لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

نتانیاهو: بهتر است جزییات برخوردهای اخیر ما با ایران ناگفته بماند


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است کشورش در روزهای جاری نیز به برخورد با ایران ادامه داده که جزییات آن بهتر است ناگفته بماند.

او که شامگاه پنجشنبه دوم مرداد در یک کنفرانس خبری در اورشلیم سخن گفت، تاکید کرد که برنامه‌های کنونی او در کنار غلبه بر بحران ویروس کرونا و عواقب اقتصادی آن، ادامه رویارویی با ایران در سه عرصه برنامه هسته‌ای، موشک‌های دوربرد و حضور نظامی ایران در سوریه است.

اظهارات بنیامین نتانیاهو اولین واکنش غیرمستقیم او در مورد اقدامات منتسب به اسرائیل علیه ایران در هفته‌های گذشته بود.

ایران در هفته‌های اخیر شاهد انفجارهای مرموز و آتش‌سوزی‌های متعددی در سایت‌های هسته‌ای خود، پایگاه‌های نظامی، کارخانه‌های صنایع نظامی، لوله‌های نفت، نیروگاه‌های برق و اماکن دیگر بوده است.

برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران در گمانه‌زنی‌ها خود از نقش اسرائيل در وقوع برخی از این حوادث خبر داده‌اند.

در این میان، یکی از مهم‌ترین گمانه‌زنی‌ها مربوط نقش اسرائیل، انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز بود.

گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، یک روز پس از انفجار در سایت نظنز گفته بود کشورش در مقابله با ایران کارهایی می‌کند که سکوت در مورد آن جایز است.

ساعاتی پیش از نشست خبری دیروز نخست وزیر اسرائیل، روزنامه جروزالم پست با استناد به کارشناسان اسرائیلی نوشت این ارزیابی «کاملا منطقی است» که اقدام موساد در ربودن آرشیو هسته‌ای ایران راه را برای انفجار در سایت هسته‌ای نطنز در اصفهان «هموار کرد».

نخست وزیر اسرائيل اردیبهشت سال ۹۷ اعلام کرد که در جریان یک عملیات مخفی، «بیش از نیم تن مدرک» را شامل ۵۵ هزار سند روی ۱۸۳ سی‌دی، از تحقیقات هسته‌ای مخفیانه ایران در پروژه موسوم به «عماد» از یک انبار در نزدیکی تهران ربوده شدند.

روزنامه جروزالم پست همچنین به سخنان جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران که گفته بود علت انفجار نطنز «رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی» بوده، اشاره کرده و نوشته است اسنادی که در دست اسرائیل است، «کماکان مفید هستند».

این نخستین بار نیست که گمانه‌زنی درباره نقش اسرائيل برجسته می‌شود. پیش از این یک «منبع ارشد اطلاعاتی خاورمیانه» به نیویورک تایمز گفته بود انفجار نطنز کار اسرائیل از طریق یک بمب قوی بوده و کشورش در سایر رویدادهای اخیر ایران دخالت نداشت.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین اسرائیل نیز نشانی داده بود که این «منبع» یوسی کوهن، رییس موساد، بوده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ۲۳ تیر گفت اگر ایران به این نتیجه برسد که اسرائیل در رویداد نطنز دست داشته است، «واکنشی قاطع خواهد داشت چرا که دوران بزن‌دررو تمام شده است».

واکنش نتانیاهو به اعتراض‌های اقتصادی

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی شامگاه پنج‌شنبه‌اش به ادامه تظاهرات مخالفان سیاسی و معترضین به وضعیت اقتصادی نیز واکنش نشان داد و گفت این مسائل «در اراده او برای باقی ماندن در قدرت» خللی ایجاد نمی‌کند.

او با تقدیر از پلیس اسرائیل که به «وظایف» خود در قبال اعتراضات عمل کرده‌، تظاهرکنندگان را متهم کرد که قوانین را زیرپا گذاشته و امکان ابتلا به ویروس کرونا در جریان تجمعات را افزایش داده‌اند.

هم‌زمان با سخنان بنیامین نتانیاهو در کنفرانس خبری پنجشنبه شب، تظاهرکنندگان برای چندمین شب پی در پی در برابر خانه نخست وزیر در مرکز اورشلیم به اعتراض ادامه دادند.

پلیس اورشلیم تایید کرد که تا بامداد جمعه سوم مرداد ۵۵ نفر دیگر از تظاهرکنندگان را بازداشت کرده است.

سخنگویان معترضین، از جمله یک خلبان ارشد پیشین، تایید می‌کنند که اعتراض‌ آنان تنها برای بیان ناخشنودی از بحران اقتصادی ناشی از کرونا نیست بلکه خواهان کناره‌گیری بنیامین نتانیاهو هستند.

XS
SM
MD
LG