لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

تبدیل حکم عادل فردوسی‌پور از شلاق به جریمه نقدی


حکم صادره دادگاه بدوی برای عادل‌فردوسی‌پور در پی شکایت مالک سابق باشگاه نفت تهران، چهل ضربه شلاق بوده است.

فردوسی‌پور که حالا تهیه‌کنندگی برنامه فوتبال ۱۲۰ را در شبکه ورزش صداوسیما به عهده دارد، سه سال قبل در برنامه تعطیل شده ۹۰ به انتقاد از منصور جهانیان پرداخته بود.

جهانیان به رادیو تهران گفت: «فردوسی‌پور در خلوت از من عذرخواهی کرد اما گفتم باید در تلویزیون عذرخواهی کند. بعد از صدور حکم، مجدداً نیمه شب پیش من آمد تا رضایت بدهم. گفتم ویدیو بگیر و عذرخواهی کن.»

حمیدرضا جهانیان که سال ۸۸ به جرم کلاهبرداری از بانک صنعت و معدن به شش سال زندان محکوم شد، می‌گوید: «خودم خیلی ناراحتم اما حکم صادره، ۴۰ ضربه شلاق به جرم نشر اکاذیب بوده است.»

این چهره جنجالی، مالکیت باشگاه قدیمی نفت تهران را به عهده داشت که حالا اثری از آن در فوتبال ایران نیست.

جهانیان پس از اعتراض بازیکنان نفت به عدم واریز حقوق‌شان گفت اعضای تیم با تمرین در روز تاسوعا حرمت شکنی کرده‌اند و با آنها برخورد خواهم کرد.

پیگیری رسانه‌های ورزشی نشان می‌دهد که عادل فردوسی‌پور در حکم بدوی به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. اما پس از اعتراض فردوسی‌پور، دادگاه تجدید نظر حکم شلاق را باطل کرده و رای به پرداخت یک و نیم میلیون تومان جریمه نقدی داده است.

سایت ورزش سه با انتقاد از اظهارات جهانیان می‌نویسد: «فرصت شکایت از وی برای فردوسی‌پور مهیاست. زیرا فقط به بخشی از دادرسی پرونده اشاره کرده و درباره فرجام آن حرف نزده تا خبر به شکلی نادرست منعکس شود.»

این سایت نوشته است خود آقای فردوسی‌پور در این زمینه حاضر به صحبت با رسانه‌ها نیست.

از اتفاقات جنجالی دیگری که هنگام مدیریت جهانیان رخ داد، واکنش بازیکنان تیم فوتسال زنان بود که به دلیل عدم انجام تعهدات باشگاه، پشت پیراهن‌شان روى تبلیغ «جهانیان نیوز» چسب زدند.

اعضای این تیم برای مسابقات لیگ راهی سیرجان شده بودند اما در بازگشت متوجه شدند بلیتی برایشان تهیه نشده.

پریا چکانی مدیر تیم گفت: «مدیر یک شرکت در سیرجان از دلسوزی برای ما بلیت گرفت تا به تهران برگردیم.»

آقای جهانیان درباره اینکه چرا با این وضعیت و با وجود انتقادات باز هم دوست دارد تیمداری کند، گفت: «مگر از مدافعین حرم خوب می‌گویند؟ ما هم مدافعین ورزش هستیم.»

پیش از فردوسی‌پور نیز بسیاری از چهره‌های ورزشی به دلیل بیان دیدگاه‌های خود به تازیانه محکوم شده‌اند. در برخی اوقات نیز حکم به اجرا گذاشته است.

فروردین ۹۱ احمدرضا عابدزاده به خاطر انتقاد از پزشک جراجش به تحمل ۵۴ ضربه شلاق محکوم شد.

فرخی معاون حقوقی باشگاه استیل آذین، بخاطر نوشیدن آب توسط علی کریمی در ماه رمضان، خواستار صدور مجازات شلاق برای مرد سال ۲۰۰۴ فوتبال آسیا شده بود.

آبان ۹۴ ضیا عربشاهی هافبک سابق پرسپولیس و تیم ملی در پی شکایت افشین پیروانی به اتهام نشر اکاذیب به ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد، حکمی که به اجرا درآمد.

شهریور پارسال با شکایت افتخاری مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال، حسن روشن اسطوره این باشگاه به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

روشن درباره احتمال تبدیل حکم شلاق به جزای نقدی گفت: «ما که پولش را نداریم. شلاقشان را بزنند. البته بهتر است این کار را در استادیوم امجدیه انجام دهند.»

علی میرمیران قهرمان دسته سنگین وزن ووشوی جهان نیز با شکایت مهدی علینژاد معاون وزیر ورزش به ۵۰ ضربه شلاق به اتهام «افترا و نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر» محکوم شده بود.

شهره بیات دبیر سابق فدراسیون شطرنج که از بازگشت به ایران خودداری کرده است، در این باره به عرب نیوز گفت: «مجازات بی حجابی در ایران، زندان و ۷۵ ضربه شلاق است.»

محکومیت شلاق چهره‌های ورزشی، گاهی به دلایلی غیر از انتقادات بوده از جمله احسان حدادی رکورددار پرتاب دیسک آسیا که به اتهام تعرض به یک زن، به یکصد ضربه شلاق محکوم شده بود.

XS
SM
MD
LG