لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

ادامه جنجال درباره سوابق کاری رئیس جدید دیوان محاسبات؛ «بذرپاش معارفه می‌شود»


مهرداد بذرپاش، رئيس جدید دیوان محاسبات
مهرداد بذرپاش، رئيس جدید دیوان محاسبات

در حالی که قرار است مراسم معارفه مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات روز دوشنبه ششم مرداد برگزار شود، ابهامات درباره سوابق کاری او افزایش یافته است.

آقای بذرپاش روز اول مرداد امسال توانست که ۱۵۸رای موافق از میان ۲۴۴ نماینده حاضر در نشست علنی مجلس را به‌دست آورد و رئيس دیوان محاسبات شود.

پیش از این رویداد، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام، در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس، نوشت که آقای بذرپاش «سابقه کافی و تحصیلات مرتبط» برای پذیرش این سمت را ندارد و پذیرش او برای چنین سمتی «از اساس غیرقانونی است».

این نماینده پیشین مجلس همچنین گفت که مهرداد بذرپاش بر خلاف قانون، دوران فعالیتش در سازمان بسیج دانشجویی را نیز به عنوان سابقه کار خود محسوب کرده است.

این نامه با واکنش مهرداد بذرپاش مواجه شد و او در توئیتی نوشت که دوران فعالیتش در بسیج را به عنوان سابقه کار ذکر نکرده و سوابق کاری سال ۷۹ تا ۸۲ که در «پژوهشکده شهید رضایی» را به عنوان شروع فعالیتش به مجلس ارائه داده است.

همزمان با این توئیت، یکی از کاربران که از حامیان آقای بذرپاش است، نامه این پژوهشکده را در توئیتر منتشر کرد که جنجال برانگیز شد.

این نامه با سربرگ و آدرس جدید این پژوهشکده که مربوط به سال ۹۲ به بعد بود، تنظیم شده بود ولی تاریخ تایپ نامه سال ۸۳ ذکر شده بود.

با افزایش ابهامات و انتقادات در این زمینه، پژوهشکده «شهید رضایی» در بیانیه‌ای تایید کرد که نامه مربوط به سال ۸۳ نبوده و در سربرگ فعلی این موسسه و با «درخواست» مهرداد بذرپاش صادر شده است.

این پژوهشکده بدون انتشار مستندات مربوط به همکاری آقای بذرپاش در سال‌های یاد شده نوشت که «با توجه به شواهد و تأیید ریاست وقت پژوهشکده» این نامه صادر شده است.

در واکنشی دیگر، علیرضا شهبازی، نماینده نهاوند و رئیس کمیته دیوان محاسبات و امور مالی مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «تمام مفاد قانون آیین‌نامه داخلی»‌ مجلس درباره انتخاب مهرداد بذرپاش رعایت شده است.

او همچنین در واکنش به انتقادات مبنی بر اینکه مهرداد بذرپاش سابقه کاری کافی ندارد، نوشته که سابقه کار متفاوت از سابقه بیمه یا استخدام رسمی است و مهرداد بذرپاش از سال ۷۹ سابقه کار دارد.

منتقدان انتخاب مهرداد بذرپاش با توجه به ابهامات مطرح شده، خواستار بررسی مجدد سوابق او شده‌اند ولی محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئيسه مجلس گفته است: «از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس راهی برای بررسی مجدد وجود ندارد».

از پست‌های سابق مهرداد بذرپاش می‌توان به نمایندگی مجلس در دوره نهم، قام‌مقامی بنیاد تعاون سپاه، ریاست سازمان ملی جوانان و معاونت رئيس‌جمهور، مدیرعاملی سایپا و پارس خودرو و معاونت اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام اشاره کرد. وی صاحب‌امتیازی روزنامه «وطن‌امروز» را نیز بر عهده داشت.

رئيس جدید دیوان محاسبات کشور در دوره‌های مختلف فعالیتش همواره با حاشیه‌های سیاسی و اتهامات گسترده مواجه بوده است.

یکی از مهم‌ترین پرونده‌های مطرح درباره او به سال ۹۴ باز می‌گردد که محمد اشرفی اصفهانی، رئیس وقت هیئت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری خبر داد که آقای بذرپاش «به اتهام فساد و زمین‌خواری به پنج سال حبس محکوم شده است». مشخص نیست که سرنوشت این حکم قضایی به کجا انجامید.

علاوه بر این درباره عملکرد مهرداد بذرپاش در شرکت‌های خودروسازی سایپا و پارس خودرو و همچنین معاونت اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام، گزارش‌های رسانه‌ای زیادی مبنی بر وجود فساد و تخلف منتشر شده است که واکنشی از سوی مقام‌هایی قضایی در پی نداشته است.

XS
SM
MD
LG