لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

دیوان عالی به وقف ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در مازندران رای داد


خبرگزاری ایرنا از این پرونده به عنوان «جنگل‌خواری» نام برده و تصمیم دیوان عالی کشور را «بر خلاف انتظار» توصیف کرده است
خبرگزاری ایرنا از این پرونده به عنوان «جنگل‌خواری» نام برده و تصمیم دیوان عالی کشور را «بر خلاف انتظار» توصیف کرده است

دیوان عالی کشور با رد شکایت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران رای داد که ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در منطقه آق‌مشهد، معروف به جنگل سفید، وقف شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز یکشنبه ۲۹ با انتشار گزارشی از این پرونده به عنوان «جنگل‌خواری» نام برده و تصمیم دیوان عالی کشور را «بر خلاف انتظار» توصیف کرده است.

این گزارش تاکید دارد که آن اراضی جنگلی جزو «اراضی ملی و دولتی» محسوب می‌شود و از این رو وقف آن «منع قانونی» دارد و به همین ترتیب چنین حکمی «شائبه نفوذ یا جنگل‌خواری قانونی را در افکار عمومی ایجاد کرده است».

ایرنا به نقل از مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشته که «سند وقفی مربوط به چهار قرن پیش است»، اما «صرفا قدمت نمی تواند دلیل بر مالکیت باشد».

محسن موسوی در ادامه سخنان خود به قانون مصوب ۱۳۶۵ مجلس شورای اسلامی اشاره کرده که وقف اراضی ملی و دولتی از آن تاریخ به بعد را ممنوع و واگذاری اراضی موقوفه پیش از آن را نیز منوط به احیاء اراضی می‌کند در حالی که بررسی کارشناسان نشان می‌دهد «هیچ گونه برنامه احیاء در این اراضی انجام نشده» و در نتیجه طبق قانون «باید اراضی جنگلی به سازمان جنگل‌ها عودت یابد».

ایرنا می‌نویسد که دادگاه بدوی و تجدیدنظر به نفع اداره منابع طبیعی و آخیزداری استان مازندران رای داده بودند، اما دیوان عالی این حکم را رد کرده است. در این حال اداره منابع طبیعی و آخیزداری استان مازندران از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران خواسته که با اعمال ماده ۴۷۷ این پرونده مورد رسیدگی مجدد قرار گیرد.

بر اساس ماده ۴۷۷ رئیس قوه قضاییه می‌تواند پس از حکم دیوان عالی کشور دوباره اجازه اعاده دادرسی دهد.

XS
SM
MD
LG