لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

نماینده مجلس که گفته بود موضوع واگذاری جزایر به چین صحت دارد حرفش را پس گرفت


محمود احمدی بیغش، نماینده مجلس که گفته بود موضوع «واگذاری اختیار تام» جزایر ایرانی به چین صحت دارد، اظهاراتش را پس گرفت و گفت این موضوع «صحت ندارد و من اگر هم گفتم تکذیب می‌کنم»؛ وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز خواستار رسیدگی هیأت رئیسه مجلس به این اظهارات شد.

پس از انتشار اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وی روز شنبه ۲۸ تیر در مصاحبه با برخی رسانه‌های ایران، از جمله تسنیم و خبرآنلاین، گفت اظهارات منتشرشده را تکذیب می‌کند.

احمدی بیغش در گفت‌وگوی کوتاهش با خبرگزاری تسنیم از جمله گفته است: «آن طوری نگفتم، تحریف شده»، «آن گفته را قبول ندارم» و «اگر هم گفتم تکذیب می‌کنم».

وی روز پنجشنبه به تلویزیون جمهوری اسلامی گفته بود موضوع واگذاری جزایر به چینی‌ها صحت دارد اما «حرکت مردم و مجلس مانع آن شد».

بر اساس ویدئویی که از سخنان این نماینده منتشر شده، وی می‌گوید: «چینی‌ها، در اصل، مقرر بود که اختیار جزایر را بگیرند».

وی به وبسایت خبرآنلاین هم گفته عبارتی را که به کار برده «خلط کلامی» بوده و «طرح این موضوع بیشتر شبیه به یک دیوانگی است».

پیش از اینکه این نماینده اظهارات قبلی‌اش را پس بگیرد، وزارت خارجه جمهوری اسلامی سخنان وی را «از اساس کذب» خوانده و با اشاره به «ضربه شدید این سخنان به منافع ملی»، خواستار «رسیدگی شایسته هیأت رئيسه مجلس» شده بود.

بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی که روز شنبه منتشر شد، بار دیگر از سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین دفاع کرده اما همچنان هیچ جزئیاتی در این باره ارائه نکرده بود.

انتشار گزارش‌ها درباره «سند همکاری راهبردی ۲۵ساله ایران و چین» و عدم شفافیت مقامات جمهوری اسلامی درباره محتوای این سند، واکنش شدید افکار عمومی را برانگیخته است.

محمود احمدی‌ بیغش در مصاحبه خبرسازش نامی از جزایری که مشمول واگذاری اختیارات می‌شدند نبرده بود؛ با این حال، در متن غیررسمی پیش‌نویس سند که در رسانه‌های ایران منتشر شده، به حضور چین در مناطق آزاد ویژه اقتصادی از جمله در جزایر قشم و کیش اشاره شده است.

محمود احمدی بیغش از نمایندگان منسوب به جریان احمدی‌نژاد در مجلس به شمار می‌رود و در دولت دهم نیز استاندار خراسان شمالی بود.

در هفته‌های اخیر شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و همچنین معاون اقتصادی‌اش، غلامرضا انصاری، از توافق بین دو کشور دفاع کرده و مدعی شده‌اند «موضوعات مطرح‌شده درست نیست» و ««ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره‌برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد».

XS
SM
MD
LG