لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

بی‌توجهی بازار مسکن به دستور روحانی؛ اجاره بها در تهران ۱۰۰ درصد افزایش یافت


سه هفته‌ پس از سخنان حسن روحانی درباره تعیین سقف افزایش اجاره بها به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد، معاون وزیر راه از افزایش ۱۰۰درصدی نرخ اجاره‌بها در تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه مسکن و شهرسازی روز جمعه سوم مرداد گفت در برخی استان‌ها مانند استان کرمانشاه نیز اجاره بها تا ۸۰ درصد افزایش یافته است.

هشتم تیرماه امسال، در پی افزایش انتقادات از اوج‌گیری قیمت مسکن و اجاره‌بها، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد که اجاره‌بها در تهران نمی‌تواند ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل باشد.

آقای روحانی همچنین گفت افزایش اجاره‌بها در سایر کلانشهرها نسبت به پارسال از ۲۰ درصد بیشتر نباید باشد و در بقیه شهرها هم باید ۱۵ درصد افزایش یابد.

اظهارات معاون وزیر مسکن شهرسازی درباره افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی اجاره‌بها در حالی مطرح شده است که نهادهای رسمی مانند بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مدعی شده بودند اجاره بها در خرداد و تیرماه نسبت به ماههای مشابه پارسال حدود ۲۷ درصد رشد داشته است.

آمارهای رسمی در ایران همواره به شدت مورد انتقاد و تردید کارشناسان بوده است.

از سوی دیگر چهارشنبه هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگان کلیات طرح دو فوریتی اعمال مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کردند که انتظار می‌رود این کار نیز به افزایش نرخ اجاره‌بها دامن بزند.

بر اساس آمارهای رسمی حدود ۲.۵ میلیون خانه خالی در ایران وجود دارد که ۵۰۰ هزار واحد آن در تهران است.

از ابتدای سال ۹۷ قیمت دلار از ۴۷۰۰ تومان به ۲۲ هزار تومان در روزهای گذشته رسیده و بسیاری از مردم برای حفظ دارایی‌های ریالی خود به بازار مسکن یا ارز روی آورده‌اند.

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکنِ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که قیمت مسکن در تهران طی ماه خرداد نسبت به ابتدای سال جاری ۲۳ درصد و نسبت به خرداد پارسال ۴۲ درصد رشد کرده و نسبت به ابتدای سال ۹۷ تقریباً چهار برابر شده است.

رسانه‌های ایران طی هفته‌های گذشته از افزایش اجاره شبانه پشت‌بام‌ها برای خوابیدن، زندگی در کانکس‌ها، ماشین‌خوابی و غیره گزارش داده‌اند.

روحانی چهارشنبه اول مردادماه اعلام کرد مستاجران در تهران ۵۰ میلیون تومان و در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان وام ودیعه اجاره می‌گیرند.

وی گفت این وام هم شامل افرادی می‌شود که دارای حقوق ثابت هستند و هم برای خانواده‌هایی که تحت حمایت‌های دولتی قرار دارند.

بر اساس گزارش‌هایی که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند، وام ودیعه اجاره با سود و بهره ۱۳ درصد به مستاجران داده می‌شود و پس از پایان دوران مستاجری خانه، اصل پول به بانک بازگردانده می‌شود.

منابع: تسنیم، بانک مرکزی، مرکز آمار، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG