لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

رئیس‌جمهوری آذربایجان وزیر خارجه را برکنار کرد


المار ممدیاراف از سال ۲۰۰۴ در پست وزیر خارجه جمهوری آذربایجان فعالیت کرده است
المار ممدیاراف از سال ۲۰۰۴ در پست وزیر خارجه جمهوری آذربایجان فعالیت کرده است

رئیس‌جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه در میانه درگیری‌های نظامی در مرز با ارمنستان، وزیر خارجه کشور را برکنار کرد.

طی پنج روز گذشته درگیری‌های نظامی میان نیروهای دولت باکو و ایروان در مرزهای شمال غربی جمهوری آذربایجان منجر به تلفات انسانی شده است.

دولت آذربایجان می‌گوید ۱۱ نظامی و یک غیرنظامی کشور طی چهار روز گذشته کشته شده‌اند و ارمنستان نیز کشته شدن ۴ نظامی خود را تایید کرده و گفته است ۲۰ نیروی نظامی هم زخمی شده‌اند.

شب چهارشنبه الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان طی نشستی آنلاین با برخی مقامات ارشد کشور از المار ممدیاراف وزیر خارجه کشور به شدت انتقاد کرد و گفت در روز آغاز درگیری (ظهر یکشنبه هفته جاری) با نیروهای ارمنستان، نتوانسته وزیر خارجه کشور را پیدا کند و با او تماس بگیرد.

علی اسداف نخست وزیر کشور نیز در این اجلاس گفت که آقای ممدیاراف بجای حضور در دفتر کاری خود، از خانه مشغول کار بوده است و سه ساعت بعد از آغاز درگیری از این موضوع مطلع شده است.

علی‌اف با انتقاد از غیبت وزیر خارجه در زمان اوج‌گیری جنگ در دفتر کاری خود، از دیپلماسی کشور نیز به شدت انتقاد کرد و گفت وزارت خارجه دیپلماسی «منفعلانه‌ای» دارد.

چند روز قبل از آغاز درگیری‌های نظامی، دو مقام ارشد وزارت خارجه آذربایجان در حین دریافت رشوه بازداشت شده بودند. این افراد به اختلاس و فساد گسترده مالی متهم شده‌اند.

آقای علی‌اف روز پنج‌شنبه گفت برخی دیپلمات‌های دولت در خارج «به کشور خیانت کرده و با دستگاه‌های امنیتی خارجی همکاری کرده‌اند».

وی با انتساب جیحون بایراموف وزیر تحصیل دولت در پست ریاست وزارت خارجه، از وی خواست در ساختار و کادر دیپلماسی کشور تغییرات اساسی اعمال کند.

آقای ممدیاراف از سال ۲۰۰۴ در پست وزیر خارجه جمهوری آذربایجان فعالیت کرده است.

درگیری نظامی میان آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۸۸ آغاز شد که در پی آن ۲۰ درصد از خاک آذربایجان شامل قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن به اشغال ارمنستان درآمد.

از سال ۱۹۹۴ میان طرفین آتش‌بس برقرار شد و از آن زمان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به رهبری روسیه، فرانسه و آمریکا میان دو کشور میانجی‌گری می‌کنند.

با استفاده از شبکه «آز تی وی»، خبرگزاری آرمن‌پرس و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG