند.

شرکت مدیاپردازش اعلام کرده با توجه به شرایط موجود دیگر هیچ گوشی اپل به ایران وارد نخواهد شد.

گفتنی است ارزان‌ترین گوشی‌های اپل حتی میان رده‌های این شرکت، قیمتی بیش از ۳۰۰ یورو دارند که عملا امکان وارد کردن آنها به ایران وجود ندارد.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، گفته «سال قبل دو میلیارد و۴۰۰ میلیون یورو برای واردات موبایل، ارز تخصیص یافته بود که این مبلغ امسال به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو کاهش پیداکرد. با کاهش شدید منابع ارزی نیاز به درپیش‌گرفتن ساز و کاری برای تأمین بازار بود. به‌همین‌دلیل انجمن واردکنندگان موبایل پیشنهاد کرد تا گوشی بالای ۳۰۰ یورو دیگر تخصیص داده نشود یا دست‌کم گوشی‌های زیر ۳۰۰ یورو تخصیص ارز داده شود.»

برخی کارشناسان چنین طرحی را مشابه طرح ممنوعیت واردات خودرو می‌دانند، اما با این تفاوت که طرح ممنوعیت واردات موبایل به‌صورت پلکانی در ایران در حال اجرا است.

محمدجواد آذری‌ جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چندی پیش خبر از تولید گوشی ایرانی با «سیستم عامل بومی» داده بود.

حالا برخی می‌پرسند آیا با وارد شدن این گوشی به بازار، واردات گوشی کاملا متوقف خواهد شد تا بازار انحصاری خودرو برای موبایل هم در ایران تکرار شود.

یک عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل به سایت دیجیاتو گفته «همانطور که امروزه نمی‌توان یک خودروی آخرین مدل و یا هشت سیلندر در ایران خرید، موبایل بالای ۳۰۰ یورو هم به نوعی یک کالای لوکس به حساب می‌آید».

XS
SM
MD
LG