لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

دفاع قالیباف از ریاست بذرپاش بر دیوان محاسبات: انتخاب او قانونی بود


مهرداد بذرپاش (سمت راست) رئيس جدید دیوان محاسبات و عادل آذر، رئيس پیشین این سازمان
مهرداد بذرپاش (سمت راست) رئيس جدید دیوان محاسبات و عادل آذر، رئيس پیشین این سازمان

رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ششم مرداد با دفاع از انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات گفته که «انتخاب او بر اساس قانون پیش رفت».

محمدباقر قالیباف در جلسه معارفه بذرپاش از «رقابت جدی، ایثارگرانه و مومنانه» کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات خبر داد و از رای نمایندگان برای ریاست بذرپاش حمایت کرد.

آقای بذرپاش روز اول مرداد توانست که ۱۵۸رای موافق از میان ۲۴۴ نماینده حاضر در نشست علنی مجلس را به‌دست آورد و رئيس دیوان محاسبات شود.

با این حال در روزهای گذشته اسناد متعددی درباره جعل سوابق کاری او در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام، از جمله معترضان بود که با انتشار نامه‌ای اعلام کرد آقای بذرپاش «سابقه کافی و تحصیلات مرتبط» برای پذیرش این سمت را ندارد و پذیرش او برای چنین سمتی «از اساس غیرقانونی است».

او روز گذشته نیز در توئیتی که در این‌باره منتشر کرد، از برگزاری جلسه‌ای با حضور محمدباقر قالیباف خبر داد و گفت رئيس مجلس ایران به او گفته که فرایند انتخاب آقای بذرپاش قانونی بود و «شما هم اعتراض‌تان را از مسیر قانون پیگیری کنید».

آقای توکلی که یک موسسه به نام «دیده‌بان شفافیت» در زمینه مبارزه با فساد را اداره می‌کند، نوشته که قرار است درباره پیگیری این موضوع تصمیم‌گیری کند.

واکنش بذرپاش: از حرف‌ها گذشتم

مهرداد بذرپاش نیز در جلسه امروز تودیع و معارفه گفته است «کلکسیون از حرف‌ها» درباره او زده شد و با او برخورد سیاسی شده است.

رئيس جدید دیوان محاسبات ایران بدون توضیح درباره ابهامات مطرح شده، گفته است که «از همه این حرف‌ها گذشتم».

منتقدان انتخاب آقای بذرپاش در مستنداتی که روزهای گذشته منتشر کرده‌اند، با اشاره به لزوم داشتن ۲۰ ساله سابقه کار برای تصدی ریاست دیوان محاسبات، او را متهم کرده‌اند که اقدام به جعل نامه و سوابق کاری کرده است.

رئيس جدید دیوان محاسبات کشور در دوره‌های مختلف فعالیتش همواره با حاشیه‌های سیاسی و اتهامات گسترده مواجه بوده است.

از پست‌های سابق مهرداد بذرپاش می‌توان به نمایندگی مجلس در دوره نهم، قام‌مقامی بنیاد تعاون سپاه، ریاست سازمان ملی جوانان و معاونت رئيس‌جمهور، مدیرعاملی سایپا و پارس خودرو و معاونت اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام اشاره کرد. وی صاحب‌امتیازی روزنامه «وطن‌امروز» را نیز بر عهده داشت.

یکی از مهم‌ترین پرونده‌های مطرح درباره او به سال ۹۴ باز می‌گردد که محمد اشرفی اصفهانی، رئیس وقت هیئت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری خبر داد که آقای بذرپاش «به اتهام فساد و زمین‌خواری به پنج سال حبس محکوم شده است». مشخص نیست که سرنوشت این حکم قضایی به کجا انجامید.

علاوه بر این درباره عملکرد مهرداد بذرپاش در شرکت‌های خودروسازی سایپا و پارس خودرو و همچنین معاونت اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام، گزارش‌های رسانه‌ای زیادی مبنی بر وجود فساد و تخلف منتشر شده است که واکنشی از سوی مقام‌هایی قضایی در پی نداشته است.

XS
SM
MD
LG